Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jakość samochodów pod lupą! Hyundai triumfuje

Aneta Grzegrzółka
Aneta Grzegrzółka
Zdjęcie pochodzi z Wikipedii.
Zdjęcie pochodzi z Wikipedii. brak
W niemieckim magazynie "Auto Bild" opublikowany został raport dotyczący jakości nowo wytwarzanych aut, dwudziestu największych marek na rynku.

Oceniano następujące marki: Audi, BMW, Citroen, Fiat, Ford, Honda, Hyundai, Kia, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Opel,Peugeot, Renault, Seat, Skoda, Suzuki, Toyota,Volkswagen.

Każda z 20 marek produkujących samochody została oceniona w siedmiu kategoriach:
Ankieta wśród użytkowników, Akcje naprawcze, Raport TUV, Testy długodystansowe, Interwencje, Test warsztatów, Warunki gwarancji.

Pierwszym etapem do stworzenia raportu była ankieta przeprowadzona wśród posiadaczy i użytkowników (np. flotowych) aut konkretnej marki. Każdy z użytkowników oceniał swoje auto w skali od 1 do 10. W teście udział wzięło 9278 osób.

Po otrzymaniu wyników ankiet, zajęto się sprawdzeniem błędów i defektów, które wystąpiły podczas produkcji, a które spowodowały konieczność naprawy. Sprawdzono stopień i skalę tzw. akcji naprawczych oraz wpływ elementów wymienianych/naprawianych na bezpieczeństwo i inne istotne aspekty poprawnej eksploatacji auta. Ile pojazdów musiało odwiedzać serwis? Z jakimi defektami? Jak na wiadomość o błędach w konstrukcji reagował producent?

Po zebraniu potrzebnych danych przeanalizowano raport awaryjności TUV publikowany przez niemieckie Stowarzyszenie Nadzoru Technicznego. Do jego stworzenia przebadano 7,5 mln aut.
Aby raport powstał, trzeba było wykonać przeglądy rejestracyjne, a te wykonuje się po przejechaniu długiego dystansu, co również znalazło się, jako kryterium w ocenie jakości wykonania. Test długodystansowy wykonuje się na 100 tys. km przejechanych przez auto.

Piątym bardzo istotnym kryterium były interwencje, czyli zgłoszone przez użytkowników aut problemy zarówno techniczne, jak i te z brakiem pomocy ze strony ASO/dilera. Przy okazji interwencji wykonano również test warsztatów. Polegał on na spreparowaniu przed Dekrę 10 usterek i odwiedzenie z nimi 8 różnych autoryzowanych serwisów danej marki w celu sprawdzenia jakości napraw oraz wykrywalności usterek. Ostatnim, siódmym kryterium, była jakość i długość gwarancji, czyli jak chroniony jest kupujący, jakie warunki musi spełnić i jakie są odstępstwa od gwarancji, które mogą spowodować odmówienie naprawy gwarancyjnej.

Po sprawdzeniu wszystkich siedmiu wyżej wymienionych elementów przyznano punkty i porównano marki. Ranking miejscami zaskoczył, trochę rozczarowała niska pozycja Volkswagena, BMW i Mercedesa.

Ku zaskoczeniu wielu pierwsze miejsce należy do Hyundaia, z wynikiem 4,7 w skali od 1 do 5. W ankiecie uzyskał 8,1 pkt i ogłosił tylko jedną akcję naprawczą na małą skalę w mało popularnej sonacie. Kiepsko wypadł w raporcie TUV, za to bardzo dobrze w testach długodystansowych. Skarg i interwencji mało. Świetne warunki gwarancji!

Drugie miejsce z wynikiem 4,6 należy do Hondy. Bardzo dobry wynik w ankiecie (8,7 pkt), Accord słabo w TUV. Kiepskie warunki gwarancji i jakość usług oferowanych przez ASO. Doskonałe wyniki w testach długodystansowych znacznie poprawiają ostateczny wynik marki.

Na trzeciej pozycji z wynikiem 4,4 uplasowały się trzy auta: Audi, Mazda, Toyota. Kolejność jest nieprzypadkowa. Audi wśród klientów uzyskało ocenę 9 pkt, zaś pozostałe Mazda z Toyotą 8,8 pkt. Mazda nie ogłosiła żadnej akcji naprawczej, Audi miało problemy z airbagami i wentylatorami chłodnicy, zaś o akcjach naprawczych Toyoty wiele mówiono. Spotkałam nawet w internecie komentarz pracownika Toyoty mówiący, iż pedały blokowały się, ponieważ użytkownicy mylili hamulec z gazem. W raporcie TUV Audi ponad przeciętną, Mazda i Toyota bardzo wysoko. Gwarancja we wszystkich trzech przypadkach przeciętna – najgorzej wypada tu Toyota.

Szóstą pozycję, z wynikiem jakości identycznym jak u poprzedników (4,4) zajmuje Mitsubishi. Uzyskane 8,8 pkt wśród klientów, brak akcji naprawczych, to zdecydowane plusy. Według TUV, im starsze auto, tym lepsze i tym wyższe miejsca w rankingu zajmuje, wyjątek stanowi Pajero. Gwarancja przeciętna.

Lokata numer siedem należy do Suzuki i jego wyniku 4,3 oraz 8, 1 pkt od użytkowników. W roku bieżącym dwie akcje naprawcze, w raporcie TUV pozytywnie wyróżniają się modele Ignis, Swift i Grand Vitara, negatywnie Jimmy. Swift w teście długodystansowym jeździ bezproblemowo. Interwencji było tylko kilka, a gwarancja podobnie jak u poprzedników – tylko przeciętna.

Docierając do miejsca ósmego, chyba wszystkich czeka spore zaskoczenie. Zajmuję je wspólnie BMW z Mercedesem, którego bolączką ostatnimi czasy okazuje się być limuzyna oznakowana, jako E klasa. Według użytkowników auta tych marek zasługują na 9 pkt BMW i 8, 8 pkt Mercedes. Co prawda użytkowników obu marek często wzywano na akcje naprawcze, ale nie wpłynęło to na ogólne niezadowolenie. Zarówno BMW jak i "gwiazda" w raporcie TUV nie wypadają rewelacyjnie, w przeciwieństwie do oceny ASO i interwencji – tam dbają o klienta. Fakt ten nie dziwi skoro mamy do czynienia z markami w Polsce nadal uważanymi za ekskluzywne i znakomite.

Właśnie minęliśmy próg aut w wyższymi ocenami. Kolejne miejsca to drastyczny spadek oceny z 4, 3 poprzedników na 3, 0 Nissana, Seata i Skody, co daje im miejsce 10 w rankingu, jakości aut. Wrażenia posiadaczy nadal są jeszcze na dość wysokim poziomie tzn. 8, 2 – Seat, 8, 3 Nissan oraz 8, 6 Skoda. Aukcje naprawcze wypadły bardzo dobrze – Skoda nie miała ani jednej w tym roku, zaś Seat żadnej przez trzy lata. Przeciętne miejsca w raporcie TUV. W teście warsztatów tych marek dobrze wypadł tylko Nissan i Seat, w Skodzie 4 na 8 sprawdzanych dostały ocenę niedostateczną, źle naprawiając auto lub nie wykrywając spreparowanych usterek. Na dowód, że wyżej wymienione marki wiele łączy, wszystkie mają gwarancje znacznie poniżej przeciętnej.

Miejsce trzynaste z wynikiem fatalnym 2,9 pkt otrzymały: Ford, Kia, Opel oraz…. Volkswagen, czyli marka tak bardzo ceniona przez potencjalnych nabywców. Ford: 8,3 pkt uzyskał w ocenie konsumenckiej, akcje naprawcze są bardzo wielkim i znaczącym mankamentem marki – wzywano właścicieli aż 7 modeli aut do naprawy wadliwego wspomagania hamulców. TUV wypadłby poprawnie, gdyby nie korozja w stosunkowo młodych autach! Liczba interwencji z każdym rokiem roście, na pocieszenie można powiedzieć, że warsztaty są oceniane przeciętnie, a gwarancja dobrze.

Kia pewnie uzyskałaby znacznie większą notę, gdyby nie model Carnival, który w każdym roku, w każdym raporcie i każdej kategorii wiekowej uzyskuje… ostatnie miejsce w rankingu TUV. Sami posiadacze aut marki KIA oceniają je na 8, 3 pkt. Liczba interwencji maleje, warsztaty okazują się być na najgorszej pozycji wśród 20 ocenianych marek, ale… gwarancja Kii wygrywa! Najlepsza gwarancja pośród wszystkich 20 opisywanych marek.

Opel traci nie tylko w oczach klientów, od których dostał 8,3 pkt, ale również obserwatorów rynku. Cztery akcje naprawcze tylko w tym roku. Dodatkowo na niekorzyść marki należącej do Koncernu GM świadczy rosnąca liczba interwencji, słabe warunki gwarancji i przeciętna ocena ASO Opla.

Ostatni, z miejsca trzynastego czyli Volkswagen, auto, które budzi sympatię do tego stopnia, że uzyskało w teście zadowolenia konsumenckiego 8,9 pkt. Na tym koniec dobrych wieści na ich temat, ponieważ przywołań na akcje naprawcze było dużo i dotyczyły one poważnych kwestii. Słabo również wypadło w testach długodystansowych. Tendencja wzrostowa w wypadku interwencji, zaś spadkowa w wypadku, jakości usług ASO i jakości gwarancji. Po tej marce wielu spodziewało się znacznie lepszego wyniku niż uzyskany!

Ostatnie cztery miejsca to ocena wręcz tragiczna. Renault osiągnęło wynik 2, 4 i zajęło
miejsce 17. Dalej w rankingu jest Citroen z Fiatem na miejscu 18. z oceną 2,3.
W wypadku Citroena wszystkie kategorie, w których oceniana jest jakość aut wypadły kiepsko – na tle modeli pozytywnie wyróżnia się C1.

Fiat wypadł w rankingu konsumenckim najgorzej z całej stawki 7, 8 pkt. Również wszystkie oceniane kategorie słabo, a gwarancja krótka i na fatalnych warunkach. Jak w przypadku dwóch poprzedników Renault również kiepsko prezentuje się w każdej kategorii, negatywnie wyróżniły się tu warsztaty: 5 na 8 otrzymało ocenę niedostateczną.

Ostatnie miejsce w stawce przypada pięknym, nowoczesnym, komfortowym, lecz bardzo słabo ocenianym i awaryjnym autom marki Peugeot! W teście jakości otrzymały wynik 2,1, zaś w ocenie użytkowników 8,2 pkt. Pięć akcji naprawczych tylko w tym roku, w tym samozapłony wielu aut z nieznanych przyczyn. Tragiczny wynik w raporcie TUV, gdzie najlepiej wypada bliźniaczy C1 i produkowany wraz z Toyotą model 107. Skarg i interwencji zdecydowanie więcej niż udziału w rynku. To wszystko oraz słabe warunki gwarancji spowodowały ostatnią lokatę rankingu, jakości 2010.

Hyundai wygrał dzięki sprawdzonej technice, mało rozbudowanej i mało awaryjnej elektronice, natomiast Peugeot przegrał przez zbyt rozbudowaną i nowoczesną elektronikę, z opanowaniem której sobie nie poradził. Ze smutkiem możemy wspominać czasy, gdy najważniejsza była, jakość, a auta wytrzymywały długie lata, czego przykładem może być legendarny już Mercedes W 124 czy VW Golf II. Teraz najważniejsze jest, aby auta były tanie w zakupie, przetrwały gwarancję i ładnie wyglądały… ale czy o to naprawdę chodzi w branży motoryzacyjnej?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto