Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kia Ray Concept

Łukasz Mic
Łukasz Mic
Tym razem pragnę wam przedstawić samochód inny, nie taki przyziemny, bo koncepcyjny. Kia Ray, bo o nim mowa zaprezentowany zostanie szerokiej publiczności na salonie samochodowym Chicago Auto Show 2010.

Koncepcyjny samochód wyposażony jest w napęd hybrydowy typu plug-in. Kia Ray jest następcą innych koncepcji koreańskiego producenta - Kia Bornego (FCEV), która zakładała napędzanie pojazdu ogniwami paliwowymi, modeli hybrydowych Forte LPI Hybrid, benzynowej Kia cee’d Hybrid oraz diesla Kia Sorento Hybrid (twin turbo).

Patrząc na ten prototyp nie da się ukryć, że jest to odważny i dość nowatorski design. Samochód został zaprojektowany na bazie wspomnianego powyżej Kia Forte.
Zapewne ta informacja ucieszy ekologów. Concept został zbudowany z lekkich materiałów pochodzących z recyklingu. Sprawdźmy teraz, jakie innowacje producent przewidział w tym samochodzie. W szklanym panelu dachowym została umieszczona bateria sześciokątnych ogniw słonecznych. Ma ona dostarczać energii dla oświetlenia pojazdu oraz klimatyzacji. Tego typu rozwiązanie pozwala na zwiększenie zasięgu podróżowania do około 1200 kilometrów.

"Już w procesie projektowania warto przewidzieć to, czego ludzie będą oczekiwać w przyszłości z perspektywy ekologii, ponieważ wszystkich obchodzi problem emisji dwutlenku węgla." - powiedział Peter Schreyer, szef ds. projektowania (CDO) Kia Motors Corporation.

Stylistyka

Czy ten concept może się podobać? Oceńcie sami. Nie znajdziemy w nim ostrych krawędzi. Posiada równe i gładkie powierzchnie nadwozia, opływową i aerodynamiczną sylwetkę z zaznaczonym zarysem tylnych błotników, które przechodzą w podniesioną linię bagażnika. Do tego atermiczne szyby oraz akumulatory polimerowe litowo-jonowe.

Jako hybryda typu plug-in Kia Ray może za jednym naładowaniem akumulatorów przejechać 80 kilometrów korzystając tylko z napędu elektrycznego, a przy użyciu obu systemów napędu zasięg jazdy wzrasta do 1200 km przy średnim zużyciu paliwa rzędu 1,398 l/100 km.

W jednobryłowym nadwoziu, a właściwie w jego przedniej części zastosowano szklaną powłokę między zderzakiem a podszybiem okrywającą świetlne logo Kia oraz ciągnącą się aż do krawędzi tylnego okna. Tafla szklana szyby czołowej i dachu, daje pasażerom poczucie otwartości i przestrzeni.

W podwoziu zastosowano zintegrowaną płytę osłonową, stosunkowo wąskie opony oraz niemal płaską powierzchnię obręczy kół. Światła główne przesuwają się nieco do tyłu, by odsłonić wloty powietrza chłodzącego w momencie startu silnika benzynowego. Z tyłu natomiast - nadmiernym zawirowaniom powietrza zapobiega podnoszony przy wyższych prędkościach jazdy spojler pokrywy bagażnika w kształcie litery "U".

Zamiast lusterek zewnętrznych i klamek drzwiowych na słupkach przednich przewidziano pozwalające bezpiecznie zmieniać pasy ruchu i otwierać drzwi kamery video z detektorami ruchu. Aby ułatwić wsiadanie do środka otwór drzwi przednich otrzymał wycięcie na stopy kierowcy lub pasażera. Tylne drzwi zostały zawieszone na słupku C, czyli otwierają się "pod wiatr".

Kolejną innowacją jest schładzanie kabiny obejmujące m.in. powłoki nano-laminowane i glazurowane, po to aby ograniczyć oddziaływanie nasłonecznienia. Ma to na celu schładzanie wnętrza pojazdu, zmniejszenie obciążenia systemu klimatyzacji, a tym samym także i redukcję emisji dwutlenku węgla. W pojeździe zaparkowanym na słońcu wewnętrzny system chłodzenia wspomagany jest energią pochodzącą z dachowej baterii słonecznej.

Wnętrze

Zajrzyjmy do kabiny i sprawdźmy, jakie "atrakcje" zafundował nam producent. Materiały wykorzystane w Kia Ray pochodzą z recyklingu. Mamy tu do czynienia z chłodnym odcieniem bieli. Fotele przednie i tylne wykonane z lekkich kompozytów, zostały zawieszone na bocznych progach.

Na desce rozdzielczej umieszczono dotykowy ekran sterujący m.in. "przyciskiem" start/stop napędu oraz dwustabilny przełącznik skrzyni przekładniowej. Natomiast w konsoli centralnej umieszczono zaawansowany system infotainment Kia UVO z oprogramowaniem Microsoft, który umożliwia głosowe i dotykowe zarządzanie plikami muzycznymi oraz bezprzewodowe sterowanie funkcjami telefonii komórkowej.

Nie mogło zabraknąć systemu audio GreenEdge marki Infinity. Obejmuje on m.in. głośniki o obniżonym poborze mocy, a więc i emisji ciepła przy większej skuteczności akustycznej.
Struktura materiałów w kabinie wzorowana jest na koncepcji plastra miodu. Materiały mają matową fakturę. Biała ekologiczna skóra sprawia wrażenie miękkiej w dotyku.

Napęd hybrydowy

Kia Ray napędzany jest jednostką GDI (Gasoline Direct Injection) o konstrukcji aluminiowej i mocy 153 KM. Współpracuje z bezstopniową skrzynią przekładniową (CVT) i silnikiem elektrycznym o mocy 78 kW.

Napędzane są koła przednie, a w zależności od warunków jazdy moc pochodzi z silnika spalinowego lub elektrycznego albo z obu silników jednocześnie.

Ray wyposażony jest w oszczędzający moc silnika system sterowania alternatora oraz wskaźnik punktu zmiany biegów, zachęcający do możliwie ekonomicznej eksploatacji pojazdu, czemu sprzyja również specjalne ogumienie o niskich oporach toczenia „wąskiego” rozmiaru 195/50 R20 z bieżnikiem heksagonalnym.

Źródło: Kia

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto