Klienci mBanku oraz MultiBanku zostali wystawieni na bardzo ciężką próbę. Kiedy postanowili sprawdzić stan swojego konta, mogli na nich zobaczyć jedynie spory debet. Wszystkiemu winna jest awaria w systemie Visa International, która dostarcza karty płatnicze klientom tych dwóch banków. Na rachunkach niewłaściwie zaksięgowane zostały rozliczenia transakcji kartowych wykonanych w bankomatach w poniedziałek 14 stycznia.
Klienci ograbieni z pieniędzy
Klient, wypłacając w bankomacie za pomocą karty Visa np. 300 zł, w historii swego rachunku mógł zobaczyć w sumie piętnaście takich samych operacji, wykonanych z tego samego urządzenia i w tym samym dniu. Skutkowało to powstaniem debetu oraz zablokowaniem wypłat. Wiele osób zostało w ten sposób pozbawionych środków do życia! Problem nie dotyczył jedynie wypłat gotówki w bankomatach sieci Euronet.
– Kiedy zobaczyłem stan mojego konta, nie wiedziałem czy mam się śmiać czy płakać. Wypłata na kwotę 400 zł której dokonałem wczoraj w bankomacie, została powtórzona 15 razy – powiedział gazecie Wiadomości24.pl Marcin Małecki z Łodzi. - W sumie mam 6 tys zł debetu! Jak mam normalnie funkcjonować, kiedy mam w portfelu 10 zł i nie mogę wypłacić gotówki? - żalił się.
Jak się okazuje, problem nie dotyczy na razie żadnego innego banku. Posiadacze kont w PKP BP, Banku Milenium czy BZ WBK nie zgłaszali podobnych przypadków. Pracownicy Kredyt Banku w chwili zauważenia błędów starali się im zapobiegać i nie księgowali kolejnych wypłat. Podobna sytuacja dotknęła także posiadaczy kart Visa w Czechach, na Słowacji i na Węgrzech.
Oficjalny komunikat Visa Europe
"Wczoraj, we wtorek 15 stycznia br., organizacja Visa Europe odnotowała wystąpienie w Polsce pewnych problemów dotyczących ograniczonej liczby transakcji wypłat z bankomatów, które mogły zostać błędnie
zaksięgowane dwa lub więcej razy. Problemy te zostały usunięte; obecnie pracujemy z polskimi bankami członkowskimi, by skorygować ewentualne błędy związane z rozliczeniem transakcji. Serdecznie przepraszamy użytkowników kart Visa za ewentualne niedogodności. Mamy nadzieję na jak najszybsze rozwiązanie wszelkich kwestii, jakie mogły wyniknąć z tego powodu".
Oświadczenie mBanku
"Informujemy, że w wyniku błędnych danych przesłanych przez system rozliczeniowy Visa do banków w Polsce i na świecie, na rachunkach Klientów niewłaściwie zostały zaksięgowane rozliczenia transakcji kartowych wykonanych w bankomatach w dniu 14 stycznia br. Problem nie dotyczy wypłat gotówki w sieci bankomatów Euronet. Wspólnie z Visa dokładamy wszelkich starań, aby jak najszybciej skorygować błąd i wprowadzić prawidłowe salda na rachunkach Klientów. Przepraszamy za utrudnienia powstałe z zaistniałą sytuacją".
Oświadczenie MultiBanku
"W wyniku błędu w systemie Visa Europe niektóre transakcje dokonane kartami Visa od dn. 14.01.2008r. w bankomatach wszystkich sieci z wyjątkiem Euronetu zostały niepoprawnie zaksięgowane. Dotyczy to również klientów MultiBanku. Informujemy, że problemy wynikające z błędnego księgowania nie mają wpływu na bezpieczeństwo Państwa finansów. Jednocześnie informujemy, że prowadzimy prace nad rozwiązaniem problemu i poprawnym zaksięgowaniem środków na rachunkach Klientów. Prosimy o nieskładanie reklamacji, ponieważ sprawa jest rozwiązywana priorytetowo w trybie systemowym, a transakcje zostaną rozliczone prawidłowo".
Dobę po awarii nadal pieniądze nie wróciły na konta
Najczarniejszy scenariusz całej sytuacji to usunięcie awarii w ciągu dwóch kolejnych dni.
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?