Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kotlarska i Kahul - dwa oryginalne projekty fotograficzne z Indii

elidia
elidia
projekt Marty Kotlarskiej
projekt Marty Kotlarskiej Marta Kotlarska
Galeria 2b+r w Warszawie zaprasza 2 lutego o godz. 19.00 na otwarcie dialogu dwóch projektów fotograficznych: Kotlarska „Anil - kiedy człowiek i góry się spotykają, niesłychane rzeczy się wydarzają" i Kahul „Salaam Alaikum, Kargil!"

W najbliższą sobotę 2 lutego Galeria 2b+r zaprasza na kolejną odsłonę projektów fotograficznych Marty Kotlarskiej oraz Urszuli Kahul, podejmujących tematykę narracji otwartej i fotodialogu. Miały one premierę podczas zeszłorocznego festiwalu re:wizje 6.

Marta Kotlarska przedstawia narracyjny foto-dziennik z podróży do Zanskaru w północnych Indiach. Współpracuje w tym projekcie z Anilem, nie będącym ani artystą, ani fotografem mężczyzną, mieszkającym w indyjskich Himalajach. Zdjęcia - subiektywne portrety Anila - zostały wykonane przez Martę. Do dialogu przy tworzeniu podpisów zaproszony został jednak tytułowy bohater cyklu. To jego narracja w połączeniu z opowieścią artystki sprawia, że widz skonfrontowany zostaje z foto-opowieścią, w której zderzają się subiektywne punkty widzenia, odmienne konteksty kulturowe, gdzie zacierają się granice między prawdą a twórczym przekształcaniem doświadczeń.

Projekt Urszuli Kahul „Salaam Alaikum, Kargil!” przenosi nas z kolei do małego miasteczka Kargil blisko granicy z Pakistanem. Miejsce to stało się bardziej znane światu w późnych latach dziewięćdziesiątych, kiedy stanęło w centrum konfliktu zbrojnego między Indiami a Pakistanem. Obecnie jest to raczej spokojne miejsce, chociaż potocznie postrzegane jako niebezpieczne oraz podatne na konflikty. By poznać bliżej tamtejsze realia, autorka zrezygnowała z czystej obserwacji uczestniczącej i subiektywnego tworzenia przedstawień. Do odkrywania i opowiadania o Kargilu Urszula, wraz Grzegorzem Staniszewskim zaprosiła dzieci z miejscowej szkoły, by przy pomocy fotografii zdokumentowały życie rodzinne mieszkańców Kargila, jak i najważniejsze miejsce dla tamtejszej społeczności, czyli bazar. Jej projekt narodził się z antropologicznego przekonania, że będąc przybyszem do jakiejkolwiek wspólnoty, należy zastosować dialogiczne podejście, aby przybliżyć się do zrozumienia lokalnego kontekstu. Wymaga to ścisłego zaangażowania i aktywnego uczestnictwa społeczności lokalnej w budowaniu narracji o ich przestrzeni. Powstała interesująca nowa narracja o tym miasteczku - tu pełnym życia, koloru i ludzi o przyjaznych twarzach – które dla przybysza z zewnątrz pozostaje w tej formie niedostrzegalne.

Projekty Marty Kotlarskiej i Urszuli Kahul stawiają pytania o rolę fotografii we współczesnym świecie, w podróży i w zetknięciu z innymi kulturami - miedzy kreacyjnym subiektywizmem a próbą obiektywizacji poprzez współpracę partycypacyjną z lokalną społecznością. Ma też na celu pobudzenie refleksji nad poszukiwaniem nowych interpretacji dla projektów, które powstają w odległych miejscach naszego globu, nad próbą refleksyjnego podejścia do twórczego przekształcania rzeczywistości w odmiennym kontekście kulturowym.

__________

Marta Kotlarska wraca do fotografii dokumentalnej po prawie 10-letniej przerwie. Artystka ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Poznaniu oraz Central Saint Martins College of Arts and Design w Londynie. Przez wiele lat pracowała jako fotoreporter, zajmując się tematami dotyczącymi tożsamości narodowej oraz przemian społecznych na terenie Polski, Ukrainy, Rosji oraz tureckiego Kurdystanu. Kiedy w 2004 roku założyła Akademię Pstryk (Click Academy), grupę artystyczną tworzącą innowacyjne, partycypacyjne projekty pokazujące, że można zrobić coś z niczego i traktującą fotografię otworkową jako narzędzie zmiany społecznej, całkowicie poświęciła się tej działalności. Od 2005 roku współprowadzi (wraz z Małgorzatą Mirgą-Tas) projekt społeczno-artystyczny Romski Pstryk, który jest głosem w dyskursie dotyczącym edukacji Romów. Projekt ten był pokazywany międzynarodowo, między innymi w kontekście 2 Romskiego Pawilonu na biennale artystycznym w Wenecji oraz w parlamencie Austriackim w Wiedniu.
http://martakotlarska.blogspot.co.uk/ | http://Www.ClickAcademy.co.uk/

Urszula Kahul jest antropologiem kulturowym i socjologiem, miłośniczką fotografii dokumentalnej. Urodzona w komunistycznej Polsce lat osiemdziesiątych, przez wiele lat zajmowała się organizacją imprez kulturalnych, promocją kina niezależnego oraz wiedzy na temat praw człowieka. Ostatnie trzy lata zgłębiała wiedzę na temat globalnego rozwoju w Azji, Ameryce Południowej, Afryce oraz na Bliskim Wschodzie. Podróże dokoła świata wzmocniły jej zainteresowanie różnicami kulturowymi i kwestiami globalnej odpowiedzialności. Od 2010 roku regularnie powraca do Indii, by szukać nowych inspiracji i dzielić się swoimi umiejętnościami z tamtejszymi lokalnym wspólnotami. Inicjatorka fotograficznych projektów uczestniczących, których celem jest tworzenie lokalnych samo-reprezentacji, wzmacnianie kreatywności oraz stymulowanie dialogu.
www.ulakahul.com | http://cargocollective.com/salaamalaikumkargil

Wystawa wyprodukowana została dzięki wsparciu w ramach projektu „Pracownia Koszykowa” realizowanego przez Stowarzyszenie Pracownia Etnograficzna, współfinansowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz m.st. Warszawa.

Galeria 2b+r, Bukowińska 22a, Warszawa
(budynek „Przyorle”, najbliższe metro: Wilanowska)
lobby, galeria czynna całą dobę 7 dni w tygodniu
wystawa czynna do 13 marca

od 7 lat
Wideo

Jak czytać kolory szlaków turystycznych?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto