W piątkowe południe został otwarty nowoczesny terminal autobusowy Kraków - Podgórze. Obiekt znajduje się u zbiegu ulic Powstańców Wielkopolskich i Wielickiej oraz Powstańców Śląskich. Posiada pięć zadaszonych stanowisk oraz trzy dodatkowe, niezadaszone. Przystosowany jest dla osób niepełnosprawnych. Jednorazowo może pomieścić, co najmniej dwadzieścia autobusów lub busów. Ponadto jest po drugiej stronie wjazdu do terminalu parking dla aut osobowych.
Nareszcie ten węzeł komunikacyjny spełni swoje zadanie. Obiekt znajduje się blisko przystanków tramwajowych do Bieżanowa, Kurdwanowa, centrum Krakowa oraz przystanku PKP Kraków - Krzemionki. Ponadto zaledwie dwa przystanki tramwajowe od stacji PKP Kraków - Płaszów.
Jest to ważny węzeł komunikacji miejskiej, jak też międzywojewódzki oraz międzynarodowy. Tutaj drogi krzyżują się do Nowej Huty, Grzegórzek, centrum Podgórza i Krakowa w kierunku Matecznego, Borku Fałęckiego i Zakopanego. Kolejny kierunek to osiedla Kurdwanów, Bieżanów oraz do Wieliczki, a także do osiedla Mały Płaszów oraz centrum przemysłowego Płaszów - Rybitwy.
Terminal odciąży pętle autobusową pl. Bohaterów Getta. Obecnie jest to końcowy autobusów MPK linii 108, 127, 158, 163. Jest nadzieja, że będzie to początkowy przystanek dla autobusu 301, który przez Wieliczkę jedzie do Niepołomic. A może też tu zaczynać będą linie autobusowe 107, 143 do Bieżanowa i Węgrzc Wielkich. Miejmy nadzieje, że będą tu też przystanki końcowe dla busów z Bochni, Wieliczki i innych miejscowości. Planuje się zatrzymywały się tu autobusy dalekobieżne oraz wycieczkowe.
Oczywiście jest wiele niedoróbek jak ten nieszczęsny uskok przy przejściu obok bocznej ściany budynku. Jak zapewnił dyrektor ZIKiT Kraków, wszystkie fuszerki wykonawca szybko usunie. Niepokojący jest brak tablic informacyjnych tak zewnętrznych, jak wewnętrznych. Najgorsze, że brak wyraźnego napisu, że jest to terminal autobusowy. A sam budynek terminalu nie wiadomo dlaczego ma zewnętrzne ściany w kolorze prosektorium i jest ze skrzyżowania głównego mało widoczny.
Obsługą terminalu zajmuje się wynajęty prywatny operator, którego zdaniem jest dbanie o porządek tak budynku, jak całego majdanu obiektu. Obiekt jest monitorowany i posiada pomieszczenie socjalne dla kierowców, dyspozytornię, mikro-barek, kiosk prasowy oraz malutką poczekalnię i WC. Posiada parking dla rowerów.
Z przeprowadzonej rozmowy z Januszem Kunickim, właścicielem firmy, będącej operatorem obiektu wynika, że pozostało jeszcze dodatkowe zagospodarowanie terenu. Podpowiadam, aby zainteresować biura podróży, aby było to miejsce wyjazdu ich autokarów na wycieczki. Konieczna jest dodatkowa mała infrastruktura gastronomiczna, dodatkowe ławki, a przede wszsytkim więcej zieleni oddzielającej pas drogowy od ul. Wielickiej. A najważniejsze, aby telekomunikacja zainstalowała aparaty telefoniczne do publicznego użytku.
W sumie jest to udana inwestycja w Krakowie i starej dzielnicy Podgórze. Od 1947 r do 1971 roku mieszkałem w tym rejonie i łezkę ronię nad pozytywnymi zmianami.
Są plany aby nad tymi obiektami powstał łącznik kolejowy omijający stacje PKP Kraków - Płaszów. Jest to ważna inwestycja, bo skróciłaby czas przejazdów pociągów z Krakowa - Głównego przez stacje Kraków - Krzemionki do Zakopanego oraz stanowiła początek miejskiej kolei średnicowej.
Wiadomości24 to serwis tworzony przez ludzi takich ja Ty. Wiesz więcej? Zarejestruj się i napisz swój materiał, dodaj zdjęcia, link, lub po prostu skomentuj. Tylko tu masz szansę, że przeczyta Cię milion!
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?