Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Krzyż a przemiany społeczeństwa polskiego - debata akademicka w Gdańsku

Aneta M. Krawczyk
Aneta M. Krawczyk
Konferencja UG, Gdańsk 18-19 kwietnia 2011
Konferencja UG, Gdańsk 18-19 kwietnia 2011
Instytut Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa Uniwersytetu Gdańskiego zaprasza na Ogólnopolską Konferencję Naukową: Krzyż w procesach przemian centrum symbolicznego społeczeństwa polskiego, Gdańsk, 18–19 kwietnia 2011, Aula S 207 (ul. Bażyńskiego 4). Wstęp wolny.

Organizatorzy Konferencji, dr Magdalena Gajewska i dr Piotr Pawliszak z Instytutu Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa UG, wezwali badaczy kultury do naukowej dyskusji na temat krzyża.

Odpowiedzieli pracownicy naukowi z ośrodków uniwersyteckich i badawczych z całej Polski, głównie z Warszawy i Gdańska, ale też z Łodzi, Lublina czy Torunia. Reprezentują oni różne dyscypliny naukowe, takie jak: socjologia, antropologia, architektura, semiotyka, politologia czy lingwistyka. Gościem honorowym będzie rosyjski filolog i semiotyk kultury prof. Boris Uspienski, którego wykład zainauguruje cykl dyskusji.

Zakres tematów, które podejmą uczestnicy, jest szeroki i dotyczy aktualnych zjawisk i wydarzeń zachodzących w kulturze i społeczeństwie, a koncentruje się wokół dwóch zagadnień: z jednej strony jest to krzyż i konflikty symboliczne (siła symboliczna krzyża w protestach społecznych i politycznych; konflikty o świeckość i sakralność sfer publicznych; krzyż jako narzędzie przemocy symbolicznej i oporu w sferze publicznej i prywatnej) oraz z drugiej – polisemia krzyża (zmiana symboliki krzyża w praktykach parareligijnych i religijnych; przekształcenia krzyża w przestrzeni sztuki – trendy i kontrowersje; ambiwalencje krzyża w kulturze popularnej).

Czytaj też: Czy można uniknąć wojny o krzyże w parlamencie?

W publikacji materiałów pokonferencyjnych (2011-12) zapowiedzieli udział naukowcy z Francji i z USA, których interesuje dynamika rozwoju polskiego społeczeństwa. Konferencja ma charakter otwarty.

Szczegóły: Konferencja UG

Program konferencji w pliku PDF

Piąta edycja konkursu Dziennikarz Obywatelski 2010 Roku trwa! Dołącz, wygraj 10 tysięcy

Krzyż na uniwersytecie

– Co można osiągnąć, zwołując konferencję naukową poświęconą tematowi religijnemu na świeckim uniwersytecie? – zapytałam dr Magdalenę Gajewską i dr Piotra Pawliszaka, pomysłodawców.

– Wydaje się, że świecki uniwersytet jest najlepszym miejscem na rozważanie tego problemu który w tej przestrzeni może zostać uwolniony i oczyszczony od stereotypów, przesądów i ideologii, w które jest uwikłany w debacie politycznej i medialnej. Nie ignorujemy tego aspektu, chcemy go jednak rozważać racjonalnie i z poszanowaniem uczuć Polaków. Mamy nadzieję, że uda nam się dotrzeć do tych procesów społecznych, które sprawiły, że debaty na temat Krzyża były możliwe. Decydując o dacie konferencji braliśmy pod uwagę kilka kontekstów. Jednym z nich był upływający czas tradycyjnej żałoby. Innymi była bliskość świąt wielkanocnych, które w tym roku przypadają w tym samym czasie, w Kościele katolickim, jak i prawosławnym. Odsyłają one do źródłowych znaczeń, które konstytuują w naszej kulturze symbol krzyża.

– To pierwsza od czasu 10 kwietnia 2010 roku konferencja naukowa dotycząca Krzyża?

– Z pewnością to nie jedyna konferencja poświęcona tej tematyce. Chcieliśmy jednak, by ta organizowana przez nas wykraczała poza aktualny kontekst. Nie chodziło nam tym bardziej o to, by konferencja dzieliła i wywoływała kontrowersje i by była poświęcona wyłącznie wydarzeniom, jakie miały miejsce po tragedii z 10 kwietnia 2010. Problematyka dotyczy jednego z centralnych symboli funkcjonujących w polskim społeczeństwie. Debaty, kontrowersje i różnorodny sposób użycia tego symbolu wskazują na fundamentalne zmiany zachodzące w życiu Polaków. Zjawiska tego rodzaju zachodzą nie tylko w naszym kraju, ale obserwujemy je w skali globalnej, np. w Stanach Zjednoczonych, Francji czy Ameryce Łacińskiej.

Oglądaj też fotogalerię: Milczące krzyże przy drogach

Symboliczne centrum polskiej świadomości

– Polskie społeczeństwo podzielone jest wieloma kulturowymi konfliktami – przypominają moi rozmówcy – To konflikty o znaczenie symboli religijnych i narodowych, zbiór podstawowych wartości, akceptację odrębnych tożsamości czy stylów życia, znaczenie przeszłych wydarzeń itd. Spór i konflikt jest wszechobecny, ale to, co dzieli, jednocześnie łączy we wspólnotę komunikacji. Symbole, choć różnie rozumiane, są jednak uznawane za ważne przez strony konfliktu i skupiają ludzi wokół siebie. Wyjątkowo powstaje wspólnota rytualnej (niemal) jednomyślności, jak to było w dniach narodowej żałoby. Dopóki konflikt nie przeradza się w przemoc, wzajemne wykluczanie czy w obojętność, centrum symboliczne istnieje, choć pełne jest wewnętrznych napięć i sprzeczności – dodają socjologowie.

Piąta edycja konkursu Dziennikarz Obywatelski 2010 Roku trwa! Dołącz, wygraj 10 tysięcy

Można rozmawiać w Polsce o Krzyżu?

– Znana rada mówi, że o religii, jak o polityce i sporcie, lepiej nie dyskutować.

– Ta rada nie dotyczy świata nauki – odpowiadają M. Gajewska i P. Pawliszak. – Tutaj należy analizować i rozważać zwłaszcza kwestie trudne. Sądzimy, że w Polsce, podobnie jak i w innych krajach, należy rozmawiać o Krzyżu, jak i o krzyżach.

– Politykom nie wychodzą merytoryczne dyskusje. Dojrzewamy do dialogu?

– O dojrzałości do dialogu świadczy wola wejścia w relację dialogiczną, a zatem warunkiem podstawowym jest chęć prowadzenia dialogu, która oznacza wolę wysłuchania oraz wsłuchania się i zrozumienia argumentów drugiej strony dialogu. Dojrzałość do dialogu oznacza też prócz przyjęcia postawy otwartości na Innego, zaakceptowanie różnorodności, w której własne stanowisko jest jednym z możliwych. Abstrahując od polityki, wydaje się, że w polskim społeczeństwie rodzi się taka dojrzałość.

Czytaj też: Europejski Trybunał Praw Człowieka: krzyże mogą wisieć w klasach

– W debacie społecznej pojawiają się na ogół argumenty emocjonalne. Jedni odrzucają martyrologię, inni chcą się gromadzić pod znakiem nadziei. W Państwa zaproszeniu do udziału w konferencji czytamy: „W wielu zbiorowych i indywidualnych działaniach symbol krzyża wykorzystywany jest w nietradycyjny, nielegitymizowany społecznie sposób (…)”.
Jak rozumieć „tradycyjny sposób wykorzystania w Polsce symbolu krzyża”?

– Na to pytanie będziemy próbowali odpowiedzieć w czasie konferencji i wcale nie będzie to łatwe. Na pewno krzyż wykorzystywany jest nadal najczęściej w tradycyjny sposób w obrzędach liturgicznych i w prywatnej pobożności. Ale przecież i liturgia, i pobożność się zmienia. Jeszcze niedawno np. nie noszono kolczyków w kształcie krzyża, nie stawiano krzyży nienarodzonym dzieciom, a księża nie błogosławili komputerów.

Piąta edycja konkursu Dziennikarz Obywatelski 2010 Roku trwa! Dołącz, wygraj 10 tysięcy

Przyszłość zależy od zbiorowych dążeń i charyzmatycznych jednostek

– W Polsce krzyż był często symbolem protestu i służył do mobilizacji i wyrażania tożsamości narodowej czy politycznej – podkreśla dr Piotr Pawliszak. – Teraz też to widzimy, ale zmienił się kontekst. Jest demokracja i wolne państwo narodowe. W zmienionym kontekście podobne znaczy już coś innego? Ile jest kontynuacji, a ile zmiany? Jak to odczuwają sami uczestnicy życia społecznego? To fascynujące pytanie.

– Historia pokazuje, że religia integrowała Polaków w walce o niepodległość. Co ma zrobić ten, kto nie znajduje dziś w przestrzeni publicznej tych wartości, które symbolizował w Polsce krzyż?

– Do jakiego stopnia religia może integrować społeczeństwo w czasie, gdy nie ma już wyraźnego podziału na „my i oni” i wspólnego dla nas „świętego” celu – to jest pytanie dla badaczy społecznych i praktyczny problem polityków, obywateli i duchownych. To, co się dzieje w sferze publicznej, to próby rozwiązania tego problemu. Różne strony próbują narzucić rozwiązanie, które uważają za najlepsze. Konflikt zawsze polaryzuje, marginalizuje kompromisowe rozwiązania. Czy znajdzie się siła, która zaproponuje i wprowadzi nowy/stary wzór religii otwartej na wartości niewierzących i na świeckość sprzymierzoną z religią w dążeniu do wspólnego dobra? Przyszłość zależy od zbiorowych dążeń i charyzmatycznych jednostek.

Oglądaj też fotogalerię: Milczące krzyże przy drogach

Dialog nauki z religią i emocjami społecznymi

– Sens podstawowy takiego dialogu wynika z tego, że wszyscy dzielimy tę samą rzeczywistość, choć różnie ją interpretujemy, dzięki dialogowi nasza interpretacja poszerza się i modyfikuje znaczenia, które przypisujemy wydarzeniom czy symbolom właśnie – wyjaśniają P. Pawliszak i M. Gajewska.

– Co socjologowie mogą powiedzieć na temat tego, czy i jak możliwa jest obecność Krzyża w państwie?

– Jednym z podstawowych zadań państwa jest zapewnienie wolności religijnej i możliwości realizowania kultu przez obywateli. Państwo powinno gwarantować możliwość obecności Krzyża, z zachowaniem zasad, które znajdujemy np. w Liście o Tolerancji Johna Locke’a.

– Symbol wiary gościć będzie w referatach i dyskusjach pracowników naukowych. Czy nauka może się dzisiaj czegoś nauczyć od wiary?

– Rozum od wiary? Wątpienia… i może nadziei, że da się lepiej rozumieć świat i ludzi?

Piąta edycja konkursu Dziennikarz Obywatelski 2010 Roku trwa! Dołącz, wygraj 10 tysięcy

Pytania bez odpowiedzi

Z perspektywy czasu można już chyba powiedzieć, że kwiecień ubiegłego roku stał się w Polsce momentem ideowego przełomu. Wydarzenia polityczne, towarzyszący im społeczny szok, tak w uproszczeniu można nazwać zjawiska, które zradykalizowały nastroje, doprowadzając do długotrwałego społecznego konfliktu racji, przybierającego dramatyczną formę publicznych porachunków.

Można zaobserwować, że ta dramatyczna wiosna na miarę przełomu, trwa. Reakcje społeczne w tym kontekście stawały i stają się groźne. Na podstawie tego, jak i co mówią dziś Polacy, społeczna trauma wiąże się ze smoleńskim rozpadem świata, z mentalnym niepogodzeniem, poszukiwaniem odpowiedzi ostatecznych, albo kompromisów, albo winnych. W żałobnej atmosferze rodziła się nowa narodowa kalwaria: wspólna droga także toksycznych emocji, wspólna rana i bunt. Na co dzień obserwować można swego rodzaju wojny medialne, polityczne, społeczne, a linia demarkacyjna politycznych podziałów i sporu ideologicznego przebiega nie tylko w wypowiedziach publicznych. Niełatwo podejmować temat bieżących polskich wydarzeń w rodzinach, grupach zawodowych.

Czytaj też: Czy można uniknąć wojny o krzyże w parlamencie?

W najbardziej napiętych fazach burz medialnych w centrum zainteresowania i w punkcie krytycznym znalazła się również polska symbolika religijna. Na ten temat i wiele innych można dyskutować, jak przekonywać będą w swoich wystąpieniach goście i pracownicy naukowi Instytutu Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa Uniwersytetu Gdańskiego.

Konferencja rozpoczyna się w poniedziałek 18 kwietnia na Wydziale Nauk Społecznych UG ul. Bażyńskiego 4, Aula S 207– wstęp wolny.

Piąta edycja konkursu Dziennikarz Obywatelski 2010 Roku trwa! Dołącz, wygraj 10 tysięcy

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto