Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

"Mała matura" dla gimnazjalistów. Nowy egzamin w roku 2011/2012

Elżbieta Jaroś
Elżbieta Jaroś
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne
W roku szkolnym 2011/2012 wejdzie w życie nowa formuła egzaminu gimnazjalnego. Trzecioklasiści będą zmagać się z trudniejszymi zadaniami, "lukami" w tekście i dorobkiem pisarzy. Nowy egzamin gimnazjalny będzie jak "mała matura"?

W roku szkolnym 2011/2012, uczniowie 3. klasy gimnazjum będą musieli zmierzyć się z nową formułą sprawdzenia ich wiedzy i umiejętności. W "Informatorze o egzaminie gimnazjalnym" Centralna Komisja Egzaminacyjna (CKE) podaje, że zmianie ulegnie: dotychczasowa podstawa prawna, zakres wymagań i struktura egzaminu gimnazjalnego, konstrukcja arkuszy, czas trwania każdej z części oraz sposób udostępnienia wyników. Wymagania wobec uczniów wyznaczy podstawa programowa z 2008r.

Zobacz, jak będą wyglądać poszczególne części egzaminu.

Egzamin z części humanistycznej

Zarządzeniem CKE, blok humanistyczny został podzielony na dwie niezależne części. Pierwsza, swoim zakresem obejmuje wiedzę z języka polskiego. W niej, gimnazjaliści będą zmagać się z zadaniami zamkniętymi i otwartymi, dotyczącymi 3. rodzajów tekstów: literackich, popularnonaukowych i publicystycznych.

Poruszane zagadnienia mają sprawdzić nie tylko poprawność rozumienia treści i znajomość utworu literackiego. Pytania mogą dotyczyć nawet całego dorobku autora, jeśli taki powinien pojawić się w programie nauczania gimnazjum.

Niezmiennie, zdających obowiązywać będzie jedna dłuższa wypowiedź pisemna (rozprawka, charakterystyka, opowiadanie, opis lub sprawozdanie etc. - przyp. red.) oceniana przez pryzmat 6. aspektów: treści, segmentacji tekstu, stylu, języka, ortografii i interpunkcji.

Wiadomości z zakresu historii oraz wiedzy o społeczeństwie sprawdzone zostaną podczas drugiej części egzaminu. Ten arkusz będzie składać się wyłącznie z zadań zamkniętych o różnorodnej formule, to jest: pytań wielokrotnego wyboru, ćwiczeń "na dobieranie" lub "z luką" do uzupełnienia oraz zadań typu: "prawda/fałsz". Zagadnienia testowe dotkną różnej tematyki i epok, zapowiada CKE.

Czas trwania egzaminu z bloku humanistycznego został wydłużony ze 120 do 150 min. Nie jest jeszcze znana dokładna relacja czasu pomiędzy poszczególnymi częściami. Wiadomo natomiast, że dodatkowe 60 min, przeznaczone dla uczniów z problemami dyslektycznymi lub indywidualnymi potrzebami, nie ulegną zmianie.

Zobacz: Arkusz egzaminacyjny z części humanistycznej 2010

Egzamin z części matematyczno-przyrodniczej

Druga część egzaminu gimnazjalnego, analogicznie do poprzedniej, również została podzielona na 2 zakresy tematyczne: matematyczny i przyrodniczy. Na wypełnienie arkuszy, gimnazjaliści mają w sumie 150 min (o dokładnej relacji czasu pomiędzy poszczególnymi częściami poinformuje CKE - przyp. red.). Osobom z problemami dyslektycznymi nadal przysługuje do 60. dodatkowych minut.

CKE podaje, że w części matematycznej zwiększy się ilość zadań "sprawdzających rozumienie pojęć matematycznych oraz umiejętności dobierania własnych strategii matematycznych w nietypowych warunkach". W praktyce oznacza to, że zmniejszy się zarazem ilość ćwiczeń z 1. obszaru wymagań egzaminacyjnych, czyli podstawowej wiedzy dotyczącej algorytmów. Zakres tych wiadomości, sprawdzony zostanie przy pomocy trudniejszych zadań. Prawidłowe rozwiązanie ćwiczenia nie będzie możliwe bez znajomości bazy pojęć matematycznych, a dokończenie odpowiedzi - bez umiejętności strategicznego myślenia oraz wykorzystywania wielu źródeł informacyjnych. Rozwiązania do zadań otwartych oceniane będą według 7. stopniowej skali oceny lub przy uwzględnieniu jej części.

Przeczytaj też: Opinie uczniów o zeszłorocznym egzaminie gimnazjalnym

Test z zakresu przedmiotów przyrodniczych (to jest: biologii, chemii, fizyki i geografii - przyp. red.) ma na celu zmusić gimnazjalistów do krytycznego myślenia oraz wyszukiwania i przetwarzania informacji. Obok pytań sprawdzających ogólną znajomość pojęć, pojawią się zadania kontrolujące złożone umiejętności, często ponadprogramowe. Egzaminowany będzie musiał wykrywać zależności i powiązania pomiędzy prezentowanymi zjawiskami lub przedmiotami. W tej części wszystkie zadania zachowają formę zamkniętą.

Egzamin z części językowej

Inspirację dla zmian w trzeciej części egzaminu gimnazjalnego stanowiła matura z języka obcego. Zgodnie z zasadami, gimnazjaliści będą rozwiązywać arkusze o dwóch poziomach trudności: podstawowym i rozszerzonym. Przewidziano 60 min na każdy etap (w poprzednich latach, na rozwiązanie zadań, zdający mieli 90 min - przyp. red.). Uczniom z problemami indywidualnymi nadal przysługuje dodatkowe 45 min.

Wyniki przyszłorocznego egzaminu gimnazjalnego z części językowej na poziomie podstawowym będą brane pod uwagę przy rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych. Rezultat z poziomu rozszerzonego będzie jedynie informacją o postępach w nauce.
Natomiast, od roku szkolnego 2017/2018 do egzaminu na poziomie rozszerzonym będą musieli przystąpić wszyscy, którzy w ramach podstawy programowej uczyli się co najmniej jednego języka obcego w szkole podstawowej oraz dwóch w gimnazjum. Pozostali, obowiązkowo będą musieli podjąć egzamin na poziomie podstawowym (zdawać na poziomie rozszerzonym mogą fakultatywnie - przyp. red.).

Do wyboru pozostaje 6 języków obcych: angielski, francuski, hiszpański, niemiecki, rosyjski i włoski. Ponadto, od roku szkolnego 2013/2014 zostanie wprowadzona możliwość zdawania egzaminu z języka ukraińskiego. Trzecioklasiści mogą przystąpić do egzaminu z jednego języka, którego uczyli się w ramach obowiązkowych przedmiotów szkolnych.

Zobacz: Arkusze egzaminacyjne z części językowej z 2010

Arkusz egzaminacyjny z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym składać będzie się jedynie z pytań zamkniętych, typu: "prawda/fałsz", wielokrotnego wyboru, na "dobieranie". Około 10 min egzaminu, przeznaczonych zostało na odtworzenie nagrania z płyty CD.

Na poziomie rozszerzonym, trzecioklasiści będą musieli rozwiązywać zarówno zadania zamknięte, jak i otwarte. Polecenia będą dłuższe, a ćwiczenia bardziej urozmaicone. Około 12 min egzaminu przeznaczonych zostało na słuchowisko. Zdający będą musieli również napisać krótką wypowiedź. O ocenie zadecyduje 3-stopniowa skala, badająca poprawność środków językowych oraz komunikatywność.

Wyniki egzaminu gimnazjalnego

O wynikach egzaminu gimnazjalnego, egzaminatorzy poinformują w specjalnym zaświadczeniu. Rezultaty z poszczególnych etapów zostaną przedstawione za pomocą dwóch wartości: procentowej (odsetek punktów - przyp. red.) i centylowej. Wynik centylowy wskaże na odsetek uczniów, którzy uzyskali ten sam wynik lub niższy oraz wyższy. Dzięki temu, każdy trzecioklasista będzie w stanie ocenić swoją wiedzę i umiejętności w skali ogólnopolskiej.

Nie jest znana maksymalna liczba punktów, jaką będzie można uzyskać podczas egzaminu (w poprzednich latach było to 50 punktów z każdej z części - przyp. red.). Wiadomo natomiast, że egzamin wciąż odbywać się będzie bez wyznaczonego progu minimalnego do zaliczenia.

Przeczytaj także: Jak poradzić sobie ze stresem przed egzaminem

Wiadomości24 to serwis tworzony przez ludzi takich ja Ty. Wiesz więcej? Zarejestruj się i napisz swój materiał, dodaj zdjęcia, link, lub po prostu skomentuj. Tylko tu masz szansę, że przeczyta Cię milion!

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: "Mała matura" dla gimnazjalistów. Nowy egzamin w roku 2011/2012 - Nasze Miasto

Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto