"Malaria" zwycięzcą 32. Warszawskiego Festiwalu Filmowego

Weronika Trzeciak
Weronika Trzeciak
kadr z filmu "Malaria"
kadr z filmu "Malaria" materiały prasowe
15 października w Multikinie Złote Tarasy ogłoszono werdykty jury konkursowych i wręczono nagrody laureatom 32. Warszawskiego Festiwalu Filmowego.

KONKURS MIĘDZYNARODOWY (dla filmów fabularnych z całego świata):

Warsaw Grand Prix, czyli główną nagrodę w Konkursie Międzynarodowym, ufundowaną przez Miasto Stołeczne Warszawa otrzymał film "Malaria" (Iran 2016) w reżyserii Parviza Shahbaziego (o filmie można przeczytać tutaj).

Nagrodę za Najlepszą Reżyserię otrzymał Guðmundur Arnar Guðmundsson za film "Serce z kamienia" (Islandia, Dania 2016).

Specjalną Nagrodę Jury otrzymał aktor Ahmad Thaher za rolę w filmie "Błogosławione korzyści" (Jordania, Niemcy, Holandia, Katar 2016) w reżyserii Mahmouda al Massada.

Specjalne Wyróżnienie otrzymał aktor Baldur Einarsson za rolę w filmie "Serce z kamienia" (Islandia, Dania 2016) w reżyserii Guðmundura Arnara Guðmundssona (o filmie można przeczytać tutaj).

W skład jury weszli: Ralitza Petrova (Bułgaria), Maria Sadowska (Polska), Bence Fliegauf (Węgry), Mehmet Can Mertoğlu (Turcja), Rodrigo Plá (Meksyk).

KONKURS 1-2 (dla pierwszych i drugich pełnometrażowych filmów fabularnych w dorobku ich reżyserów z całego świata):

Zwyciężył "Toril" (Francja 2016) w reżyserii Laurenta Teyssiera (o filmie można przeczytać tutaj).

- Za precyzję inscenizacji, doskonałą strukturę scenariusza i umiejętne łączenie gatunków. Za świadome i wyważone posługiwanie się symboliką wzbogacającą filmową opowieść. Za nadzwyczaj dojrzały debiut - napisano w uzasadnieniu.

W tej kategorii przyznano również dwa Specjalne Wyróżnienia filmom "Plac zabaw" (Polska) w reżyserii Bartosza M. Kowalskiego (o filmie można przeczytać tutaj) oraz "Nie gap się w mój talerz" (Chorwacja, Dania) w reżyserii Hana Jušić (o filmie można przeczytać tutaj).

W skład jury weszli: Iza Igel (Polska), Julia Sinkevych (Ukraina), Reza Dormishian (Iran).
KONKURS WOLNY DUCH (dla filmów niezależnych, nowatorskich, buntowniczych z całego świata):

W kategorii Wolny Duch nagrodę przyznano filmowi "Olbrzym" (Szwecja, Dania 2016) w reżyserii Johannesa Nyholma (o filmie można przeczytać tutaj). Jury wybrało film, który odważnie podchodzi do swojego tematu i w wymowny sposób gra z konwencją, a jednocześnie niesie ze sobą ważne i płynące z głębi serca przesłanie, kryjące się za pozornie nieskomplikowaną historią.

Specjalne Wyróżnienie przyznano filmowi "Anomia" (Rosja 2016) w reżyserii Vladimira Kozlova (o filmie można przeczytać tutaj).

- Film pokazuje, że niezależne rosyjskie kino, które jest w stanie mówić otwarcie, w sposób bezkompromisowy i radykalny o moralnym rozkładzie, wciąż istnieje - brzmiało uzasadnienie jury.

W skład jury weszli: Katia Priwiezencew (Polska), Philip John (Wielka Brytania), Stefan Uhrik (Czechy).

KONKURS DOKUMENTALNY (dla pełnometrażowych - powyżej 60 min. - filmów dokumentalnych z całego świata):

Nagrodę dla Najlepszego Filmu Dokumentalnego otrzymała "Komunia" (Polska 2016) w reżyserii Anny Zameckiej (o filmie można przeczytać tutaj).

- Zakochaliśmy się w 14-letniej Oli, którą oglądamy na ekranie, w jej sile i energii, w tym bardzo intymnym filmie, w tragedii i komedii. Jury bije brawo dla Anny Zameckiej, której stanowcze filmowe decyzje odsłaniają wady naszego społeczeństwa - przyznali jurorzy.

Specjalne Wyróżnienie w tej kategorii przyznano filmowi "Mało ważny człowiek" (Indie 2016) w reżyserii Khushboo Ranka, Vinay Shukla (o filmie można przeczytać tutaj).

W skład jury weszli: Pietra Brettkelly (Nowa Zelandia), Wojciech Kasperski (Polska), Žiga Virc (Słowenia).KONKURS FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH (dla filmów krótkometrażowych - do 40 min. - z całego świata):

Short Grand Prix, czyli czyli nagrodę za Najlepszy Film Krótkometrażowy otrzymał "Pierwszy Polak na Marsie" (Polska 2016) w reżyserii Agnieszki Elbanowskiej (o filmie można przeczytać

tutaj

).

- Za ryzykowny pomysł formalny na granicy gatunku, którego rezultatem jest ironiczny film, błyskotliwie komentujący Polskę, ale też absurdy współczesnego globalnego świata, w którym bohater w małej wsi w Europie Środkowej pragnie, dosłownie i w przenośni, wystrzelić się w kosmos.

Nagrodę za Najlepszy Animowany Film Krótkometrażowy zdobył film "Rozmówki o ptaszkach i pszczółkach" (Kanada 2016) w reżyserii Alaina Delannoy'a (o filmie można przeczytać tutaj).

- Nagrodę za najlepszą animację otrzymuje bardzo rozrywkowy film o egzystencjalnej tematyce seksu. Jury jest pod wrażeniem zróżnicowanego stylu zarówno animacji, jak i sposobu opowiadania historii. Film jest mieszanką elementów dokumentu i fikcji. Doskonale narysowany, prezentuje widowni całą gamę dziwnych, strasznych oraz zawstydzających propozycji jak porozmawiać z synem o "ptaszkach i pszczółkach". Ten film powinien być od teraz obowiązkowo pokazywany w szkołach! - brzmiało uzasadnienie.

Nagrodę za Najlepszy Aktorski Film Krótkometrażowy otrzymał film "Baraż" (Polska 2016) w reżyserii Tomasza Gąssowskiego (o filmie można przeczytać tutaj). Za dobrze ugruntowany, przekonujący portret więzi bohaterów opartej na miłości i "grze" w dorastanie.

Nagrodę za Najlepszy Dokumentalny Film Krótkometrażowy dostał film "Love Bite: Niepokojące czarno-białe rysunki Laurie Lipton" (Wielka Brytania) w reżyserii Jamesa Scotta tutaj). Dla filmu, który jest subtelnym zaproszeniem widzów do subiektywnego świata, równie skomplikowanego i fascynującego tak samo jak sztuka, którą tworzy bohaterka filmu oraz za kameralną wędrówkę w głąb ludzkiego umysłu.

Specjalne Wyróżnienie przyznano filmowi "Fabrykat" (USA 2016) w reżyserii Bretta Foxwella (o filmie można przeczytać tutaj). Specjalne wyróżnienie wędruje do autora, którego niesamowita wyobraźnia przeniosła nas w zupełnie nierzeczywistą rzeczywistość.

W skład jury weszli: Gunhild Enger (Norwegia), Klara Kochańska (Polska), Yordan Petkov (Bułgaria), Eddy Schwartz (Bułgaria).Nagroda FIPRESCI:

Nagrodę dla najlepszego debiutu z Europy Wschodniej zdobył film "Bez Boga" (Bułgaria 2016) w reżyserii Ralitzy Petrovej (o filmie można przeczytać tutaj).

- Fantastyczny debiut opowiada złożoną historię traktującą o egzystencjalnych problemach bez popadania w mentorski ton. Jury doceniło także zaskakujące zakończenie, otwarte na różnorodne interpretacje, co jest kolejną oznaką artystycznej wartości filmu oraz niezwykłą kreację Ireny Ivanovej w pierwszoplanowej roli kobiecej - napisano w uzasadnieniu.

W skład jury weszli: Marcin Adamczak (Polska), Alberto Castellano (Włochy), Jan Schulz-Ojala (Niemcy).

Młodzi Krytycy FIPRESCI, czyli uczestnicy warsztatów FIPRESCI Warsaw Critics Project, przyznali nagrodę filmowi "Hristo" (Bułgaria 2016) w reżyserii Grifora Lefterova, Todora Matsanova (o filmie można przeczytać tutaj).

- Za pokazanie biedy i bezdomności w sposób realistyczny i daleki od stereotypu. Za wnikliwie studium niesprawiedliwości społecznej, której najboleśniej doświadczają osoby najbardziej bezbronne. Za obiecujący debiut reżyserski i umiejętność opowiedzenia kompletnej, uniwersalnej historii własnym językiem - brzmiało uzasadnienie.

W skład jury weszli: Flavia Dima (Rumunia), Alexandra Gabrižová (Słowacja), Paraskevi Karageorgu (Bułlgaria, Słowenia), Natalie Movshovych (Ukraina), Zuzana Sotáková (Słowacja).

Nagroda JURY EKUMENICZNEGO:

Zwyciężył film "Serce z kamienia" (Islandia, Dania 2016) w reżyserii Guðmundur Arnar Guðmundsson tutaj).

Członkowie Jury są nominowani przez Stowarzyszenie Komunikacji Społecznej SIGNIS oraz przez INTERFILM. Poza wartościami artystycznymi filmu Jury Ekumeniczne zwraca uwagę na jego wymiar duchowy i ludzki.

- Za wszechstronne ukazanie trudów dzieciństwa przeżywanego w łączności z surową naturą odległej islandzkiej wioski. Ukazana w przepięknych krajobrazach Islandii historia pozwala obserwować proces konstytuowania się osobowej tożsamości dwóch nastoletnich chłopców, za sprawą rozwijającej się przyjacielskiej więzi. Młodzieńcze osobowości kształtują się w relacjach z rodziną, sąsiadami, kolegami, dziewczynami, chłopakami i.... obmowami "życzliwych", zaś sytuacja nastolatków jest odzwierciedleniem sposobu funkcjonowania współczesnego społeczeństwa. Wielkim walorem filmu jest fakt, że w subtelny sposób ukazuje ludzką zdolność do odradzania się - napisano w uzasadnieniu.

Nagroda NETPAC:

Nagrodę dla najlepszego filmu azjatyckiego w programie WFF otrzymał film "Błogosławione korzyści" (Jordania, Niemcy, Holandia, Katar 2016) w reżyserii Mahmouda al Massada (o filmie można przeczytać tutaj).

- Za przedstawienie ludzi zepchniętych na margines, zatrzymanych za drobne przestępstwa oraz za pokazanie jak zaufanie, spryt i humor są w stanie wydobyć z nich człowieczeństwo, pomimo ponurej rzeczywistości, która ich otacza.

W skład jury NETPAC (Organizacji Promocji Kina Azjatyckiego) weszli: K. Hariharan (Indie), Dr. Tilman Baumgaertel (Niemcy), Marcin Krasnowolski (Polska).

Będzie nowe święto państwowe?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie