Brytyjski Turek Alec Issigonis bez wątpienia zasługuje na miano geniusza miniaturyzacji. Kryzys sueski, jaki wybuchł w latach pięćdziesiątych oznaczał wzrost cen paliw. Firma British Motor Corporation, która powstała w wyniku połączenia przedsiębiorstw Austina i Morrisa zatrudniając Issigonisa zleciła mu zaprojektowanie pojazdu dla czterech osób, który miał być przede wszystkim najmniejszy z możliwych. Rozpoczęły się prace nad prototypem oznaczonym ADO 15
Issigonis stworzył mini pojazd, w którym do przeniesienia napędu wykorzystana została technologia stosowana w łodziach podwodnych. Z racji tego, że wcześniej żaden pojazd nie jeździł na tak małych kołach w rozmiarze 10 cali, firma Dunlop była zmuszona do opracowania zupełnie nowych opon.
W 1959 roku pierwszy Austin ujrzał światło dzienne. Brytyjczycy pokochali go od pierwszego wejrzenia. Pojazd o niepowtarzalnym wyglądzie na ówczesne czasy kosztował zaledwie 496 funtów. Samochody sprzedawane były pod dwiema nazwami: Austin Seven i Morris Mini Minor wynikało to z faktu protestu dilerów, ponieważ początkowa koncepcja zakładała sprzedaż pod nazwą Austin. Samochody różniły się tylko emblematami.
Do sukcesu przyczyniło się również to, że w roku 1962 do spółki dołączył John Cooper, były zawodnik Formuły 1 i to dzięki niemu Mini zyskało silnik o większej pojemności i mocy. Pod nazwą Mini Cooper wygrał trzy rajdy Monte Carlo w latach 1964, 1965, 1967.
Mały, ale przestronny
Przestronność w aucie czterosobowym, o długości nadwozia trzech metrów udało się uzyskać dzięki silnikowi umieszczonemu poprzecznie w przedniej części nadwozia. Skrzynia biegów umieszczona pod silnikiem w misce olejowej (silnik i skrzynia biegów pracują na jednym oleju) w latach sześćdziesiątych było to prawdziwą innowacją. Chłodnica została umieszczona z boku. Silnik miał pojemność 848 ccm i osiągał moc 34 koni mechanicznych, napęd przenoszony na koła przednie.
W kolejnych latach pod maski trafiły nieco większe pojemności silników: 998, 1075 oraz 1098 ccm
W 1969 roku Alec Issigonis został odznaczony przez królową tytułem szlacheckim.
Znani wielbiciele Mini Morrisa
Do kręgu wielbicieli „miniaka” należą, m. in. królowa Elżbieta II, słynni Beatlesi, Steve McQueen, Kate Moss. Mini miało swój epizod w filmie, chociażby za sprawą Jasia Fasoli, czyli Rowana Atkinsona.
Rekordowa produkcja
Produkcja modelu zakończyła się w 2000 roku. Przez cały okres produkcji na rynek trafiło około 5 milionów egzemplarzy w różnych wariantach nadwozia, m. in. wersje kombi z dzielonymi tylnymi drzwiami Austin Countryman oraz Morris Traveller. Wytwarzane były głównie w Wielkiej Brytanii, a w późniejszym okresie czasu w Australii, Belgii, Chile, Hiszpanii, Jugosławii, Portugalii, Republice Południowej Afryki, Urugwaju, Wenezueli i we Włoszech.
Zobacz również galerię zdjęć Mini Morrisa
Oprac. na podstawie prospektów informacyjnych oraz archiwalnego wydania magazynu Focus.
Policja podsumowała majówkę na polskich drogach
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?