Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Małe jest piękne. Kult Mini Morrisa

Łukasz Mic
Łukasz Mic
Mini Morris
Mini Morris Łukasz Mic
Choć Mini obchodzi pięćdziesiąte urodziny jest to samochód, o którym można by pomyśleć, że istnieje od zawsze i na zawsze. I jak nie kochać go nad życie?

Brytyjski Turek Alec Issigonis bez wątpienia zasługuje na miano geniusza miniaturyzacji. Kryzys sueski, jaki wybuchł w latach pięćdziesiątych oznaczał wzrost cen paliw. Firma British Motor Corporation, która powstała w wyniku połączenia przedsiębiorstw Austina i Morrisa zatrudniając Issigonisa zleciła mu zaprojektowanie pojazdu dla czterech osób, który miał być przede wszystkim najmniejszy z możliwych. Rozpoczęły się prace nad prototypem oznaczonym ADO 15

Issigonis stworzył mini pojazd, w którym do przeniesienia napędu wykorzystana została technologia stosowana w łodziach podwodnych. Z racji tego, że wcześniej żaden pojazd nie jeździł na tak małych kołach w rozmiarze 10 cali, firma Dunlop była zmuszona do opracowania zupełnie nowych opon.

W 1959 roku pierwszy Austin ujrzał światło dzienne. Brytyjczycy pokochali go od pierwszego wejrzenia. Pojazd o niepowtarzalnym wyglądzie na ówczesne czasy kosztował zaledwie 496 funtów. Samochody sprzedawane były pod dwiema nazwami: Austin Seven i Morris Mini Minor wynikało to z faktu protestu dilerów, ponieważ początkowa koncepcja zakładała sprzedaż pod nazwą Austin. Samochody różniły się tylko emblematami.

Do sukcesu przyczyniło się również to, że w roku 1962 do spółki dołączył John Cooper, były zawodnik Formuły 1 i to dzięki niemu Mini zyskało silnik o większej pojemności i mocy. Pod nazwą Mini Cooper wygrał trzy rajdy Monte Carlo w latach 1964, 1965, 1967.

Mały, ale przestronny

Przestronność w aucie czterosobowym, o długości nadwozia trzech metrów udało się uzyskać dzięki silnikowi umieszczonemu poprzecznie w przedniej części nadwozia. Skrzynia biegów umieszczona pod silnikiem w misce olejowej (silnik i skrzynia biegów pracują na jednym oleju) w latach sześćdziesiątych było to prawdziwą innowacją. Chłodnica została umieszczona z boku. Silnik miał pojemność 848 ccm i osiągał moc 34 koni mechanicznych, napęd przenoszony na koła przednie.

W kolejnych latach pod maski trafiły nieco większe pojemności silników: 998, 1075 oraz 1098 ccm
W 1969 roku Alec Issigonis został odznaczony przez królową tytułem szlacheckim.

Znani wielbiciele Mini Morrisa

Do kręgu wielbicieli „miniaka” należą, m. in. królowa Elżbieta II, słynni Beatlesi, Steve McQueen, Kate Moss. Mini miało swój epizod w filmie, chociażby za sprawą Jasia Fasoli, czyli Rowana Atkinsona.

Rekordowa produkcja

Produkcja modelu zakończyła się w 2000 roku. Przez cały okres produkcji na rynek trafiło około 5 milionów egzemplarzy w różnych wariantach nadwozia, m. in. wersje kombi z dzielonymi tylnymi drzwiami Austin Countryman oraz Morris Traveller. Wytwarzane były głównie w Wielkiej Brytanii, a w późniejszym okresie czasu w Australii, Belgii, Chile, Hiszpanii, Jugosławii, Portugalii, Republice Południowej Afryki, Urugwaju, Wenezueli i we Włoszech.

Zobacz również galerię zdjęć Mini Morrisa

Oprac. na podstawie prospektów informacyjnych oraz archiwalnego wydania magazynu Focus.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto