Słowo przepojone mistyką, refleksyjne, głębokie wybrane spośród wierszy poetki przez klarnecistę i kompozytora Wacława Zimpla i inicjatora projektu - Jarosława Borowca przeplata się tu z dźwiękami odnalezionymi w tradycjach muzycznych Japonii, stanowiąc inspirację dla oprawy akustycznej.
Wiersze czyta poetka pochylona nad kartkami rozłożonymi na biurku, na którym stoją lampka i filiżanka z herbatą. Trio tworzy muzyczną ilustrację przedstawienia - na klarnecie, kontrabasie, perkusji i instrumentach pochodzących ze świata dźwięków Japonii, będącą wprawdzie własną opowieścią o wierszach, ale to głos i interpretacja poetki są najważniejsze. Osobną wartość stanowi płyta nagrana i wydana przez Fundację Malta, nosząca tytuł "Tyle tego Ty".
Krystyna Miłobędzka zapytana o poetycki obraz świata, mówi: "Moje pisanie bierze się z własnych ograniczonych możliwości i konieczności doprowadzenia do tego, żeby słowo było najbliższe temu, co właśnie czuję i myślę (...) Język jest dla mnie tworzywem, którym posługujemy się tak jak ołówkiem, farbą, plasteliną". Twierdzi dalej, że warto zapisywać tylko konieczne słowa. Taka jest właśnie jej poezja - oszczędna, skupiona, kontemplująca słowa. Krystynę Miłobędzką można spokojnie nazwać jedną z wybitniejszych polskich poetek - ale odrębną, niewpisującą się żaden poetycki program, przekraczającą zawsze to, co zastane.
Z bycia poetką "niepewną siebie i zupełnie przypadkową" - jak o sobie mówi - wynikają jej przekonanie, że słowa nie zastąpią gestu, spojrzenia czy uśmiechu, i jej wiara, że niepowiedzenie czegoś robi miejsce dla tego, co pomyśli czytelnik.
W sobotnim spektaklu niepowiedzenie czegoś przez poetkę zrobiło również miejsce dla muzyki Wacława Zimpla - minimalistycznej, inspirowanej dźwiękami Wschodu - szczególnie zaś tradycjami gagaku (japońskiej muzyki dworskiej) oraz fletu bambusowego. Tradycje te uhonorowały sam dźwięk, to on odpowiada za narrację nie zaś melodia czy harmonia.
Poetycko-muzyczny spektakl wprowadził widzów w świat, gdzie: "brudne światło o którym mówimy jasno i mała przestrzeń, którą potrafimy naraz zobaczyć" (z wiersza "największym odkryciem" w: Miłobędzka/Zimpel, "Tyle tego Ty", maltafundacja 2012) stał się na chwilę realny.
Tekst przygotowano na podstawie materiałów maltafestival Poznań 2012 i Miłobędzka/Zimpel, "Tyle tego Ty", maltafundacja 2012.
Zmarł Jan Ptaszyn Wróblewski
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?