Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Metro wciąż niebezpieczne dla niewidomych

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
licencja GNU, Jacek Mierzejewski, http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Slodowiec.jpg&filetimestamp=20080505104829
Dziś ruszają prace przy budowie II linii warszawskiego metra. Czy zostanie ona przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych i będzie bezpieczna na tyle, by samodzielnie mogły z niej korzystać osoby niewidome? Bo na trasie istniejącej linii, zapowiadanych zmian nadal nie widać.

Tragiczny wypadek

17 września 2008 roku. Stacja Centrum. Na peronie na pociąg czeka niewidomy student.
Mężczyzna słyszy, że pociąg wjeżdża na stację. Myśląc, że skład już się zatrzymał, przekracza krawędź peronu i wpada wprost pod rozpędzoną kolejkę. Przeżył, choć pociąg zmiażdżył mu nogi. Niestety, jedną z nich lekarze musieli amputować.

Potrzeba zmian

To tragiczne w skutkach wydarzenie zapoczątkowało dyskusję o przystosowaniu warszawskiego metra do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zaraz po wypadku rozpoczęły się konsultacje z osobami niewidomymi. Na krawędziach peronów miały pojawić się specjalne pasy zabezpieczające. Testowano różne rodzaje nawierzchni: wypukłe i wklęsłe. W styczniu 2009 roku, okazało się, że Metro Warszawskie nie może przeprowadzić zmian. Jak zapewniali przedstawiciele przewoźnika, obowiązują ich przepisy kolejowe, a te mówią, że peron ma być gładki.

Co dalej z rozporządzeniem?

Konieczna była więc zmiana prawa. Rozpoczęły się prace nad projektem rozporządzenia. Okazało się, że będzie ono dotyczyć tylko metra i nie będzie obejmowało dworców kolejowych. Niestety jak do tej pory system zabezpieczeń nie został wprowadzony w życie. Przeszkodą jest właśnie brak owego rozporządzenia, które nie zostało wprowadzone w życie do tej pory. Miało być gotowe rok temu wczesną jesienią, później w grudniu, na początku roku.

Jak wyjaśnia Ministerstwo Infrastruktury projekt rozporządzenia został ponownie opracowany i przeredagowany, zgodnie z uwagami Rządowego Centrum Legislacji, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracyjnych, Ministerstwa Środowiska oraz Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. - Przygotowywany przez resort projekt rozporządzenia nie dotyczy tylko i wyłącznie udogodnień dla osób niepełnosprawnych, ale wprowadza szereg nowych uregulowań służących przede wszystkim zapewnieniu bezpieczeństwa konstrukcji i odpowiednich parametrów technicznych obiektów budowlanych. Z tego względu musi być precyzyjnie przygotowany pod względem merytorycznym- wyjaśnia Mikołaj Karpiński, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury. Podkreśla, że będzie to pierwszy akt prawny odnoszący się do metra- wcześniej nie było takich aktów prawnych, więc nie ma regulacji, na których można byłoby się opierać.

Dopóki rozporządzenie nie wejdzie w życie Metro Warszawskie ma więc związane ręce. - W przetargu na budowę II linii metra zamieściliśmy zapis, mówiący o tym, że gdy rozporządzenie ministerstwa infrastruktury wejdzie w życie, zapisy te znajdą się w projekcie budowy drugiego odcinka metra- tłumaczy przedstawiciel spółki Metro Warszawskie.

Głos niewidomych w sprawie

- W związku z planowanym rozpoczęciem budowy II linii metra, wysłaliśmy do Ministerstwa Infrastruktury pismo dotyczące zabezpieczeń dla niewidomych - twierdzi Elżbieta Oleksiak, kierownik Centrum Rehabilitacji Polskiego Związku Niewidomych. W rozmowie z Wiadomościami24.pl zaznacza, że problem polega na braku rozporządzenia, które pozwoliłoby wprowadzić odpowiednie zabezpieczenia - podkreśla.

Co na ten temat uważają osoby niewidome?

- Po wypadku jaki wydarzył się blisko dwa lata temu, miałam obawy przed podróżowaniem metrem. Wiedziałam jednak, że nie mogę się poddać i zrezygnować z tego środka transportu. Do tej pory, gdy tylko korzystam z podziemnej kolejki staram się zachować maksymalną ostrożność. Podróżuję także innymi środkami komunikacji, ale gdy muszę jechać metrem wolę, jak ze mną podróżuje osoba widząca - mówi Monika Kruk, niewidoma studentka ze stolicy.

Inna osoba niewidoma - Daniel Urban, który często podróżuje metrem ma podobne odczucia. Zaznacza, że dobrym rozwiązaniem są wypukłe powierzchnie, które pomagają osobie niewidomej zorientować się, gdzie się kończy peron. Niestety nie są zamontowane na wszystkich stacjach. Po wypadku zauważył jedynie pojawienie się zapowiedzi głosowych nadjeżdżających pociągów na stacjach oraz przygotowanie makiety stacji Ratusz Arsenał.

Jak wyglądają zabezpieczenia w metrze w innych krajach?

W krajach Europy Zachodniej perony metra i kolei oznakowane zostały już w latach 80. XX wieku. W Wielkiej Brytanii i Belgii użyto zatopione w chodniku wypukłe kulki, z kolei w Niemczech zamontowano linie wskazujące niewidomym drogę między peronami i wyjściem na powierzchnię.

Osoby niepełnosprawne z niecierpliwością czekają kiedy warszawskie metro zostanie przystosowane do ich potrzeb. Miejmy nadzieję, że nie będzie potrzebna kolejna tragedia, by wprowadzono niezbędne zmiany.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto