Mknij publicznym rowerem przez miasto

Maria Wojtas
Maria Wojtas
Paryskie Veliby.
Paryskie Veliby. http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Vélib_S
Udostępnij:
We Francji zrobiły furorę. Tysiące Francuzów rezygnuje z jazdy autobusem i samochodem i przesiada się na rowery miejskie (tak zwane "veliby"), które można wypożyczyć w wielu miejscach Paryża. Czy system sprawdzi się w Polsce?

Pomysłodawca projektu, firma JCDecaux, chce wprowadzić francuskie wzory w Warszawie. Trwają już nawet rozmowy z władzami miasta. Czy jest możliwe, aby już za rok mieszkańcy stolicy mogli poruszać się rowerem po centrum?

We Francji działa...

W Paryżu system działa dopiero od roku, a Francuzi mają już 20 600 velibow i coraz więcej mieszkańców decyduje się na przesiadkę na rower. W jaki sposób działa taki "velibowy system"? Michał Bartosiewicz z firmy JCDecaux nadzorujący akcję wyjaśnia: - Człowiek posiada specjalną kartę miejską, bądź kredytową, dzięki której może wypożyczyć rower. Kluczem do sukcesu projektu w innych miastach (a rowery można już wypożyczać w 18 europejskich miastach, m.in.. w Paryżu i w Wiedniu) była przede wszystkim gęstość stacji, gdzie można wypożyczyć sprzęt. Stacje rozmieszczone są minimum co 500 metrów. W każdej znajduje się od 15-40 stojaków i w założeniu najlepiej jest, kiedy stacja jest do połowy pusta, by ludzie mogli nie tylko wypożyczać, lecz także odstawiać niepotrzebne już rowery. Kolejną ważna sprawą jest uświadomienie ludziom, jak dużo jest stacji, by nie bali się, że kiedy wypożyczą sprzęt, nie będą mieli go gdzie zostawić.

Rower miejski musi być uniwersalny i łatwo adaptować się do każdych warunków. - Każdy waży ok. 20 kg, ma miękkie szerokie siodełko, odpowiadające szczególnie kobietom - kontynuuje Bartosiewicz. - Będzie odpowiedni dla każdego od 150 do 180 centymetrów wzrostu.

Jakie korzyści odniesie miasto po wdrożeniu systemu? - Jest wiele zalet takiego projektu. Jednym z najważniejszych jest chyba fakt, że jeśli tysiące ludzi zacznie jeździć na rowerach, to będą powstawać nowe ścieżki rowerowe - odpowiada Bartosiewicz. - Kierowcy zaczną respektować prawa rowerzystów na drodze, więc warszawiacy nie będą się obawiać ich zniecierpliwienia i innych negatywnych reakcji. Paryżanom bardzo podoba się taki system.

We Francji powstały nawet "velibowe" strony internetowe. Tu dwie z nich: oficjalna i stworzoną z inicjatywy mieszkańca Paryża - nieoficjalna.

... a u nas zadziała?

- Miasto jest obecnie na etapie przed przetargowym. Zbieramy właśnie informacje na temat firm i myślę, że już pod koniec roku powinniśmy rozpisać przetarg - mówi Marek Utkin z Wydziału Transportu Rowerowego i Komunikacji Pieszej Biura Drogownictwa.

W jaki sposób rowerzyści będą mogli się poruszać po Warszawie, w której nie ma praktycznie ścieżek rowerowych? - Infrastruktura rowerowa to nie tylko ścieżki, to także strefy ruchu uspokojonego przy pomocy środków technicznych, czyli np. progów spowalniających i wyniesionych przejść dla pieszych - odpowiada Utkin. - Poza tym przykład Lyonu udowadnia, że im więcej rowerów, tym na ulicach jest bezpieczniej, bo kierowcy zaczną rowerzystów zauważać i postrzegać jako równorzędnych uczestników ruchu

Jaki będzie koszt takiego projektu? - Koszta na pewno będą ogromne - mówi Bartosiewicz
- Są jednak różne metody finansowania systemu. Rowery mogą być na przykład nośnikiem reklamowym danej firmy, poza tym nie zapominajmy, że miasto zawsze dopłaca do systemu transportu miejskiego - odpowiada Utkin.

Tym, co najbardziej interesuje wszystkich warszawiaków jest termin, kiedy będziemy mogli zacząć jazdę na rowerach publicznych. - To wszystko jest uzależnione od różnorodnych czynników - mówi Marek Utkin. - Ale zakładając optymistyczną wersję, że wszystko będzie szło "paryskim" tempem, może już za rok w wakacje będziemy mogli przejechać się na miejskim rowerze? Jesteśmy więc dobrej myśli.

Co składa się na cenę paliwa?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie