NASA postanowiła odkryć wszystkie asteroidy zagrażające Ziemi

Wikimedia Commons
Nowoczesne obserwatoria kosmiczne pozwalają wyszukiwać nieznane dotąd asteroidy mogące zagrozić ludzkości. Mimo to NASA zaprasza do pomocy w ich wykrywaniu chętnych amatorów z całego świata. Rusza specjalny program Grand Challenge.

Ziemia, od miliardów lat atakowana jest nieustannie przez okrągłą dobę, "pociskami" różnych rozmiarów, tzw. pyłu kosmicznego. Jedna z teorii naukowych głosi, o nadchodzącym nieuchronnym i tragicznym w skutkach, uderzeniu za kilkaset lat w naszą planetę, wielkiego kamienia z nieba, w postaci palącej niczym laser, ognistej asteroidy.

Uderzenie doprowadzi do zniszczenia wszelkich oznak życia a być może do rozbicia Ziemi na kawałki kosmicznego pyłu. Niezależnie od takich i tym podobnych teorii, amerykańska agencja NASA ogłosiła projekt naukowy Grand Challenge, który zajmie się wyszukaniem i identyfikacją w gąszczu Wszechświata, "wszystkich asteroid zagrażających ludzkości".

Asteroida – inaczej planetoida – jest ciałem niebieskim o niewielkich (małych) rozmiarach, począwszy od kilku metrów do ponad 1000 km, obiegającym Słońce. Ma stałą powierzchnię skalną albo lodową, zwykle – w przypadku asteroid o mniejszych rozmiarach – o kształcie nieregularnym, co sugeruje znamiona kolizji z innymi obiektami kosmosu. Nauka zna obecnie ponad 600 tys. asteroid, w tym ponad połowę ponumerowanych. Większość z nich porusza się po orbitach lekko nachylonych do ekliptyki, pomiędzy orbitami planet Marsa i Jowisza, w tzw. głównym pasie asteroid i w pasie Kuipera.

Zobacz zdjęcie - NASA chce ochronić nas przed zagładą /©123RF/PICSEL) -interia.pl.

Zdaniem astronomów, trudno obecnie oszacować pełną (całkowitą) liczbę krążących w Układzie Słonecznym asteroid, ale przypuszcza się, że może ich być wiele milionów. Tylko w tzw. głównym pasie asteroid (planetoid) istnieje - według najnowszych szacunków - od 1,1 do 1,9 miliona planetoid, o średnicy minimum 1 km, a ponadto są dziesiątki milionów mniejszych. Zaobserwowano, że planetoidy występują też w różnej wielkości grupach, czy rodzinach.

Na zdjęciu w czołówce artykułu, zestawienie zdjęć planetoid obserwowanych z bliska, przez sondy kosmiczne. Są to do tej pory (stan na 2011 r.) w kolejności - od największej do - najmniejszej: (4) Westa, (21) Lutetia, (253) Mathilde, (243) Ida i jej księżyc Daktyl, (433) Eros, (951) Gaspra, (2867) Šteins i (25143) Itokawa (Wikipedia).

Nowoczesne urządzenia techniczne obserwatoriów umieszczanych na orbitach w kosmosie, pozwalają wyszukiwać i odnotowywać coraz nowsze, wcześniej nieznane asteroidy. Dane uzyskane na podstawie badań, z misji obserwatorium orbitalnego WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer), doprowadziły do odkrycia i identyfikacji kilkudziesięciu nowych rodzin planetoid, w dodatku w "skupisku tych obiektów", pomiędzy orbitami Marsa i Jowisza, o czym czytamy w interia.pl.

Amerykański program badawczy Grand Challenge, zakłada także opracowanie planu ratunkowego na wypadek, gdyby któryś z groźnych kosmicznych obiektów, stanowił realne zagrożenie dla życia na Ziemi. W naukowym programie Grand Challenge, będą pracowały ekipy eksperckie ludzi z całego świata - zarówno naukowcy, agencje rządowe, jak i biznesowe oraz astronomowie-amatorzy i wszyscy chętni poszukiwania i odkrywania asteroid.

Jak podkreśla Lori Garver, zastępca dyrektora NASA – amerykańska agencja rządowa NASA, uruchomiła i prowadzi program poszukiwania asteroid, zagrażających naszej planecie. "Znaleźliśmy już 95 proc. tego, co znajduje się w pobliżu Ziemi, ale pozostałe 5 proc. gdzieś tam jest. By nasze życie było bezpieczne, musimy odnaleźć wszystkie obiekty, które mogą być groźne. Projekt Grand Challenge ma na celu wykrycie asteroid, opisanie ich i opracowanie sposobu ochrony przed potencjalnym zagrożeniem" - powiedziała mediom pani dyrektor Lori Garver.

Równocześnie z uruchomieniem programu Grand Challenge i ogłoszeniem tej informacji, NASA wydała też oficjalne zaproszenie, w którym zachęca nie tylko naukowców, ale i – jak to określono - wszystkich zainteresowanych partnerów, do bliskiej współpracy. Zaproszenie jest ważne przez 30 najbliższych dni, czyli do 20 lipca 2013 roku.

Jak Disney wzbogacił przez lata swoje portfolio?