Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nauki ścisłe - klucz do nowoczesności

Zuzanna Chylińska
Zuzanna Chylińska
Auditorium Maximum - Campus Młociny im. ks. Ryszarda Rumianka.
Auditorium Maximum - Campus Młociny im. ks. Ryszarda Rumianka. Nasilowski/Wikimedia Commons
Od kilku lat na wyższych uczelniach oblężenie przeżywają kierunki humanistyczne. Politechniki kuszą wyszukaną ofertą, a i tak chętnych jest mało. Skąd taka niechęć do przedmiotów ścisłych? O tym na UKSW dyskutowali T. Sowiński, T. Michniewicz i S. Paczulis.

Przedmioty ścisłe ułatwiają poruszanie się w świecie technologii. Dzięki nim możemy zrozumieć procesy zachodzące w przyrodzie i nauczyć się twórczo myśleć. Ostatnio także nauki ścisłe zaczęły być postrzegane jako dobrze płatne zajęcie. Powyższe argumenty miały zachęcić młodzież ponadgimnazjalną do podjęcia studiów w obszarze nauk przyrodniczych, ścisłych i biologicznych.

Kierunki ścisłe i przyrodnicze - nie tylko możliwość, ale coraz częściej konieczność

Istnieje ogromna dysproporcja na rynku pracy między humanistami, a osobami o umysłach ścisłych. Co więcej, jeśli szybko nie zmienimy tego stanu rzeczy, to Polsce w przeciągu najbliższych 15 lat grozi niedobór dobrze wykształconych specjalistów - szczególnie zaś inżynierów czy informatyków, a także specjalistów od nowych technologii. To zaś spowoduje nie tylko zapaść gospodarczą ale i cywilizacyjną Polski.

Przekonywanie, przekonywanie... i przekonywanie

Młodzi ludzie byli zachęcani do podejmowania studiów ścisłych. Dlaczego warto? Bo dają one pieniądze. I to spore. Poza aspektem finansowym (dobry specjalista w swojej wąskiej dziedzinie może zarabiać od kilku do kilkunastu tysięcy złotych), wielkie znaczenie ma fakt, że przedmioty ścisłe i przyrodnicze wytwarzają w człowieku wielki szacunek do faktów i liczb, uczą logicznego i samodzielnego myślenia. Rozwijają także inne umiejętności - analityczne myślenie, kreatywność, komunikatywność, czy umiejętności pracy w grupie. Zmuszają człowieka do rozwiązywania problemów w sposób niekonwencjonalny. Wymuszają konieczność bycia elastycznym poprzez częste zmiany metod i narzędzi pracy.

Maturzyści usłyszeli od Tomasza Michniewicza (przedstawiciel Polsko-Japońsko Wyższej Szkoły Technik Komputerowych), że informatyk może nie tylko pracować jako programista. Po studiach informatycznych można podjąć pracę na wielu innych płaszczyznach, m.in. jako inżynier oprogramowania, tester, analityk biznesowy. Ponadto opowiedział on młodym ludziom o niezbędnych cechach informatyka. Są to: dyscyplina, kreatywność (problem można rozwiązać na wiele sposobów), umiejętność logicznego myślenia, nieustanne samokształcenie, praca zespołowa, a także umiejętność myślenia zarówno analitycznego jak i syntetycznego.

Od reprezentanta Wyższej Szkoły Ekologii i Zarządzania, Sławomira Paczulisa przyszli studenci usłyszeli o perspektywie pracy w branży budowlanej, a także architekturze i urbanistyce.

Podczas spotkania tegoroczni maturzyści mogli wysłuchać wykładu na temat Czerwonej Planety. Ponadto mogli dowiedzieć się jak działają wirówki, poznać budowę ludzkiego oka, a także przejrzeć ofertę edukacyjną uczestniczących w spotkaniu uczelni.

Przedsięwzięcie zostało zorganizowane przez UKSW wraz z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego i dwoma uczelniami niepublicznymi o profilu technicznym - Wyższą Szkołą Ekologii i Zarządzania oraz Polsko-Japońską Wyższą Szkołą Technik Komputerowych.

od 16 lat
Wideo

Widowiskowy egzamin dla policyjnych wierzchowców

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto