Czteroczłonowy elektryczny zespół trakcyjny serii ED-74 został zaprojektowany i wykonany przez Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA. Pojazd ma kabiny sterownicze z obu stron. Farby, którymi pomalowano pociąg, są ekologiczne i zabezpieczone przed działaniem graffiti. Okna wyposażono w szyby redukujące wpadanie promieni słonecznych do środka. Wysuwane stopnie zapewniają bezpieczeństwo wsiadającym i wysiadającym.
Twórcy zapewnili komfort jazdy umieszczając regulowaną klimatyzację oraz hermetyczny system WC. Pociągiem można przewozić wózki oraz rowery. Jest dostosowany do użytku przez osoby niepełnosprawne (automatyczne windy, toaleta, duże przestrzenie do poruszania się). W pierwszej klasie znalazło się od 21 do 33 siedzeń, a w drugiej od 167 do 179. Pojazd został skonstruowany jako bezprzedziałowy, by zagwarantować bezpieczną komunikację wewnątrz pociągu. Nowością jest monitoring wnętrza pojazdu. Po raz pierwszy pojawiły się też elektryczne tablice informacyjno-kierunkowe umieszczone na ścianie czołowej, bocznej i w środku pociągu.
ED-74 będzie na razie obsługiwał relację Warszawa-Łódź. Docelowo na tej trasie znajdzie się 11 takich nowoczesnych pociągów. Podróż między miastami ma trwać zaledwie godzinę! Na realizację tego projektu przeznaczono ponad 140 mln zł, w tym w połowie dofinansowano go ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Już teraz zobaczcie, jak wygląda pociąg:
Współautor artykułu:
- Katarzyna Karaś
Policja podsumowała majówkę na polskich drogach
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?