Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

O szlaku kulinarnym rozmawiam z Agnieszką Sikorską

Krystyna Urbańczyk
Krystyna Urbańczyk
O szlaku kulinarnym Śląskie Smaki rozmawiam z Agnieszką Sikorską - dyrektorem biura Sląskiej Organizacji Turystycznej w Katowicach

Kiedy powstał pomysł i jak długo go wdrażano w życie?
Tematyka kulinarna w działaniach Śląskiej Organizacji Turystycznej pojawiła się w 2006 r., kiedy zorganizowaliśmy pierwszy festiwal, wtedy jeszcze kuchni śląskiej. Kolejne edycje imprezy pokazały, że kulinaria to chwytliwy promocyjnie temat, cieszący się dużym zainteresowaniem, szczególnie, że lokalnych smaków jest wokół coraz mniej.

W znacznej mierze mamy do nich dostęp jedynie na różnego rodzaju festiwalach i imprezach kulinarnych. W roku 2010 stworzyliśmy strategie rozwoju i promocji marki Śląskie Smaki, w skład której, oprócz Festiwalu Śląskie Smaki, wszedł również Szlak Kulinarny. Od tego czasu trzymamy się wyznaczonych tam celów. W 2010 r. wprowadzono nową identyfikację wizualną Festiwalu Śląskie Smaki. W 2011 roku wydano "Zbiór przepisów potraw regionalnych województwa śląskiego" (dostępny w wersji on line na www.slaskiesmaki.pl) oraz opracowano zasady certyfikacji lokali gastronomicznych. W 2012 roku, zgodnie z tymi zasadami, przeprowadzono certyfikację lokali gastronomicznych, które zgłosiły chęć przystąpienia i stworzenia Szlaku Kulinarnego Śląskie Smaki.

Jak można zostać członkiem szlaku?
Każdy lokal zainteresowany wstąpieniem na Szlak Kulinarny Śląskie Smaki powinien zapoznać się z regulaminem dot. projektu Szlaku Kulinarnego Śląskie Smaki (dostępny na stronie www.slaskiesmaki.pl) oraz wypełnić i przesłać do Śląskiej Organizacji Turystycznej dokumenty zgłoszeniowe (też dostępne na www.slaskiesmaki.pl). Dokumenty zgłoszeniowe zawierają m.in. receptury i opis przyrządzania potraw, które dany lokal gastronomiczny chce podawać jako dania regionalne (nie przekazujemy ich osobom trzecim, informacje te są jedynie dla członków komisji).

Śląska Organizacja Turystyczna wysyła wtedy do lokalu komisję certyfikacyjną (w jej skład wchodzą m.in. zawodowi kucharze, etnografowie, czy nauczyciele przedmiotów gastronomicznych). Wizyta ta jest wcześniej zapowiadana. Komisja ocenia smak i wygląd potraw, sposób ich przygotowania (m.in. czy rzeczywiście zrobione są wg tradycyjnych receptur i z naturalnych składników) i podania. W kolejnym etapie certyfikacji oceniany jest sam lokal - m.in. jego wygląd, czystość, dostępność dla rodzin z dziećmi, czy osób niepełnosprawnych. To również bardzo ważny aspekt wpływający na ogólny odbiór i zadowolenie potencjalnego gościa takiej restauracji, w szczególności turysty.

Po takiej wizycie komisja certyfikacyjna wydaje rekomendację, czy lokal może być wpisany na Szlak. Po pozytywnej decyzji komisji z każdym lokalem podpisywana jest umowa o współpracy w ramach Szlaku Kulinarnego. W niej zawarte są warunki współpracy - obowiązki obu stron, korzyści płynące z tej współpracy, jak i koszty jakie ponosi lokal za udział w projekcie.

W jaki sposób oznaczono Szlak Kulinarny?
Wszystkie, wchodzące na szlak lokale zostały oznakowane (na razie są to informacje przy wejściu do lokalu takie jak naklejki na drzwi). W ich menu pojawiły się specjalne wkładki menu Śląskie Smaki, w których zawarto polecane gościom tradycyjne potrawy (trzeba pamiętać, że w ramach projektu nie polecamy całego menu, a jedynie wybrane i sprawdzone przez komisje certyfikacyjne potrawy, tworzące minimum zestaw obiadowy).

Wydana została publikacja promocyjna, w której opisano wszystkie lokale, a ponadto wskazano atrakcje turystyczne, znajdujące się w pobliżu, dzięki czemu więcej turystów trafi do tych miejsc. Wydawnictwo cieszyło się bardzo dużą popularnością na największych w Polsce targach turystycznych Tour Salon w Poznaniu. W 2013 r. będzie również obecne na kolejnych targach w Polsce i za granicą (jest też wersja angielska). Wraz z Telewizją Katowice przygotowujemy właśnie również cykl programów kulinarnych "Rączka gotuje na Szlaku Kulinarnym Śląskie Smaki". W każdym z 23 lokali nakręcony zostanie jeden odcinek - emisja rusza od 17 listopada w TVP Katowice. Promocja szlaku to również strona internetowa www.slaskiesmaki.pl oraz profil na Facebooku.

Dla nas ważne jest to, że obecność lokalu na szlaku sprawia, że efekt promocyjny jest zwielokrotniony - w końcu wszystkie restauracje promują się nawzajem (wydawnictwo znajduje się także w każdym z 23 lokali). Menu "szlakowej" restauracji jest więc na co dzień dostępne nie w jednym, a w 23 miejscach (nie mówiąc już o targach turystycznych, czy 67 punktach informacji turystycznej w województwie śląskim). Myślę, że w kolejnych miesiącach wiele restauracji z regionu, widząc skalę naszych działań i słysząc opinie innych restauratorów, będzie się chciało przyłączyć do naszej inicjatywy. Mamy już kilka nowych zgłoszeń lokali, które również chcą znaleźć się na Szlaku Kulinarnym Śląskie Smaki.

Ale nie ukrywajmy, że Szlak pokazuje, propaguje, ale przede wszystkim daje możliwość skosztowania wielu tradycyjnych potraw, o których już często zapomnieliśmy albo nie potrafimy ich już przyrządzać.

Z kolei dla lokali gastronomicznych jest to oczywiście okazja, aby zwiększyć swoje obroty. I nie ukrywajmy, że przede wszystkim to przyciąga je na szlak. To dobrze. W końcu usługa gastronomiczna to jedna z usług turystycznych. O to nam chodzi! Aby dochody naszych gastronomów rosły, a turyści zostawili u nas więcej pieniędzy, wyjeżdżając dodatkowo zadowoleni, również z
doznań kulinarnych.

Pierwsze tygodnie istnienia szlaku są obiecujące. Mamy informacje od restauracji, że zainteresowanie klientów menu regionalnym w ich lokalach jest duże i rośnie.

Trzymamy za nich kciuki! A ich klientom życzymy smacznego!

Zarejestruj się i napisz artykuł
Znajdź nas na Google+

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Surówka z rzodkiewki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto