Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Olsztyn znowu będzie miał tramwaje

Stanisław Cybruch
Stanisław Cybruch
Olsztyn, który niemal od początku XX wieku do 1965 roku chlubił się tramwajami, znów powraca do tego środka transportu. Być może w 2014 roku 13 pierwszych składów wyruszy na ulice miasta.

Olsztyn z rozmachem realizuje inwestycje służące gruntownej przebudowie centrum. Za dwa lata ma powstać na obszarze 13 hektarów nowoczesny Park Centralny; w bliskiej przyszłości powstanie Centrum Techniki i Rozwoju Regionu oraz cała gama nowoczesnych obiektów, m.in. biznesowych, handlowych, kulturalnych i sportowych, w tym hala widowiskowo-sportowa.

Włodarze grodu nad Łyną (główna rzeka miasta – jedna z trzech) postanowili również, w ramach szeroko pojętej troski o ekologię, uruchomić kosztem 120 mln zł, ruch tramwajowy. We wrześniu urzędnicy magistratu ogłosili w tej sprawie przetarg. Dotyczy on produkcji i dostawy 13 niskopodłogowych tramwajów dla planowanej sieci tramwajowej. Być może pojawią się na olsztyńskich torach, podobnie jak w Elblągu, Gdańsku, Warszawie i Częstochowie – krajowe, wytwarzane w Bydgoszczy – zgrabne wozy tramwajowe tzw. Pesy Swing.

Ich wygląd zaprojektowany na wzór kształtu ziarna wydłużonej fasolki, z pełną klimatyzacją i cichym biegiem podczas jazdy – przyciągają nie tylko wzrokiem, ale przede wszystkim gwarantują pasażerom komfort podróży.

Bydgoskie wozy tramwajowe Pesy Swing mają długość 28 do 32 metrów i mogą zmieścić najmniej 200 pasażerów. Mają być, co bardzo ważne dla ochrony środowiska i zdrowia ludzi - cichobieżne, dwukierunkowe (na obu końcach wozu będą kabiny motorniczych), wyposażone po obu stronach pojazdu, po pięć par podwójnych drzwi. Funkcja pojazdu dwukierunkowego wyeliminuje potrzebę budowy tzw. pętli ruchu; powstaną jedynie przystanki końcowe. Z każdej strony wozu zostanie umieszczonych najmniej pięć par podwójnych drzwi, co ułatwi na trasie ruchu sprawność wymiany pasażerów.

Urząd Miasta postawił wykonawcom wagonów warunek, aby najmniej połowa z nich, była niskopodłogowa. Wszystkie zaś powinny mieć możliwość otwierania drzwi po naciśnięciu przycisku przez pasażera. Ta nowoczesna funkcja przycisku, gwarantuje ludziom swobodę otwierania drzwi, na wypadek zagapienia się z wysiadką czy zatrzymania pojazdu, który zmierza ruszyć w drogę, gdy spóźniony pasażer akurat dobiega do tramwaju. Zimą, przy niskich temperaturach, motorniczy nie musi otwierać wszystkich drzwi wozu, aby "wietrzyć" go i wypuszczać ciepłe powietrze, a latem – w związku z klimatyzacją – nie musi wpuszczać do pojazdu gorącego powietrza.

Dobrze rozwiązana ma być informacja dotycząca numeru tramwaju i jego trasy. Na każdym wozie będą dwa wyraźne wyświetlacze z numerem linii i nazwą przystanku końcowego i podobne tablice informacyjne będą wyświetlały to samo po bokach i wewnątrz każdego wozu. Ponadto tramwaje zostaną wyposażone w elektroniczny system głosowego "zapowiadacza" przystanków. Każdy wóz będzie miał elektroniczne kasowniki biletów oraz automaty do sprzedaży biletów, czyli tzw. biletomaty. Każdy wóz powinien mieć 5-letnią gwarancję i żywotność użytkowania minimum 25 lat. Takie wymagania postawiono potencjalnym dostawcom olsztyńskich tramwajów.

W połowie grudnia br. było wiadomo o czterech firmach zgłoszonych w przetargu. Są to: Pesa z Bydgoszczy, Modertrans z Poznania, Newag z Nowego Sącza oraz Solaris Tramino z Bolechowa koło Poznania. Nie wiadomo, kiedy zostaną otwarte koperty oferentów biorących udział w przetargu, ani kiedy zapadną decyzje o wyborze dostawcy tramwajów. Wiadomo jedynie, że w czerwcu wyłoniono wykonawcę pierwszej linii tramwajowej, która połączy Dworzec Głównym PKP z osiedlem Jaroty. Koszt inwestycji obliczono na 2,5 mln zł a jej uruchomienie przewidziano na przełom lat 2013 - 2014.

Na podstawie:
gazetainwestor.pl
olsztyn.wm.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto