Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pierwszy przelot samolotem nad Kanałem La Manche

Redakcja
Mija sto lat od pierwszego przelotu samolotem nad Kanałem La Manche. Dokonał tego, 25 lipca 1909 roku, pionier francuskiego i światowego lotnictwa, Louis Bleriot. Pilot z dyplomem nr 1 na świecie.

Bleriot urodził się 1 lipca 1872 roku w Cambrai, w północnej Francji. Od najmłodszych lat interesował się techniką samochodową, później lotniczą. Ukończył studia techniczne w paryskiej I’Ecole Centrale.

Pierwsze konstrukcje

U schyłku lat 80. XIX wieku zaczął pasjonować się konstrukcjami lotniczymi oraz lataniem. Początkowo budował szybowce, a gdy zaczęto konstruować w miarę lekkie silniki spalinowe, podjął próbę zbudowania samolotu. Nie zrażały go niepowodzenia. W roku 1899 skonstruował skrzydłowiec, a w latach 1900-1903 rozpoczął prace nad samolotem o skrzydłach nieruchomych. W roku 1906 skonstruował aerodynę na pływakach, którą rozbił w czasie prób. Rok później powstał jego pierwszy prototyp samolotu, który mógł latać.

Może nie było to latanie w pełnym tego słowa znaczeniu, gdyż Bleriot wykonywał na maszynie, loty-skoki na odległość do 186 metrów. Nie mniej jednak, 6 lipca 1908 roku latał na niej przez 8 minut i 25 sekund. Ciągle udoskonalana konstrukcja, oznaczona jako Bleriot VII, była jako jedna z pierwszych na świecie produkowana seryjnie. Z kolei 31 października tegoż roku, na ulepszonej wersji tego samolotu przeleciał z Toury do Artenay, a odległość 14 kilometrów, przebył w ciągu 11 minut, po czym wrócił na miejsce startu.

Przelot nad Kanałem

W styczniu 1909 roku Aeroklub Francji nadał Louisowi Bleriot dyplom pilota nr 1 (był to pierwszy na świecie, tego rodzaju dyplom). 2 stycznia wykonał pierwszy lot z pasażerem, a dziesięć
dni później już dwójka pasażerów w jego obecności mogła podziwiać ziemię z lotu ptaka. 16 czerwca Francuska Akademia Umiejętności przyznaje pilotowi nagrodę Osirosa.

Pięćdziesiąt jeden minut, to czas lotu, który się odbył 4 lipca, zaś 14 lipca rząd francuski uhonorował aeronautę nagrodą, za przelot na trasie Etampes – Chevilly. Jako pierwszy w historii lotnictwa, Louis Bleriot 25 lipca 1909 roku pokonuje Kanał La Manche. Start nastąpił o godz. 4.35 z Calaise, a lądowanie po 37 minutach na angielskim wybrzeżu w Donver. Przelotu dokonał na samolocie Bleriot XI z silnikiem spalinowym, trzycylindrowym Anzani o mocy dwudziestu pięciu koni mechanicznych. Za ten przelot otrzymał nagrodę w wysokości 25 tysięcy franków, ufundowaną przez angielską gazetę "Daily Mail".

Przemysłowiec, kawaler Legii Honorowej

Nagroda gazety umożliwiła Bleriotowi rozbudowę zakładów lotniczych. Za całokształt dotychczasowych osiągnięć, a w szczególności za przelot Kanału La Manche, otrzymał Order Kawalerski Legi Honorowej. W sierpniu 1909 roku ustanawia w Reims dwa światowe rekordy prędkości – 74,3 km/h, a następnie – 76.9 km/h. W roku następnym, jako pierwszy przekroczył prędkość 100 km/h.

W roku 1911 przystąpił do rozbudowy swoich zakładów i produkcji coraz doskonalszych samolotów. Jednocześnie przy zakładach zorganizował Szkołę Pilotów Bleriota, którą do końca 1912 roku ukończyło ponad 500 osób z krajów Europy i Ameryki w tym także Polacy. 21 września 1913 roku, Adolphe Peguod, francuski pionier lotnictwa akrobatycznego, na samolocie Bleriot wykonał jako pierwszy we Francji akrobację - pętlę.

Konstrukcje lotnicze dla wojska

W sierpniu 1914 roku, Louis Bleriot współdziałał w zorganizowaniu zakładów lotniczych Societe de Production des Aeroplanes Deperdussin (SPAD), produkujących dla wojsk lotniczych samoloty, głównie myśliwskie. Po zakończeniu I wojny światowej zakłady te połączyły się tworząc firmę Bleriot - Spad.

Lotnictwo polskie użytkowało myśliwski Bleriot - Spad S 51 C 1, model z 1924 roku.
Mając pięćdziesiąt siedem lat, w lipcu 1929 roku, pilot powtórzył swój wyczyn i ponownie przeleciał nad Kanałem La Manche. W 1934 roku pilot włoski P. Scapinelli za uzyskaną prędkość 619,3 km/h, zdobył Puchar Bleriota.

Bleriot pełnił wiele funkcji, był wiceprezydentem Międzynarodowej Federacji Lotniczej (FAI), członkiem zarządu Aeroklubu Francuskiego, a także prezesem honorowym syndykatu lotniczego.
Zmarł w Paryżu 1 sierpnia 1936 roku w dniu, w którym we Francji ogłoszono upaństwowienie przemysłu lotniczego.

Medal Louisa Bleriota…

ustanowiony w Warszawie i przyznawany za najlepsze wyczyny lotnicze: odległości, wysokości i prędkości lotu. Jako pierwszy za odległość przelotu otrzymał ten medal, 6 listopada 1937 roku polski pilot Stanisław Skarżyński.

Stanisław Pasternak…

Emerytowany, siedemdziesięciodwuletni pilot z Mirosławca, wykonał replikę samolotu Bleriot – XI i w stulecie pierwszego przelotu nad Kanałem La Manche, będzie próbował powtórzyć wyczyn Louisa Bleriot. Samolot wyposażony jest w silnik volkswagena o mocy 45 KM.

Na podstawie "Lotnicy świata" - Tadeusz Malinowski, Warszawa 1984.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto