Bleriot urodził się 1 lipca 1872 roku w Cambrai, w północnej Francji. Od najmłodszych lat interesował się techniką samochodową, później lotniczą. Ukończył studia techniczne w paryskiej I’Ecole Centrale.
Pierwsze konstrukcje
U schyłku lat 80. XIX wieku zaczął pasjonować się konstrukcjami lotniczymi oraz lataniem. Początkowo budował szybowce, a gdy zaczęto konstruować w miarę lekkie silniki spalinowe, podjął próbę zbudowania samolotu. Nie zrażały go niepowodzenia. W roku 1899 skonstruował skrzydłowiec, a w latach 1900-1903 rozpoczął prace nad samolotem o skrzydłach nieruchomych. W roku 1906 skonstruował aerodynę na pływakach, którą rozbił w czasie prób. Rok później powstał jego pierwszy prototyp samolotu, który mógł latać.
Może nie było to latanie w pełnym tego słowa znaczeniu, gdyż Bleriot wykonywał na maszynie, loty-skoki na odległość do 186 metrów. Nie mniej jednak, 6 lipca 1908 roku latał na niej przez 8 minut i 25 sekund. Ciągle udoskonalana konstrukcja, oznaczona jako Bleriot VII, była jako jedna z pierwszych na świecie produkowana seryjnie. Z kolei 31 października tegoż roku, na ulepszonej wersji tego samolotu przeleciał z Toury do Artenay, a odległość 14 kilometrów, przebył w ciągu 11 minut, po czym wrócił na miejsce startu.
Przelot nad Kanałem
W styczniu 1909 roku Aeroklub Francji nadał Louisowi Bleriot dyplom pilota nr 1 (był to pierwszy na świecie, tego rodzaju dyplom). 2 stycznia wykonał pierwszy lot z pasażerem, a dziesięć
dni później już dwójka pasażerów w jego obecności mogła podziwiać ziemię z lotu ptaka. 16 czerwca Francuska Akademia Umiejętności przyznaje pilotowi nagrodę Osirosa.
Pięćdziesiąt jeden minut, to czas lotu, który się odbył 4 lipca, zaś 14 lipca rząd francuski uhonorował aeronautę nagrodą, za przelot na trasie Etampes – Chevilly. Jako pierwszy w historii lotnictwa, Louis Bleriot 25 lipca 1909 roku pokonuje Kanał La Manche. Start nastąpił o godz. 4.35 z Calaise, a lądowanie po 37 minutach na angielskim wybrzeżu w Donver. Przelotu dokonał na samolocie Bleriot XI z silnikiem spalinowym, trzycylindrowym Anzani o mocy dwudziestu pięciu koni mechanicznych. Za ten przelot otrzymał nagrodę w wysokości 25 tysięcy franków, ufundowaną przez angielską gazetę "Daily Mail".
Przemysłowiec, kawaler Legii Honorowej
Nagroda gazety umożliwiła Bleriotowi rozbudowę zakładów lotniczych. Za całokształt dotychczasowych osiągnięć, a w szczególności za przelot Kanału La Manche, otrzymał Order Kawalerski Legi Honorowej. W sierpniu 1909 roku ustanawia w Reims dwa światowe rekordy prędkości – 74,3 km/h, a następnie – 76.9 km/h. W roku następnym, jako pierwszy przekroczył prędkość 100 km/h.
W roku 1911 przystąpił do rozbudowy swoich zakładów i produkcji coraz doskonalszych samolotów. Jednocześnie przy zakładach zorganizował Szkołę Pilotów Bleriota, którą do końca 1912 roku ukończyło ponad 500 osób z krajów Europy i Ameryki w tym także Polacy. 21 września 1913 roku, Adolphe Peguod, francuski pionier lotnictwa akrobatycznego, na samolocie Bleriot wykonał jako pierwszy we Francji akrobację - pętlę.
Konstrukcje lotnicze dla wojska
W sierpniu 1914 roku, Louis Bleriot współdziałał w zorganizowaniu zakładów lotniczych Societe de Production des Aeroplanes Deperdussin (SPAD), produkujących dla wojsk lotniczych samoloty, głównie myśliwskie. Po zakończeniu I wojny światowej zakłady te połączyły się tworząc firmę Bleriot - Spad.
Lotnictwo polskie użytkowało myśliwski Bleriot - Spad S 51 C 1, model z 1924 roku.
Mając pięćdziesiąt siedem lat, w lipcu 1929 roku, pilot powtórzył swój wyczyn i ponownie przeleciał nad Kanałem La Manche. W 1934 roku pilot włoski P. Scapinelli za uzyskaną prędkość 619,3 km/h, zdobył Puchar Bleriota.
Bleriot pełnił wiele funkcji, był wiceprezydentem Międzynarodowej Federacji Lotniczej (FAI), członkiem zarządu Aeroklubu Francuskiego, a także prezesem honorowym syndykatu lotniczego.
Zmarł w Paryżu 1 sierpnia 1936 roku w dniu, w którym we Francji ogłoszono upaństwowienie przemysłu lotniczego.
Medal Louisa Bleriota…
ustanowiony w Warszawie i przyznawany za najlepsze wyczyny lotnicze: odległości, wysokości i prędkości lotu. Jako pierwszy za odległość przelotu otrzymał ten medal, 6 listopada 1937 roku polski pilot Stanisław Skarżyński.
Stanisław Pasternak…
Emerytowany, siedemdziesięciodwuletni pilot z Mirosławca, wykonał replikę samolotu Bleriot – XI i w stulecie pierwszego przelotu nad Kanałem La Manche, będzie próbował powtórzyć wyczyn Louisa Bleriot. Samolot wyposażony jest w silnik volkswagena o mocy 45 KM.
Na podstawie "Lotnicy świata" - Tadeusz Malinowski, Warszawa 1984.
Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?