Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pokaz mappingu w Wieliczce. Jedyny taki pokaz w świecie.

Krystyna Urbańczyk
Krystyna Urbańczyk
Wiesław Urbańczyk
Nigdy jeszcze czegoś takiego nie dokonano w tak nietypowym wnętrzu i przy tak skomplikowanej strukturze powierzchni projekcyjnych.

Nigdy jeszcze czegoś takiego nie dokonano w tak nietypowym wnętrzu i przy tak skomplikowanej strukturze powierzchni projekcyjnych. Przedsięwzięcie to jest jedyne w swoim rodzaju i jak do tej pory bezprecedensowe w skali świata. Mapping w swojej istocie ma wzbogacać architekturę i prezentować treści związane z budynkiem, czy obiektem dla którego jest przygotowany. Tutaj nie ma takich ograniczeń i dlatego oderwano się całkowicie od struktury nad którą pracował zespół. Scenariusz obejmuje całą historię dziejów, nierozerwalnie związanych z solą – złotem średniowiecza, szczególnie w rejonie właśnie Wieliczki. Oprócz wymiaru technologicznego i artystycznego, stworzono widowisko, które wzbogaca atrakcje samej kopalni o perfekcyjnie dopracowany pokaz multimedialny, który w sposób oryginalny i niekonwencjonalny potraktował wnętrza, o których nikt wcześniej w taki sposób nie pomyślał. Cały pokaz został przygotowany przez wyjątkowy zespół ludzi. Twórcą i reżyserem był Piotr Szabliński, uznany artysta i twórca widowisk artystycznych, technika projekcyjna to dzieło firmy WIZJA sp. z o.o. w osobach Tomasza Wysockiego oraz Norberta Gościńskiego. Muzykę skomponował Tomasz Szymuś. To zaplecze zagwarantowało sukces całemu widowisku.
Scenariusz zaczyna się od czasów wielkiego oceanu, zlodowacenia, stworzenia w ogóle pokładów solnych na tym rejonie, a następnie poprzez aspekty historyczne , aż do czasów współczesnych i nowoczesnych technologii jakie są tworzone w ramach kultury i zaplecza edukacyjnego Małopolski.
Pokaz mappingu może zostać zrealizowany tylko i wyłącznie po wykonaniu trójwymiarowego modelu wnętrza, w którym się odbywa. W tym przypadku jest to komora Staszica w kopalni Wieliczka o wysokości 37m i bardzo nieregularnych kształtach, ze strukturami kasztów i konstrukcji wsporczych i ochronnych. Dlatego wykonanie modelu dla takiego pokazu jest niezwykle trudne i wymaga zeskanowania chmury punktów komory oraz utworzenia z nich modelu trójwymiarowego oraz siatki – masek do projekcji dla wszystkich załamań struktury i bryły komory.
Maski nakłada się następnie w oprogramowaniu do mappingu aby odpowiednio przygotować warstwy. Jest to niesamowicie czasochłonny proces. Aby można było dokonać precyzyjnego ich rozmieszczenia na rzeczywistym obiekcie konieczne jest wykonanie minimum dwóch prób, na których testuje się wykonany model w sposób jak na rysunku poniżej (kolory odnoszą się do poszczególnych siatek i masek wyświetlonych z projektorów).
Następnie po ukończeniu procesu adjustacji dokonuje się nałożenia właściwych struktur obrazu przygotowanych animacji, muzyki, wykonanych w studiu czy w green box-ie.
Ogromna powierzchnia projekcyjna w komorze solnej oraz specyficzne właściwości pochłaniające soli wymagają zastosowania projektorów dużej mocy, a w tym przypadku ze względu na ograniczenia transportowe muszą być to gniazda podwójne projektorów celem uzyskania właściwej siły światła do projekcji. Jest to jedyne tego typu przedsięwzięcie na świecie i nikt do tej pory jeszcze tego nie dokonał.
Jako bazę sprzętową wybrano projektory o rozdzielczości full HD 1920x1200 i sile światła 20 000 ANSI Lumenów przy kompaktowych wymiarach. Projektory te posiadają odpowiednie możliwości techniczne i parametry wystarczające, aby osiągnąć pełny efekt zlewania się obrazu w wielu płaszczyznach.
Projektory pracują w tandemach na specjalnie skonstruowanych ramach z precyzyjnym układem kątowym pracującym w trzech stopniach swobody aby możliwe było współosiowe ustawienie projektorów i pokrycie konkretnej powierzchni komory solnej.
Ze względu na to iż komora jest wyświecona w całości a widzowie znajdują się w centrum pokazu projektory muszą zostać osadzone na specjalnych konstrukcjach. Wieże projektorowe służą także do ukrycia urządzeń transmisyjnych, komunikacyjnych oraz serwerów pokazu i komputerów zarządzających i pracujących w rozdzielczościach 4 K.
Tego typu przedsięwzięcie to ogromne zasoby sprzętowe, ludzkie oraz logistyczne, jak również pokonanie ograniczeń technologicznych, transportowych oraz wiele nocy spędzonych na próbach i dostrajaniu modeli poszczególnych powierzchni, niemniej jednak teraz jest wiedza, która pozwala na powtarzalną realizację takiego widowiska z dowolną niemal treścią. Jest to jednak platforma sprzętowa umożliwiająca produkcję takiego widowiska w odpowiedniej jakości i rozmiarze, a biorąc pod uwagę komorę solną można by nawet przemyśleć ( o ile byłoby to możliwe do zwiezienia 135 m pod ziemię).

od 12 lat
Wideo

Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto