Praca zdalna uregulowana prawnie. Wyjaśniamy zmiany od 5 września 2020 r.

Anna Bartosiewicz
Anna Bartosiewicz
Znowelizowana ustawa o delegowaniu pracowników umożliwia pracodawcy zlecanie pracy zdalnej, ale obie strony umowy muszą spełnić szereg warunków. Przedstawiamy listę najważniejszych kryteriów kwalifikujących do home office. Bruno Emmanuelle/ Unsplash.com
Praca zdalna miała być dopuszczalna tylko do 4 września. Na szczęście 5 września zaczynają obowiązywać regulacje, które umożliwią pracownikom kontynuowanie home office. Zobacz, jak długo pracodawca może zlecać pracę zdalną i na jakich warunkach.

W związku z epidemią koronawirusa, w marcu praca zdalna została wprowadzona na pół roku, na mocy specustwy o Covid-19. Tarcza antykryzysowa dawała pracodawcy możliwość polecenia pracownikowi pracy zdalnej maksymalnie na okres 180 dni. Teraz wiemy już, że pandemii nie udało się zażegnać w tak krótkim czasie, a liczba zachorowań rośnie.

5 września zaczyna obowiązywać znowelizowana ustawa o delegowaniu pracowników. Zgodnie z jej zapisami pracodawca może zlecać pracownikowi pracę zdalną do końca epidemii Covid-19 oraz trzy miesiące po jej zakończeniu. Przepisy obowiązujące po 4 września obejmują osoby z umowami o pracę. Pracodawca będzie musiał określić czas wykonywania pracy zdalnie, poza zakładem pracy.

Art. 4. ust. 1 ustawy z dnia 24 lipca 2020 r. o zmianie ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług oraz niektórych innych ustaw zmienia treść art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374, z późn. zm). Jego nowe brzmienie jest następujące:

W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19, oraz w okresie 3 miesięcy po ich odwołaniu, w celu przeciwdziałania COVID-19 pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie, przez czas oznaczony, pracy określonej w umowie o pracę, poza miejscem jej stałego wykonywania (praca zdalna).

Nowelizacji ustawy domagają się m.in. organizacje reprezentujące interesy pracodawców. Według nich należy uregulować prawnie:

  • częstotliwość pracy zdalnej,
  • miejsce wykonywania pracy zdalnej,
  • bezpieczeństwo danych,
  • koszty pracy zdalnej i ew. wypłaty ekwiwalentu za pracę zdalną.

Obecnie Kodeks pracy reguluje jedynie telepracę (pracę wykonywaną stale poza biurem), ale nie porusza kwestii pracy zdalnej. W sierpniu szefowa resortu pracy Marlena Maląg zapowiedziała, że Kodeks pracy zostanie znowelizowany, a termin pracy zdalnej pojawi się w nim na stałe. Prace nad nowelizacją przepisów mogą się rozpocząć jeszcze we wrześniu.

Nowe regulacje dotyczące pracy zdalnej

Wideo

Materiał oryginalny: Praca zdalna uregulowana prawnie. Wyjaśniamy zmiany od 5 września 2020 r. - Strefa Biznesu

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3