MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Przedszkola bez smartfonów. A szkoły? MEN przerzuca odpowiedzialność na dyrektorów placówek

Katarzyna Mazur
Katarzyna Mazur
Ewentualny zakaz korzystania ze smartfonów w placówkach edukacyjnych będzie dotyczył najmłodszych
Ewentualny zakaz korzystania ze smartfonów w placówkach edukacyjnych będzie dotyczył najmłodszych freepik.com
Instytut Spraw Obywatelskich zaapelował do MEN o ujednolicenie przepisów dotyczących używania smartfonów w szkołach, gdyż obecnie obwiązujące są niewystarczające. Instytut cytuje badania, które dowodzą negatywnego wpływu smartfonów na młodzież. MEN przerzuca odpowiedzialność na dyrektorów szkół, to oni mają obowiązek zapewnić bezpieczeństwo uczniów poprzez eliminowanie zagrożeń, w tym niekontrolowanego użycia urządzeń cyfrowych. Szkoły obawiają się jednak niezadowolonych rodziców...

Spis treści

Zakaz używania smartfonów a wolność

Trwa dyskusja dotycząca „odgórnego” zakazu używania smartfonów przez dzieci i młodzież w placówkach edukacyjnych. Z jednej strony mamy badania pokazujące, że nieograniczony dostęp dzieci i młodzieży do sieci – w tym mediów społecznościowych – wpływa negatywnie na ich samopoczucie i wyniki w nauce, sprzyja także przemocy rówieśniczej. Z drugiej strony całkowity zakaz korzystania z tych urządzeń w szkołach jawi się jako zamach na wolność zarówno dziecka, jak i rodzica. Instytut Spraw Obywatelskich wystąpił z apelem do MEN „Czas na higienę cyfrową”, w którym argumentuje konieczność ujednolicenia reguł dotyczących korzystania ze smartfonów w szkołach, gdyż obecne przepisy „są niewystarczające”.

Zakaz owszem, ale tylko dla maluchów

W odpowiedzi na apel MEN podkreśla, że przedstawione w apelu badania dotyczą rozwoju małych dzieci i nie można ich uogólniać na całą społeczność uczniowską.

– Można więc rozważyć zakaz korzystania ze smartfonów przez dzieci w przedszkolu – czytamy odpowiedzi Tomasza Głowackiego, Zastępcy Dyrektora Departamentu Kształcenia Ogólnego i Transformacji Cyfrowej Ministerstwa Edukacji Narodowej. – W wypadku szkół – jeśli w ogóle – mógłby on dotyczyć wyłącznie najmłodszych uczniów.

Resort twierdzi przy tym, że nie ma odpowiednich badań, na podstawie których można byłoby zasadnie wprowadzić ogólnokrajowy zakaz używania urządzeń cyfrowych w szkołach. Ministerstwo nie prowadzi obecnie prac legislacyjnych w tym zakresie.

W jaki sposób szkoły mogą regulować kwestie korzystania z telefonów?

Departament przypomina także, że ustawa Prawo oświatowe nakłada na szkoły obowiązek określenia w swoim statucie zasad dotyczących korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych przez uczniów, a dyrektor odpowiedzialny jest za zapewnienie uczniom bezpieczeństwa także w tym temacie. I podpowiada, jak to powinno wyglądać.

  • Zasady korzystania z urządzeń

Statut szkoły musi jasno określać, warunki, na jakich uczniowie mogą wnosić telefony i inne urządzenia na teren szkoły i z nich korzystać. Dokument powinien także regulować prawa uczniów i procedury składania skarg, jeśli ich prawa zostaną naruszone.

  • Elastyczność regulacji

Szkoły mogą dostosować swoje zasady do specyficznych potrzeb, ale muszą być zgodne z obowiązującymi przepisami, w tym z Konstytucją i Konwencją o prawach dziecka. Jeśli obecne zasady nie działają dobrze, szkoły mogą je zmienić.

  • Kto może wprowadzać zmiany

Zmiany w statucie może inicjować każdy organ szkoły, np. rada szkoły, rada pedagogiczna, rada rodziców czy samorząd uczniowski. Ważne, aby nowe zasady były omawiane i akceptowane przez całą społeczność szkolną – nauczycieli, uczniów i rodziców.

  • Rola dyrektora

Dyrektor szkoły jest odpowiedzialny za zapewnienie bezpieczeństwa i musi współpracować z różnymi organami szkoły, aby wprowadzać skuteczne zasady korzystania z urządzeń elektronicznych.

Podsumowując, każda szkoła ma możliwość stworzenia własnych, odpowiednich dla jej potrzeb zasad dotyczących używania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych, ale muszą one być zgodne z ogólnymi przepisami prawa.

Pozwy niezadowolonych rodziców

Instytut Spraw Obywatelskich zwraca jednak uwagę na fakt, że obecne przepisy zależne są od interpretacji i czasem trudno wypracować wspólne, spójne stanowisko. Szkoły widzą potrzebę takich regulacji, jednocześnie obawiają się niezadowolenia rodziców, którzy grożą szkole pozwami za postanowienia statutu o zakazie korzystania z urządzeń na terenie szkoły), np. w czasie przerw) lub za konieczność oddawania telefonu na czas zajęć do przygotowanych uprzednio kasetek czy skrzynek. W efekcie narastają konflikty, a zapisy w statutach stają się martwe i nieegzekwowalne. Tymczasem doświadczenie płynące ze świata pokazuje wyraźne korzyści z zastosowania odpowiednich środków prawnych.

Jak to wygląda na świecie?

Ogólnokrajowy zakaz korzystania ze smartfonów w szkołach wprowadziły takie kraje jak Francja, Grecja, Portugalia i Włochy. Są też badania z Niemiec i Holandii, które wskazują, że w tych szkołach, w których wprowadzono całkowite zakazy, polepszył się dobrostan uczniów, zmalała potrzeba interwencji psychologicznych, wzrosły wyniki edukacyjne i spadła ilość cyberprzemocy rówieśniczej.

Instytut Spraw Obywatelskich przywołuje także najnowsze badania, które zdaniem organizatorów apelu „Czas na higienę cyfrową”, potwierdzają konieczność zakazu smartfonów w szkołach.

  • Norwegia: badania Norweskiego Instytutu Zdrowia Publicznego wykazały, że zakaz smartfonów zmniejszył liczbę wizyt u psychologów o 60% oraz poprawił wyniki w nauce, szczególnie wśród dziewcząt.
  • Wielka Brytania: badania London School of Economics and Political Science pokazują, że telefony rozpraszają uwagę uczniów, co negatywnie wpływa na ich wyniki w nauce.
  • OECD: raport OECD wskazuje, że urządzenia cyfrowe podczas lekcji obniżają koncentrację i wyniki uczniów.

Dyskusja pozostaje otwarta. MEN podkreśla, że nie chce zajmować konkretnego stanowiska bez szerokich konsultacji społecznych.

Powiedz nam, co o tym myślisz i zostaw komentarz.
Szanujemy każde zdanie i zachęcamy do dyskusji. Pamiętaj tylko, żeby nikogo nie obrażać!

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie.
Obserwuj StrefaEdukacji.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Upalne dni bez stresu. Praktyczne sposoby na zdrowe lato

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Przedszkola bez smartfonów. A szkoły? MEN przerzuca odpowiedzialność na dyrektorów placówek - Strefa Edukacji

Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto