Warto wspomnieć, że w lutym br. w naszym kraju nie została ogłoszona żadna akcja przywoławcza. Poniżej przedstawiam raport z akcji serwisowych, opis usterek oraz nr VIN pojazdów poszczególnych marek, które zostały objęte kampanią serwisową w marcu br.
Suzuki Grand Vitara
W samochodach japońskiego producenta pojawiły się problemy z napinaczem paska alternatora. Dotyczy to pojazdów wyposażonych w silnik 2.4 l (JB 424). Nieprawidłowa produkcja sprawiła, że może dojść do pęknięcia wewnętrznej sprężyny napinacza. Gdy dojdzie do tego typu usterki, kierowca usłyszy charakterystyczny, piszczący dźwięk z komory silnika. Zlekceważenie wady może doprowadzić do zsunięcia się paska z kół alternatora i pompy wody. Podzespoły te nie będą pracować prawidłowo, a na desce rozdzielczej zapali się kontrolka ładowania akumulatora oraz temp. cieczy chłodzącej. Możliwe jest również utrudnione manewrowanie pojazdem, ponieważ pompa wspomagania kierowniczego może ulec awarii. Akcją serwisową objęte są 840 egzemplarze modelu Grand Vitara. Napinacz paska napędu alternatora wraz ze śrubą mocującą zostanie wymieniony na koszt producenta.
Lexus IS
I kolejni posiadacze japończyków przekraczają bramy ASO. W modelu IS problematyczny okazał się czujnik ciśnienia paliwa, a właściwie jego dokręcenie z niewystarczającą siłą. Usterka ta spowoduje wyciek paliwa spod uszczelki znajdującej się pomiędzy czujnikiem a przewodem. Producent pokryje koszty naprawy, a wezwanych zostanie 246 posiadaczy w naszym kraju. Nie wszystkie pojazdy objęte są kampanią i nie wszystkie były sprzedawane w Polsce.
Toyota Avensis
Podobnie jak w Lexusach, wada dotyczy przewodu paliwowego. W samochodach wyposażonych w jednostkę benzynową z bezpośrednim wtryskiem paliwa (D4), doszło do zmniejszenia grubości ścianki przewodu paliwowego. Wahania ciśnienia podczas zmiennych warunków jazdy mogą doprowadzić do powstawania mikropęknięć, a to może doprowadzić do wycieku paliwa.
Kolejna usterka dotyczy zaworu regulacyjnego wysokociśnieniowej pompy paliwowej. Gdy mocowanie zaworu regulacyjnego pompy ulegnie osłabieniu ze względu na zużycie uszczelki zaworu, mogą powstać wibracje układu, co doprowadzi do wycieku paliwa.
Producent zadeklarował usunięcie usterek na własny koszt. Podobnie, jak w przypadku Lexusa, nie wszystkie pojazdy objęte są kampanią i nie wszystkie były sprzedawane w Polsce.
Nr VIN pojazdów znajdują się: tutaj i tutaj
Mazda 5
W "piątkach" wykryto, że możliwe jest pojawienie się korozji złącza elektrycznego zasilania elektrycznej pompy paliwa. W takim przypadku może dojść do przerwania tego złącza, zatrzymania pompy paliwa i w efekcie unieruchomienia jednostki napędowej. Akcja dotyczy pojazdów o nr nadwozia z przedziału JMZ CR19** 00 351931-371223.
Dodge Journey JC
Posiadacze Dodge Journey’a powinni bacznie obserwować kontrolki na desce rozdzielczej. Gdy zapali się lampka kontrolna poduszek powietrznych AIR BAG, powinni niezwłocznie udać się do serwisu. W pojazdach tych zmęczenie i przełamanie wiązek elektrycznych przednich drzwi może spowodować przerwę w obwodzie czujników zderzenia bocznego. Właściciele zostaną wezwani do ASO Chrysler, Jeep i Dodge w celu bezpłatnego usunięcia wady. Wada dotyczy pojazdów wyprodukowanych w USA w 2009 r.
Chrysler Grand Voyager RT
Posiadaczom amerykańskich vanów może być mokro. Wszystko za sprawą przewodu odprowadzającego skropliny z układu klimatyzacji wraz z pierścieniem osadczym. Może być nieszczelny i powodować przeciekanie wody do wnętrza nadwozia lub na moduł sterowania poduszek powietrznych. Oprócz zapalenia się kontrolki AIR BAG, może dojść do przypadkowego napełnienia poduszek powietrznych, co może powodować realne zagrożenie. Akcja dotyczy 282 samochodów wyprodukowanych w USA.
Land Rover Defender
W Defenderach wyprodukowanych w Wielkiej Brytanii pomiędzy 28 listopada 2006 r. a 4 listopada 2010 r. wada dotyczy skuteczności hamulca ręcznego. Wszystko za sprawą wycieku oleju z tylnej części skrzyni rozdzielczej i zaolejeniem szczęk hamulcowych hamulca pomocniczego. W naszym kraju wada dotyczy 511 egzeplarzy, o nr VIN z zakresu: LD 730411 - LD 823248 oraz LD 066843 – LD 071690. Wszelkie wykryte nieprawidłowości zostaną usunięte nieodpłatnie. Kampania przywoławcza jest kontynuacją tej ogłoszonej w 2009 r.
Honda Jazz
Właściciele tych pojazdów powinni bacznie obserwować światła mijania. Wykryta usterka dotyczy wiązki świateł wspomnianych powyżej, w której może dojść do przegrzania się złączki przełącznika świateł. Jeżeli dojdzie do takiej sytuacji może dojść do zgaśnięcia oświetlenia zewnętrznego pojazdu, co może spowodować realne zagrożenie w ruchu drogowym. Akcją w naszym kraju objętych jest 6 843 egzemplarzy. Producent zadeklarował usunięcie usterki na własny koszt.
Opel Movano
Posiadacze dostawczego pojazdu wyprodukowanego we Francji muszą się liczyć z wizytą w ASO. Dotyczy to głównie pojazdów z napędem na przednie koła (FWD). Problemem okazała się końcówka lewej tylnej osi, która może odłączyć się od przegubu. Akcja dotyczy 33 pojazdów, a wada zostanie usunięta nieodpłatnie.
Mitsubishi Outlander
I mamy pierwsze efekty zimy. Poprzez wnoszenie silnych środków zapobiegających zamarzaniu przez kierowcę na obuwiu, możliwa jest korozja styków złącza znajdującego się pod przednim fotelem. Gdy dojdzie do korozji, możliwe jest zwarcie i spalenie bezpiecznika. Jeżeli kierowcy modelu Outlander wyczują w kabinie swoich pojazdów nieprzyjemny zapach, nie powinni sprawy bagatelizować. Akcja dotyczy 321 egzemplarzy z roku modelowego 2007 oraz 2008. Wszyscy posiadacze pojazdów o nr VIN znajdujących się w linku poniżej (nie ponosząc żadnych kosztów) zostaną wezwani do ASO w celu kontroli i ewentualną zmianę położenia złącza.
W kolejnej liczbie Mitsubishi Outlander (CW) oraz w modelu Lancer (CY, CX) istnieje ryzyko przetarcia elektrycznej wiązki systemu sterowania silnikiem. Ta usterka może spowodować zwarcie rozrusznika. Poprzez nadmierne rozgrzanie tego elementu może dojść do zapalenia samochodu. Akcja dotyczy w naszym kraju 5065 egzemplarzy w/w modeli.
Motocykle Suzuki
Warto również wspomnieć o kierowcach jednośladów. Posiadacze niektórych motocykli Suzuki przed inauguracją sezonu motocyklowego będą zmuszeni złożyć wizytę w ASO. Dotyczy to 1170 motocykli japońskiego producenta. Problemy dotyczą głównie regulatorów napięcia z wadliwej partii produkcyjnej następujących modeli jednośladów: GSR 600, VL 800, GSF 1250, GSF 650, GSX 650, GSX 1300R, GSX 1300BK, VLR 1800, VZ 1500, GSX-R750, SFV 650, LT-Z400 - łącznie 1044 egzemplarze. Regulatory napięcia zostaną wymienione na nowe, ponieważ wystąpił błąd polegający na niewłaściwym połączeniu pomiędzy płytką regulatora a jego obudową. Poprzez wygenerowane ciepło może dojść do jego wygięcia, co spowoduje niewystarczające ładowanie akumulatora i może sprawić przykrą niespodziankę, czyli rozładowanie baterii.
Pełna lista motocykli objętych kampanią
Przeciekające zbiorniki paliwa to bolączka 125 modeli LT-A750X oraz jednej sztuki modelu LT-A450X z zakresu partii modeli LT-A450K8/K9/LO LT-A750K8/K9/LO/L1. Wszystko za sprawą nieprawidłowej szerokości krawędzi króćca otworu przeznaczonego do montażu pompy paliwa. Niewystarczającą powierzchnią uszczelniająca może doprowadzić do wycieku paliwa.
*Opracowano na podstawie powiadomień o produktach niebezpiecznych UOKiK.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?