Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Renesans radiowej Trójki

Tomasz Brusik
Tomasz Brusik
Siedziba Programu Trzeciego przy Myśliwieckiej 3/5/7 w Warszawie.
Siedziba Programu Trzeciego przy Myśliwieckiej 3/5/7 w Warszawie. Wikipedysta:JKT
Trójka jest moim ulubionym fragmentem radia publicznego - przyznaje Donald Tusk. Lider T.Love, Muniek Staszczyk, określa Program 3: „naszą Trójką”, podczas gdy Marcin Daniec zwykł mawiać o: „ukochanej Trójce”.

Dla tych, którzy z nią dorastali, jest jak cumel z dzieciństwa - ciężko się z nim rozstać. Dla innych jest synonimem galanterii i kultury elitarnej, która „zjadaczy chleba - w aniołów przerobi”. Ci pierwsi słuchają z miłości, Ci drudzy z rozsądku. Słuchają jednak obydwoje.

Teoretycznie targetem, na który ukierunkowana jest działalność Programu Trzeciego Polskiego Radia są ludzie, z co najmniej średnim wykształceniem, mieszkający w mieście i mający szerokie horyzonty muzyczne. W praktyce, słucha każdy. A przynajmniej mówi, że słucha, bo utożsamianie się z Trójką, zawsze budziło poważanie wśród ludzi kultury.

Popularna dziś rozgłośnia, swoje pierwsze dźwięki wyemitowała w prima aprilis 1962 roku. Początkowo miała być radiem ludzi młodych, ze środowiska studenckiego. W pierwszych latach działalności, program emitowany przez stację, zajmował jedynie dwie godziny w ciągu doby. Od Programu Pierwszego, odróżniało ją ograniczenie propagandy do absolutnego minimum. Trójka była rozgłośnią niezależną i garażową.

W jej bogatym repertuarze oprócz atrakcji muzycznych, znajdziemy także najróżniejsze audycje publicystyczne o charakterze politycznym, społecznym i kulturalnym, słuchowiska, audycje kabaretowe oraz powieści czytane w odcinkach. Do tego multum gatunków muzycznych: rock, pop, blues, jazz, hip-hop, chillout, folk, muzyka alternatywna, klubowa, elektryczna i poezja śpiewana. Jednym słowem: wszystko.

Ale nie ilość, a jakość była i jest wyznacznikiem Trójki. Od lat gromadziła wokół siebie najlepszych dziennikarzy i spikerów radiowych. Mikrofony z logiem Trójki dzierżyli w swoich dłoniach m.in.: Marek Gaszyński, Stefan Friedmann, Jacek Fedorowicz, Wojciech Mann, Monika Olejnik, Grzegorz Miecugow, Kamil Durczok, Kuba Wojewódzki, Artur Andrus, Wojciech Cejrowski, Krzysztof Skowroński czy wreszcie Marek Niedźwiedzki.

Ten ostatni to żywa legenda rozgłośni. Przez 25 lat tworzył Listę Przebojów Programu 3. Grzegorz Markowski, dla którego Trójka to „Rockowa Biblia”, powiedział kiedyś, że bez tej listy nie znalibyśmy dziś piosenki Perfectu „Niepokonani”. Marek wygrzebał ten zapomniany kawałek, długo po wydaniu krążka z utworem. Po 26 latach pracy na Myśliwieckiej 3/5/7, w pełni miał prawo powiedzieć: „W Trójce zawsze czuję się jak w domu”.

Dziś stacja może poszczycić się rzeszą wiernych fanów. Słuchana jest chętnie poza granicami naszego kraju, o czym szczególnie mogą przekonać się słuchacze audycji nocnych. Na porządku dziennym (a z perspektywy czasu - nocnym) są telefony od słuchaczy z Anglii, Irlandii, Niemiec, Australii. Trójce w pełni udało się utrzymać awangardowy i niekomercyjny charakter z pierwszych lat działalności. Dzięki temu, codziennie czeka nas duża dawka rozrywki na wysokim i przede wszystkim różnorodnym poziomie.

Komercja nie daje jednak za wygraną i wciąż napiera. Dlatego zbierane są fundusze, na rzecz ratowania programów poświęconych wydarzeniom kulturalnym i promocji niszowych zespołów muzycznych, co od lat było domeną stacji. Za całą akcją stoi Komitet Miłośników Trójki, założony przez Darka Pekaowskiego. Do tej pory, przez 2 miesiące, udało zebrać się 300 tysięcy złotych. I ciężko nie zgodzić się z opinią Haliny Wachowicz: „Nasi słuchacze są niesamowici”. Jak czytamy na oficjalnej stronie rozgłośni, zbiórka pieniędzy potrwa do 10 grudnia br.

Fundusze warto zbierać, bo jak wskazują badania Radio Track - KBR (realizowane przez instytut badawczy MillwardBrown SMG/KRC w okresie lipiec - wrzesień 2009 roku) Program 3 osiągnął najwyższy w historii badań zasięg dzienny - 8,3 proc. Pozytywnym zjawiskiem jest również odmładzanie audytorium. Według danych z portalu dziennikarze.info zanotowano wzrost zasięgu w grupie osób 20-40 lat z 6,7 proc. w ubiegłym roku, do 9 proc. w roku bieżącym. Rok temu słuchacze Trójki w wieku 25-39 lat stanowili 31 proc. wszystkich słuchaczy, natomiast dziś stanowią już ponad 34 proc. Te doskonałe wyniki świadczą o jednym - słuchanie Programu 3 znów staje się trendy.

od 7 lat
Wideo

Jak czytać kolory szlaków turystycznych?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto