Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rozmowa o pracę - najważniejsze jest pierwsze wrażenie

Tomasz Braciszewski
Tomasz Braciszewski
Fot. ilustracyjna
Fot. ilustracyjna http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Suit_tie.JPG
Niezależnie od miejsca na świecie, ludzie w pierwszym kontakcie oceniają nas po tym, co mamy na sobie.

Mówi się o nim na prawie każdym szkoleniu. Zarówno na tym skierowanym dla kadry zarządzającej dużą czy też małą firmą, jak i na tych skierowanych do osób ubiegających się o swoją pierwszą czy też kolejną pracę. Wie o nim każdy udający się na spotkanie czy też oczekujący na przyjście klienta handlowiec. Zawsze mówi się o nim jako o czymś bardzo ważnym.

Pierwsze wrażenie, bo o nim mowa jest niepowtarzalne, ponieważ nie może być drugiego pierwszego wrażenia. Gdy jedziesz samochodem a poboczem idzie pieszy i niechcący go potrącisz, to nic nie da cofnięcie samochodu do pozycji sprzed incydentu. Pieszy się nie podniesie. On tam po prostu leży. Jest za późno. Dokładnie tak samo jest z pierwszym wrażeniem. Jeśli wypadnie źle to nie można przecież zatrzeć tego w pamięci osoby, która nas widzi po raz pierwszy i powtórzyć go jeszcze raz.

Przykłada się obecnie coraz to większą wagę do tego, by wypaść jak najlepiej podczas tego pierwszego kontaktu. Pierwsze wrażenie tworzy się w ciągu kilkunastu sekund. To wtedy wygrywamy w oczach osoby, na której nam zależy lub też przegrywamy sromotnie. Oceniani jesteśmy zarówno za ubiór, sposób noszenia tego co mamy na sobie, sposób poruszania się, głos, dykcje, tempo mówienia i gesty, które wykonujemy. Jest tego sporo, a czasu bardzo niewiele na zaprezentowanie wszystkich swoich walorów. Bardzo często, gdy o jedno stanowisko pracy ubiega się wielu podobnie wykształconych i z podobnym doświadczeniem osób wygrywają właśnie te sekundy, te pierwsze sekundy spotkania.

Niezależnie od miejsca na świecie, ludzie w pierwszym kontakcie oceniają nas po tym, co mamy na sobie. I o ile moda na świecie zmienia się często, to w świecie biznesu jest ona dosyć stabilna i tylko drobne akcenty bardzo odpowiednio dobrane do całości mogą być próbą dopasowania się do trendów mody.

Ponieważ panie zdecydowanie lepiej wiedzą co powinno się nosić i kiedy, przypomnę tylko, że w dekoltach i biżuterii modny jest minimalizm. Rajstopy lub pończochy nosi się o każdej porze roku, bezpieczna długość spódniczki to tuż przed kolanem lub dłuższa. Sprawdzają się zawsze żakiety ze spódnicą lub sukienki.

Panowie z kolei od lat ubierają się w garnitury. Mówi się, że człowiek noszący garnitur jest uczciwy, rzetelny i profesjonalny. Powinien być odpowiednio dopasowany, tak aby wyglądał jakby był szyty na miarę. Modne są marynarki jednorzędowe, zapinane na dwa lub trzy guziki, z dwoma lub z jednym rozcięciem z tyłu. Spodnie bez mankietów i bez zaszewek. Na tyle długie, aby ich nogawki lekko zaginały się na butach, tworząc jedną fałdę. Koszule nadal modne zapinane na spinki. Krawaty najczęściej o ton ciemniejsze od koszuli. Buty na które bardzo często w pierwszej kolejności pada wzrok kobiet powinny być wykonane ze skóry matowej lub lekko lakierowanej. W kolorze brązu i czerni. Pasek do spodni musi kolorystycznie współgrać z butami. Skarpetki dopasowane kolorystycznie, najlepiej gładkie wystarczająco długie.

Z biżuterii powinniśmy ograniczyć się do obrączki, spinek do mankietów i dobrego zegarka. Elegancki biznesmen musi potrafić ubrać się stosownie do każdej sytuacji pamiętając o porach dnia i różnych wyjątkowych okazjach (koncerty, uroczyste bankiety, gale).

Oczywiście nasz ubiór powinien być dopasowany do specyfiki naszych klientów i partnerów biznesowych. Inaczej dobieramy strój na spotkanie z młodym biznesmenem z branży reklamowej a inaczej ubierzemy się na spotkanie ze statecznym prezesem banku.

Na większy luz w ubiorze pozwolić mogą sobie tylko osoby o uznanej ugruntowanej pozycji w branży.

Ubiór oczywiście powinien zawsze być być nieskazitelnej czystości i jakości. Nic tak nie psuje pierwszego wrażenia jak stare przydeptane buty, niewyprasowana koszula, sportowy zegarek w zestawieniu z ciemnym garniturem czy też krawat na którym widać menu z całego tygodnia.

Fryzura to kolejny element, na który zwracamy bacznie uwagę. A więc wizyta u fryzjera raz na kilka tygodni, grzebień i rozwaga w dozowaniu żelu do włosów. Zarost golimy, chyba że ktoś nosi przystrzyżone wąsy lub brodę. Niedopuszczalne jest pójście na spotkanie z przetłuszczonymi włosami i wczorajszym zaroście.

W ręce młody biznesmen ma często teczkę. Powinna współgrać z ubiorem. Trzymamy ją najlepiej w lewej ręce, bo prawa będzie nam potrzebna do przywitania. Teczka powinna być czysta również pod spodem (czasami kładziemy ją na stole i wtedy widać dokładnie wszystko co kryją zakamarki torby). W teczce oczywiście porządek, tylko rzeczy potrzebne na spotkaniu ułożone w odpowiedniej kolejności, tak żeby przy kliencie nie trzeba było szukać niezbędnych dokumentów. W momencie kiedy usiądziemy teczkę kładziemy obok siebie. Nie trzymamy na kolanach ani na stole, przy którym rozmawiamy.

Na spotkanie przychodzimy zawsze na tyle wcześnie, by mieć czas na ostatnie korekty w ubiorze i by zostało to zauważone. W wielu krajach przyjście punktualnie na spotkanie oznacza przyjście z kilkunastominutowym wyprzedzeniem. I jest to punktowane przez asystentki i sekretarki.

Wchodząc na spotkanie pamiętaj o uśmiechu i przedstawieniu się. Ale nie rób tego do klamki. Często obserwuje się osoby które po wejściu zamykają drzwi wejściowe jednocześnie przedstawiając się. Nie trudno zgadnąć, że zostanie to zauważone i odnotowane in minus. Powiedz "dzień dobry" i przedstaw się dopiero w momencie, kiedy zbliżysz się do rozmówcy. Niekiedy nasz rozmówca przyjmuje nas w gabinecie, który jest długi a on oczekuje nas w samym końcu tego pomieszczenia. Pamiętaj żeby wtedy żeby nie iść przez pomieszczenie z wyciągniętą dłonią gotową na powitanie.

Rękę podajemy wtedy, kiedy klient wyciągnie ją w naszą stronę. Pamiętaj że są osoby, którym się pocą ręce i nigdy ich nie podają do przywitania. Jeśli o tym zapomnisz możesz zostać z wyciągniętą ręką w powietrzu. Co będzie na pewno niemiłe dla ciebie. Jeszcze jedna drobna uwaga. Witamy się z innymi osobami w kolejności wskazywanej przez gospodarza spotkania. Nie witamy się z tłumaczem jeśli taki jest na spotkaniu. Tłumacz to wyposażenie biura.

Pozostaje jeszcze pokazać że potrafimy usiąść we wskazanym miejscu. Przyjąć poczęstunek w postaci kawy, herbaty i np. ciasteczka nie rozlewając przy tym niczego i właśnie kilkanaście sekund minęło.

Jeśli pamiętałeś o tym by się uśmiechać, utrzymywać kontakt wzrokowy z klientem. Dopasowałeś tempo mówienia i barwę głosu do barwy głosu i tempa mówienia klienta to pierwsze wrażenie będzie działało na Twoją korzyść. Pamiętaj jednak, że mowa to tylko parę procent naszego przekazu – reszta to niewerbalna suma znaków, gestów i... wygląd.

Jeśli coś jednak poszło nie tak to jeszcze nic straconego ale teraz zadanie masz zdecydowanie trudniejsze. Teraz musisz udowodnić że klient się mylił oceniając cię na podstawie pierwszego wrażenia. Pamiętaj jednak że jest to trudne i czasu masz mało bo spotkania nie trwają przecież wiecznie. Dlatego tak ważne jest by pamiętać o tym przed pójściem na spotkanie.

Szkoda, że tak mało na temat znaczenia pierwszego wrażenia wiedzą ludzie którzy skończyli dobre uczelnie z dobrymi wynikami i przegrywają strat życiowy z tymi którzy wiedzą - jak ważne jestpierwsze wrażenie i że nie można go przecież powtórzyć.

Ta wiedza przydaje się zawsze zarówno w staraniu się o prace, zdobywaniu nowych klientów i partnerów biznesowych jak i w życiu osobistym. Zawsze najpierw jest pierwsze wrażenie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto