Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Samotny lot dookoła świata Wiley’a Posta

Redakcja
Wiley Post (l) wraz z Haroldem Gatty'm (P)
Wiley Post (l) wraz z Haroldem Gatty'm (P) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/54/Bundesarchiv_Bild_102-11928%2C_Ozeanflieger_Wiley_Post_und_Harold_Gatty.jpg
Lot Wiley’a Posta rozpoczął się 15 lipca 1933 roku o godzinie 5.10. Meżczyzna wystartował z Floyd Bennett w Nowym Jorku. Przygoda zakończyła się 22 lipca, na tymże lotnisku po 7 dniach, 18 godzinach i 49 minutach lotu.

Wiley Post urodził się 22 listopada 1899 roku w Grand Saline w Teksasie. W okresie I wojny światowej zgłosił się na ochotnika do wojska. Chciał walczyć w Europie, jednak podanie jego odrzucono ze względu na nienajlepszy stan zdrowia. Po wielu staraniach mężczyzna został przyjęty do armii amerykańskiej, ale za późno. Konflikt w Europie się skończył. Post powrócił więc do pracy przemyśle naftowym.

Pierwsze próby latania

miłość do latania i lotnictwa umocniła się w nim jeszcze bardziej, gdy w 1925 roku nad miasteczkiem w którym mieszkał, oglądał pokazy cyrku powietrznego, którego aktorami byli głównie piloci wojskowi. Gdy jeden z akrobatów uległ wypadkowi podczas skoku ze spadochronem, Prost zgłosił się jako jego dubler. Skoki z jego wykonaniem okazały się mało atrakcyjne dla publiczności, dlatego po raz kolejny rozstał się z lotnictwem i powrócił do prac wiertniczych.

Własny samolot

Latanie było mu chyba przypisane, gdyż za odszkodowanie, które wypłaciło mu towarzystwo naftowe za wypadek w pracy, w którym stracił lewe oko, kupił używany samolot. Za 2000 tysiące dolarów, na licytacji kupił używany samolot Lockheed Vega, który nazwał imieniem swej ciotki Winnie May of Oklahoma.

Po kapitalnym remoncie maszyny, mężczyzna zgłosił się do szkoły pilotów, którą ukończył po sześciomiesięcznym kursie w 1927 roku z dyplomem pilota. Pomimo kalectwa brał udział w zawodach i pokazach lotniczych, pracował jako prywatny pilot milionera, a przez pewien czas, jako pilot doświadczalny zakładów lotniczych Lockheeda. Fundusze ze zdobytych nagród, a także wszystkie oszczędności postanowił przeznaczyć na wyposażenie samolotu, którym zamierzał dokonać lotu dookoła świata.

Pierwszy taki lot

...wykonał wraz z nawigatorem Haroldem Gatty'm. Wystartowali 23 czerwca 1931 roku o godzinie 3.56 z Roosevelt Field w Nowym Jorku. Poleciali do Harbour Grace, skąd do Chester, Hanoweru, Berlina, Moskwy, Nowosybirska, Irkucka, Błagowieszczeńska, Chabarowska, Nome, Fairbanks, Edmonton. 1 lipca zakończyli przelot w Cleveland, w stanie Nowy Jork. Trasę około 26 tysięcy kilometrów przelecieli w 8 dni, 15 godzin i 51 minut, uzyskując przeciętną prędkość lotu 208 km/h. Samolot Lockheed Vega wyposażony był w silnik Pratt Whitney Wasp o mocy 480 KM.

Lot dookoła świata

Drugi lot dookoła świata, Wiley Post odbył samotnie, dwa lata później. Wystartował 15 lipca 1933 roku o godzinie 5.10 z lotniska Floyd Bennett w Nowym Jorku, by następnego dnia o 11.55 wylądować w Berlinie. Po dwugodzinnym odpoczynku wystartował do Moskwy, jednak złe warunki atmosferyczne zmusiły go do międzylądowania w Królewcu (Kaliningrad).

Po dwunastogodzinnej przymusowej przerwie odleciał do Moskwy, gdzie lądował 17 lipca o 14.20. Następnego dnia o 6.55 lądował w Nowosybirsku, aby po dwóch godzinach odpoczynku wystartować i lądować w Irkucku tego samego dnia. Kolejnym etapem, 19 lipca był Ruchłow, dzień później Chabarowsk. Po lądowaniu w Fairbanks 21 lipca musiał naprawić skrzydło i podwozie, po czym wystartował do ostatniego etapu
Nowego Jorku.

Zakończył przelot 22 lipca na lotnisku Floyd Bennett po 7 dniach, 18 godzinach i 49 minutach, witany przez wielotysięczne tłumy. Opis jego przelotu publikowała prasa całego świata przez wiele tygodni. Za ten wyczyn, w tymże roku Międzynarodowa Federacja Lotnicza przyznała mu Wielki Złoty Medal FAI.

Tragiczny lot

W następnych latach podejmował próby rekordowych przelotów na trasie Los Angeles-Nowy Jork oraz lotów wysokościowych, ale bez powodzenia. W 1935 roku dowiedział się o zamiarze Zygmunta Lewoniewskiego, rosyjskiego pilota chcącego przelecieć z Rosji do Stanów Zjednoczonych nad Biegunem Północnym, postanowił wykonać podobny lot, lecz w przeciwnym kierunku.

W locie wziął udział Will Roggers, dziennikarz i aktor filmowy. Po starcie z San Francisco, przelocie nad Ameryką Północną, wylądowali w Point Barrow na Alasce. 15 sierpnia 1935 roku, kilka minut po starcie do wielkiego przelotu przez Biegun Północny, samolot uległ awarii i rozbił się w kamienistym dnie potoku, piętnaście kilometrów od Point Barrow. Obaj uczestnicy zginęli na miejscu. Jak wykazały badania komisji lotniczej, przyczyną wypadku była niespodziewana przerwa w pracy silnika.

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Samotny lot dookoła świata Wiley’a Posta - Nasze Miasto

Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto