Twórcy Teatru Wielkiego zaskoczą nas w tym sezonie nie tylko ilością przygotowywanych premier, ale również zaproszeniem do pracy autorów młodego pokolenia. Na scenie zobaczymy kolaż przeszłości ze współczesnością. W wielu propozycjach możemy spodziewać się świeżego spojrzenia i niestandardowego podejścia tak do nowych, jak i klasycznych tytułów.
W cyklu spotkań z muzyką współczesną "Terytoria", artyści Teatru Wielkiego szukają nowego oblicza opery. Gatunek zmienia swoja twarz, przechodzi na naszych oczach metamorfozę, prezentuje nowa estetykę. I tę właśnie można poznać w prezentowanych w cyklu dziełach muzyki współczesnej, równolegle z debiutami rodzimych kompozytorów i reżyserów. W repertuarowych propozycjach zestawione zostają utwory nieznane z klasyką awangardy.
Pierwsza z premier tego roku zaplanowana jest na 26 lutego. Obejrzymy "Senso" Marco Tutino. Przedstawienie zostało wyprodukowane we współpracy z Teatro Comunale di Bologna i Teatro Massimo di Palermo. W tym ostatnim teatrze odbyła się rok temu premiera spektaklu. Pół wieku wcześniej powstał głośny film o tym samym tytule.
Teraz przed polskimi widzami rozegra się historia włoskiej hrabiny zakochanej w austriackim żołnierzu. Miłość, pożądanie, zdrada i upokorzenie - tych emocji nie zabraknie na scenie. Podobno ma być seksownie i prowokująco.
Hugo de Ana stworzył scenografię i kostiumy oraz wyreżyserował przedstawienie. Choreografię opracował Luigi Neri. Libretto Giuseppe Di Leva, według opowiadania Camillo Boito, poznamy w oryginalnej wersji językowej opatrzonej polskim tłumaczeniem. Dyrygować będzie Gerd Schaller.
Niespełna miesiąc później - 16 marca, można będzie wybrać się na "Latającego Holendra". Przedstawienie wyreżyserował Mariusz Treliński - dekadę po sukcesie swojej Madame Butterfly i Otella. "Wagnera nie było na scenie od lat, dlatego powrót do twórczości tego kompozytora postanowiliśmy zainicjować od jego pierwszego, dojrzałego tytułu" - powiedział reżyser w wywiadzie dla Rzeczpospolitej. Poprowadzenia chóru i orkiestry Opery Narodowej podjął się Rani Calderon. Za scenografię odpowiada Boris Kudlička, kostiumy przygotowuje Magdalena Musiała, a choreografię Tomasz Wygoda.
Przedstawienie powstaje w koprodukcji z kopenhaską The Royal Danish Theatre.
Przed nami także wieczór baletowy w trzech częściach: "Opowieści biblijne". Przedstawienie polscy widzowie będą mogli po raz pierwszy zobaczyć 14 kwietnia. Ma być to okazja do wspólnej, artystycznej refleksji nad wybranymi motywami z Biblii. Na wieczór złożą się jednoaktówki: "Syn marnotrawny", "Kain i Abel" oraz "Sześć skrzydeł aniołów". A całość stanowi eksperymentalny, muzyczny "patchwork" twórczości klasyków i współczesnych autorów: Prokofiewa, Panufnika, Bacha, Pergolesiego, Vivaldiego, Balanchine'a, Wesołowskiego, Przybyłowicza.
Dwa tygodnie później - 28 kwietnia - na scenie zostanie wystawione nowatorskie dzieło Pascala Dusapina - "Medeamaterial". Reżyserię powierzono Barbarze Wysockiej - docenionej w 2009 roku przez kapitułę "Paszportów Polityki" za "widzenie muzyki" i "słyszenie teatru". Mit o Medei i Jazonie w wersji Dusapina, przeniesiony na scenę przez Wysocką, pod batutą Francka Ollu na pewno konwencjonalnym widowiskiem nie będzie.
Na koniec sezonu przyjdzie czas na baśń muzyczną w trzech aktach, zatytułowaną "Słowik". Termin premiery wyznaczono na 26 maja. Libretto w oparciu o baśń Hansa Christiana Andersena napisali Igor Strawiński i Stiepan Mitusow. Poznamy je w polskiej wersji językowej opatrzonej anglojęzycznymi napisami.Choreoopera ma urzekać muzyką, kolorem, choreografią. Piękne, plastyczne obrazy, zachwycająca scenografia (autorstwa Vladimira Firera) mają zapaść w pamięć publiczności. Nad przedsięwzięciem czuwa reżyser Aleksander Petrov i dyrygent Modestas Pietranas.
Nie można też zapominać o "Halce", która na deskach Teatru Wielkiego miała swoja premierę zaledwie kilka tygodni temu - w grudniu 2011 roku. Nowatorskie podejście duetu Natalia Korczakowska-Marc Minkowski do klasycznej historii miłości niemożliwej do zrealizowania z powodu różnic społecznych, nadało tej historii współczesny wymiar.
Także na kolejny sezon - rozpoczynający się po wakacjach - twórcy Teatru Wielkiego zapowiadają kolejne przedstawienia.
Miłośnicy opery mają więc kalendarz na 2012 rok wypełniony wieczorami zarezerwowanymi dla obcowania z operą. Współczesne aranżacje i niekonwencjonalne propozycje warszawskiej sceny, mają również szansę zainteresować całkiem nowych widzów.
Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?