Neoklasycystyczny budynek wzniesiony w 1859 roku, według projektu włoskiego architekta Enrico Marconiego, stał się siedzibą przeniesionej z Katowic Biblioteki Kolejowej, która wchodzi w skład Ośrodków Informacji Naukowej, Technicznej i Ekonomicznej (OINTE). Biblioteka ta jest jedną z 15. tego typu placówek w Polsce. Geneza sieci bibliotek, do której należy sosnowiecka placówka, sięga lat pięćdziesiątych XX wieku. OINTE to miejsce, gdzie specjaliści związani z transportem mogą poszerzyć swoją wiedzę.
Wracając do sosnowieckiej biblioteki. W najbliższych miesiącach będą trwały prace nad układaniem zinwentaryzowanego księgozbioru na półkach, a pracy jest niemało, bo biblioteka liczy sobie 20 tysięcy woluminów i 35 tysięcy czasopism oraz zbiorów specjalnych.
- Mieszkańcy Sosnowca ze zbiorów biblioteki mogą na razie skorzystać jedynie na miejscu - jak wyjaśnił mi pracownik Biura Informacji i Promocji Centrali Polskich Linii Kolejowych Janusz Żmuda - Będziemy pisali do Centrali w Warszawie, aby zmienić regulamin biblioteki, obecnie wypożyczać książki do domu mogą jedynie studenci Politechniki Śląskiej z Wydziału Transportu i kolejarze. Dla nas, bibliotekarzy, wielkim udogodnieniem będzie wprowadzenie w kwietniu systemu komputerowego Sowa 2/Mark 21, który pozwoli egzekwować oddawanie zaległych książek i będzie przypominać czytelnikom o zwrocie.
Sosnowiecki dworzec to nie tylko biblioteka, ale już wkrótce także galeria, poświęcona zabytkom ze Szlaku Zabytków Techniki. Dworzec jest jednym z punktów organizowanej Industriady, zatem galeria będzie promować miejsca warte zobaczenia i zwiedzenia.
Sosnowiczan cieszy fakt, iż hol dawnej dworcowej poczekalni nie będzie stał pusty - tak jak to miało miejsce do tej pory.
Jak czytać kolory szlaków turystycznych?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?