Naziemny dworzec kolejowy wybudowany został w latach 1844-1847 według projektu wrocławskiego projektanta Petera Rosenbauma. Powstanie stacji było związane z uruchamianiem szlaku Kolei Żelaznej zwanej Krakowsko –Górnośląską był pierwszym budowanej przez Towarzystwo Akcyjne o tej samej nazwie.
Stary naziemny dworzec przy pl. Kolejowym w Krakowie został otwarty 13 października 1847 i do piątku 15 lutego pełnił swoją służbę. Stacja kolejowa Kraków spełniała kilku zasadniczych zadań w postaci: dworca, zaplecza i infrastruktury technicznej oraz kolonii kolejarskiej, której w latach 1969 – 1925 powstały budynki i dalej znajdują się przy ul. Bosackiej i Topolowej.
Dla ciekawostki na podstawie różnych źródeł historycznych wynika, że stale przechodził metamorfozę jak też i jego nazwy np. w latach: 1847- 48, 1918 - 39, 1945 - 46 - Kraków, 1848-1918 Krakau - Kraków, 1939-45 - Krakau Hauptbahnhof, 1945 -57 Kraków Główny.
W XX i XXI wieku do chwili obecnej były przeprowadzane były liczne remonty i modernizacje oraz największa inwestycja, która trwała 40 lat i spowodowały do światowych standardów obsługi ruchu pasażerskiego.
Przez Dworzec Kraków Główny - Osobowy przebiegają bardzo ważne szlaki kolejowe nr :
- 8 Warszawa Zachodnia – Kraków Główny Osobowy
- 91 Kraków Główny Osobowy – Medyka
- 133 Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Kraków Główny Osobowy
- 948 Kraków Główny Towarowy – Kraków Główny Osobowy
- 949 Kraków Główny Towarowy – Kraków Główny Osobowy
a to tylko fragment.
Starsze pokolenie pamięta też symbol zegara nad starym dworcem. Modne było umawianie się pod zegarem i tam liczne wycieczki zbierały się przed rozpoczęciem wyjazdu na szlaki turystyczne jak też zakochani.
Na temat historii starego dworca PKP Kraków - Osobowy powstało wiele książek.
Obecnie brak ze strony władz samorządowych Krakowa i Małopolski oficjalnej koncepcji zagospodarowania starego obiektu dworca mimo, że są zgłaszane obywatelskie propozycje.
Jako Krakowianin od urodzenia podpowiadam:
- reaktywowaniu kolejowego posterunku Policji lub przeniesienia Posterunku
Śródmieście Straży Miejskie z ul. Sławka,
- uruchomienie np. pod patronatem PCK lub innej instytucji medycznego Punktu
ratownictwa medycznego,
- udostępnienie Poczcie Polskiej cz. obiektu na przeniesie Urzędu Pocztowego
Kraków 53 z ul. Lubicz. Placówka ta jako jedyna w Krakowie jest czynna 24 godziny
przez siedem dni w tygodniu,
- część obiektu przeznaczyć na Hotel turystyczny,
- całodobową poczekalnie dla podróżnych oczekujących na pociąg,
- uruchomić salę kinową i na I piętrze sale szkoleniowo konferencyjne,
- uruchomienie w jednej z części tego obiektu Filie Krakowskiego Muzeum Techniki
ze stałą ekspozycją np. pt. Krakowskie szlaki kolejowe,
- przekazanie części obiektu dla nowo – powstałej KOLEI MAŁOPOLSKIEJ.
Miejmy nadzieje, że właściciele tego obiektu jak też Prezydent Miasta Krakowa prof. Jacek Majchrowski nie dopuszczą do powstania kolejnej Galerii lub wynajmu dla podejrzanej instytucji lub organizacji.
(zdjęcia i materiał jest chroniony prawem autorskim)
Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?