Stawiamy na łatwość, szybkość i dostępność – czyli ścieżki zakupowe Polaków w 2021 roku

Materiał informacyjny Atena Research
Udostępnij:
Epidemia, zamknięcie sklepów stacjonarnych i spędzanie większej ilości czasu w domu – wszystkie te czynniki znacząco wpłynęły na nasze zwyczaje zakupowe. Agencja Badawcza Atena Research&Consulting sprawdziła, jaką ścieżkę zakupową konsumenci przechodzą od momentu poszukiwania produktu do finalizacji transakcji (1). Aż 80% badanych twierdzi, że zakupy w internecie są szybkie i łatwe, a ich ścieżki najczęściej rozpoczynają się na platformach handlowych – zaznacza tak 33% respondentów.

Trendy rynku e-commerce

Tegoroczne badanie ścieżek zakupowych on-line pokazało, że Polacy nabierają coraz większego przekonania do zakupów internetowych. Jest to po części związane z sytuacją epidemiologiczną i zamknięciem wielu sklepów stacjonarnych. Większość badanych zaznacza, że robi obecnie zakupy przez internet dużo częściej niż przed pandemią, a sam proces jest dla nich szybki i łatwy.

Popularność zakupów online w Polsce z roku na rok rośnie. Jednak czy świt e-commerce może być paradoksalnie zmierzchem sklepów online? Coraz mniej osób zaczyna swoje poszukiwania zakupowe od stron sklepów internetowych. Zakupy bezpośrednio na www producenta deklaruje zaledwie 5% badanych – dla porównania w 2020 roku odsetek ten wynosił 13%.

Platformy handlowe podtrzymują swoją silną pozycję lidera. To właśnie tu najwięcej polskich internautów rozpoczyna ścieżkę zakupową (33%). Rośnie zwłaszcza udział tych serwisów, które dają możliwość szukania produktów z różnych kategorii w jednym miejscu.

O roli platform handlowych, w poszukiwaniu informacji o produktach, rozmawiamy od dawna (konkretnie od 2016 roku – raport „The State of Amazon”). Patrząc z lokalnej perspektywy na ostatnie miesiące, widać jak dobrze model marketplace poradził sobie ze skokowym wzrostem popytu i skutecznie działał tam, gdzie pojedyncze sklepy internetowe mogły dostać zadyszki. W Polsce mamy bardzo konkretnego beneficjenta tej sytuacji a jest nim Allegro. Znamienny jest wzrost zainteresowania kategorią FMCG, a zwłaszcza środkami higieny, podobnie jak drugą wielką wygraną – kategorią „dom i ogród”. Wierzę, że ta zmiana zostanie z nami na dłużej i odczaruje zakupy online dla nowych grup konsumentów – komentuje Paweł Wojciechowowski z Publicis Commerce.

Allegro liderem sprzedaży online

Warto podkreślić, że to właśnie platformy handlowe, na czele z Allegro, są pierwszym miejscem, które odwiedzamy chcąc dokonać zakupu. Wyszukiwarkę Google jako początek ścieżki zakupowej deklaruje 12% badanych.

Aż 87% respondentów, którzy wybrali serwisy handlowe jako miejsce rozpoczęcia poszukiwania produktu, spośród wszystkich platform zakupowych wskazuje na Allegro. Co ważne, nawet 97% konsumentów, którzy zaczynają poszukiwania na tej platformie, odnajduje tam to, czego szukało.

Zdecydowanym liderem rozpoznawalności platform jest Allegro – znane aż 94% Polakom, którzy przy ostatnim zakupie korzystali z internetu. Tam swoją ścieżkę zakupową rozpoczyna już 32% konsumentów i odsetek ten z roku na rok rośnie. Ma to ogromne znaczenie nie tylko dla reklamodawców, ale również przy wyborze platformy, na której chcemy sprzedawać – mówi Marcin Bruś, Advertising Director z Allegro.pl, lidera polskiego rynku e-commerce.

Od czego zaczynamy poszukiwania? Przede wszystkim weryfikujemy ceny produktów, które nas interesują. Zanim zdecydujemy się na zakup, sprawdzamy, gdzie możemy znaleźć coś najtaniej. Porównanie cen rozpoczynamy od Allegro – tak deklaruje aż 65% badanych oraz Google – 61%. Często sprawdzamy również dostępne rodzaje produktów, ich szczegółowe dane i opinie o nich.

Podobnie jak w ubiegłorocznym badaniu, w zdecydowanej większości kategorii produktowych dominującym miejscem rozpoczęcia poszukiwania produktu jest Allegro. Prawie połowa badanych zadeklarowała, że najchętniej kupuje tam np. środki czystości. W przypadku zakupów rozpoczynanych w wyszukiwarce Google jest to już jedynie jedna na dziesięć osób. Równie silną pozycję ma kategoria dla domu i ogrodu, gdzie 44% badanych zaczyna poszukiwać produktów z tej kategorii na Allegro, a jedynie 13% w Google. Najmniejsze różnice pomiędzy tymi kanałami możemy dostrzec za to w artykułach dotyczących kultury i rozrywki (14% Google, 17% Allegro), jak też sportu i turystyki (29% Allegro vs 19% Google).

Kupić, czy nie kupić?

Niemal identycznie jak w ubiegłym roku głównym powodem robienia zakupów w internecie jest atrakcyjna cena produktów (41% wymieniło to jako jeden z powodów, a 28% jako główny czynnik). Dla konsumentów niezwykle ważna jest również dostępność produktów oraz łatwość dokonania zakupu. Darmową dostawę, jako ważny powód dokończenia procesu zakupowego, wskazuje natomiast aż 20% badanych.

W naszych decyzjach zakupowych duże znaczenie ma również urządzenie, którym się posługujemy. Jesteśmy jako konsumenci coraz bardziej otwarci na dokonywanie zakupów z urządzeń mobilnych. Porównując z ubiegłorocznym badaniem, wzrasta wykorzystywanie telefonów i tabletów podczas zakupów on-line (+6 p.p. vs 2020 r.) i może mieć związek z pandemią oraz koniecznością współdzielenia sprzętu stacjonarnego przez kilku domowników.

Raport z badania ścieżek zakupowych - Atena R&C

(1) Badanie ilościowe zrealizowane przez ATENA RESEARCH & CONSULTING wśród dorosłych Polaków, którzy dokonali zakupu w Internecie w ciągu ostatnich 3 miesięcy. Badanie przeprowadzone przy wykorzystaniu metody CAWI na panelu internetowym. Próba badawcza N=4010 internautów. Realizacja badania: kwiecień-maj 2021.

Dodaj ogłoszenie