Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Symulacja wyborów do Parlamentu Europejskiego w Radomsku

Tomasz Mazur
Tomasz Mazur
Zapoznanie uczniów z zasadami symulacji.
Zapoznanie uczniów z zasadami symulacji.
Młodzież z czterech radomszczańskich szkół wcieliła się w role europosłów, przedstawicieli frakcji politycznych z Parlamentu Europejskiego, mediów i członków komisji wyborczej. Była to symulacja przyszłorocznych wyborów do Parlamentu Europejskiego.

Symulacja była częścią całorocznego projektu Parlament Europejski +/- 50, w ramach którego na terenie kraju zorganizowanych będzie (kilka już miało miejsce) 16 symulacji wyborów do Parlamentu Europejskiego. Po jednym takim wydarzeniu w każdym województwie. Organizatorami przedsięwzięcia były Polska Fundacja im. Roberta Schumana wraz z Parlamentem Europejskim i Fundacją Konrada Adenauera, zaś partnerem lokalnym - ZSG nr 7 w Radomsku (w tym członkowie Szkolnego Klubu Europejskiego "Młodzież dla Europy").

Symulację prowadziło pięć osób – dwóch trenerów z Polskiej Fundacji im. Roberta Schumana (całym przedsięwzięciem kierował Pan Jakub Wojdecki) oraz trzech wspierających ich wolontariuszy. W grze udział wzięło 102 uczniów, podzielonych na 10 grup zgodnie ze scenariuszem symulacji Wśród nich uczniowie I i II Liceum Ogólnokształcącego w Radomsku, Zespołu Szkół Ekonomicznych w Radomsku oraz Publicznego Gimnazjum nr 3 w Radomsku.

A wszystko działo się tu...w Nibylandii

Symulacja rozpoczęła się o godzinie 8.10. Po przywitaniu uczestników, wprowadzeniu w tematykę projektu oraz po obejrzeniu krótkiego filmu edukacyjnego na temat Parlamentu Europejskiego, wszyscy "przenieśli" się do Nibylandii i jako mieszkańcy Parlamentowa poznali największe trudności, z którymi boryka się środowisko nibylandczyków. Wyposażeni w taką wiedzę, Nibylandczycy, po odbiorze swoich dowodów osobistych, zostali podzieleni na grupy (komisja wyborcza, media, osiem komitetów wyborczych) i rozeszli się do sal.

Młodzież wcieliła się wylosowane przez siebie role, które odgrywali przez kolejne niemal siedem godzin. Komisja Wyborcza przygotowywała ordynację wyborczą , czuwała nad przebiegiem kampanii wyborczej oraz samych wyborów. Komitety tworzyły główne punkty swoich programów. Liderzy przygotowywali się do debaty, PR-owcy kreowali strategię kampanii wyborczej, a rzecznicy prasowi udzielali wywiadów.

Przedstawiciele mediów zbierali informacje od członków Komitetów do przygotowywanych przez siebie gazet na temat programów wyborczych oraz, w przypadku „prasy brukowej”, życiorysów i szczegółów z życia prywatnego liderów. Trzeba przyznać, że to szczególnie co podgrzewało atmosferę przedwyborczą. Nad wszystkim czuwali i wspierali młodzież trenerzy i wolontariusze.

Ognista debata

Nareszcie nadszedł czas debaty. Była niezwykle "ognista" - pytania skomplikowane, sprawiające trudności kandydatom. Zwłaszcza kwestie życia prywatnego liderów frakcji „cieszyły” się ogromnym zainteresowanie prasy brukowej. Oczywiście nie brakowało merytorycznej dyskusji, z zaskakującymi odpowiedziami uczestników. Po zakończeniu debaty głos zabrał także pan Witold Gerlicz, dyrektor biura poselskiego pana dr. Jacka Saryusza-Wolskiego.

Po debacie nastąpiło „odczarowywanie”, czyli wyjście z dotychczasowych ról. Tym samym ogłoszona została cisza przedwyborcza. Nibylandczycy mogli teraz przeczytać wydane przez media gazety, zastanowić się na kogo głosować. O godzinie 13.20 rozpoczęło się głosowanie.

I po głosowaniu...

W głosowaniu zwyciężyła Europejska Partia Ludowa - Europejskich Demokratów - 4 mandaty. Ponadto mandaty otrzymały: Komitet Unii na Rzecz Europy Narodów - 2 mandaty, a po jednym mandacie -
Partia Europejskich Socjalistów, Zieloni/Wolny Sojusz Europejski, Niepodległość i Demokracja,Komitet Niezależnych Przedsiębiorców. W sumie - dziesięć mandatów. Frekwencja wyniosła 94 procent, co w realnym świecie jest raczej rzadko spotykane. Uprawnionych było 102 wyborców, głosowało 96, wszystkie głosy były ważne. Wszyscy wybrani "europosłowie" wezmą udział
w spotkaniu wszystkich wybranych europosłów podczas 16 symulacji.

Czy to jeszcze Nibylandia, czy już realne życie?

Całe przedsięwzięcie miało za cel przybliżyć młodzież zasady funkcjonowania Parlamentu Europejskiego, zasad głosowania i poznania od podszewki pracy frakcji politycznych, komisji wyborczej oraz profesjonalnych mediów. Z jednej strony zastrzyk wiedzy, a z drugiej doskonała zabawa, możliwość integracji uczniów (czterech różnych szkół - gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych).
A to jak bardzo młodzież wcieliła się w role - najlepiej oddają słowa jednego z uczestników - nie w pewnej chwili nie wiedziałem, czy to już realne życie, czy jeszcze świat Nibylandii?

Na koniec należy podkreślić ogromną kreatywność młodzieży, łatwość w wcielaniu się w różne role a także wiedzę z zakresu funkcjonowania Parlamentu Europejskiego.

od 7 lat
Wideo

Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto