Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Szabat jako tęsknota wspólna żydom i chrześcijanom

Agnieszka Szafirska
Agnieszka Szafirska
Okładka książki A. J. Heschela "Szabat i jego znaczenie dla współczesnego człowieka", Wydawnictwo Esprit SC, Kraków 2009
Okładka książki A. J. Heschela "Szabat i jego znaczenie dla współczesnego człowieka", Wydawnictwo Esprit SC, Kraków 2009
Zgodnie z myślą Abrahama Joshuy Heschela judaizm jest religią czasu. Tę myśl jednego z najwybitniejszych filozofów XX wieku można znaleźć w książce pt. "Szabat i jego znaczenie dla współczesnego człowieka".

Książka ta została opublikowana przez krakowskie wydawnictwo ESPRIT w 2009 r., w przekładzie Henryka Halkowskiego. Dopełnieniem myśli filozofa są ilustracje, piękne drzeworyty Ilyi Schora - artysty, którego prace można oglądać w Metropolita Museum oraz Jewish Musem w Nowym Jorku.

Abraham Joshua Heschel nie należy do myślicieli systemowych. Swoją myśl przedstawiał w aforyzmach i przypowieściach. Również rozważania o szabacie przedstawione w trzech rozdziałach wprowadzają czytelnika przez legendy, przykłady, cytaty i metafory w świat żydowskiej tradycji i rozumienia Szabatu. Np. o tym, jak Rabbi Szymon ben Jochaj porzucił świat cywilizacji, by przez wiele lat w jaskini, zagrzebany po szyję w piasku, studiować Torę.

Zgodnie z tradycją żydowską Szabat jest wyjątkowym dniem, w którym następuje "zawieszenie broni w okrutnej walce człowieka o byt". Dlatego też zdaniem filozofa np. handlowa wymiana w tym dniu, obrót pieniędzmi uważany jest za profanację, ponieważ właśnie w Szabat człowiek wyznaje swoją niezależność od tego, co jest największym bożkiem świata. Dla judaizmu życie jest pielgrzymką do dnia Szabatu, dnia pełnego pokoju, dnia życia, dnia tęsknoty za tym, co nie ogranicza. Autor w książce zastanawia się również nad kondycją współczesnego człowieka i jego zdolnością do odczuwania tego co wielkie, majestatyczne, inne... czyli po prostu święte.

Z bogactwa i mądrości tej tradycji religijnej czerpali również myśliciele chrześcijańscy. Szabat jako siódmy dzień tygodnia oraz czczona przez chrześcijan niedziela odczytywane były przez ojców Kościoła przy pomocy różnych kluczy symbolicznych. Chętnie stosowna była interpretacja niedzieli jako "dnia ósmego" - dnia, który zajmuje pozycję wyjątkową, przekraczającą rzeczywistość materialną. Dzień ten, według tego klucza, symbolizuje jednocześnie początek czasu i jego kres. Dlatego też np. św. Bazyli rozumiał niedzielę jako nieustanne zwiastowanie życia wiecznego.

Pretekstem dla zwrócenia uwagi na książkę żydowskiego filozofa był obchodzony 17 stycznia 2010 r. w Kościele Katolickim Dzień Judaizmu. Dzień ten został ustanowiony przez Episkopat Polski w 1997 r. Jego celem jest rozwój dialogu chrześcijańsko-żydowskiego oraz refleksja nad związkami obu religii. W tym roku gospodarzem ogólnopolskich obchodów, których mottem są słowa "Wyjdź z twojej ziemi rodzinnej i z domu twego ojca do kraju, który ci ukażę" (Rdz 12, 1), był Tarnów.

od 7 lat
Wideo

Zmarł Jan Ptaszyn Wróblewski

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto