Dane pokazują, że rowerzyści zaczynają odgrywać coraz ważniejszą rolę w miejskiej społeczność miast. W 2021 roku aż 60% aktywnych Polaków jeździło na rowerze. Żeby Ci wszyscy rowerzyści mogli bezpiecznie poruszać się po zatłoczonych aglomeracjach, potrzeba specjalnej infrastruktury, czyli dróg dla rowerów (DDR), kontrapasów, ciągów pieszo-rowerowych i - kluczowych elementów - przejazdów przez skrzyżowania. Dlaczego kluczowych? Dla bezpieczeństwa wszystkich użytkowników ruchu drogowego.
Według policyjnych statystyk w ubiegłym roku większość wypadków z udziałem rowerzystów miała miejsce w obszarze zabudowanym, a najczęstszą ich przyczyną było nieustąpienie pierwszeństwa oraz nieprawidłowe przejeżdżanie przez drogę dla rowerów.
Gdzie jest najlepszy stosunek dróg rowerowych do wszystkich dróg publicznych?
- Na 1 miejscu znalazł się Rzeszów (47%).
- Na 2 miejscu Wrocław (40%).
- Na 3 miejscu Poznań, Toruń i Białystok (36%).
Gdzie uplasował się Szczecin? W jakim tempie przyrastają w Szczecinie drogi rowerowe? Ile było wypadków z udziałem rowerzystów? Wszystko sprawdzisz na slajdach w galerii:
Rowerowa mocna strona Szczecina to Budżet Obywatelski
Budżety obywatelskie stały się w ostatnich latach doskonałym narzędziem do tego, aby wyraźnie komunikować potrzeby mieszkańców w kwestii jazdy na rowerze. Jak wynika z raportu, w tej kategorii Szczecin przoduje, a szczecinianie widzą potrzebę inwestycji w infrastrukturę rowerową i są pozytywnie nastawieni do przesiadki na rowery.
Strategia rowerowego rozwoju Szczecina
Według oficjalnej strategii rozwoju miasta w planach jest połączenie istniejących już ścieżek z europejskimi trasami rowerowymi i promowanie ruchu rowerowego nie tylko dla celów rekreacyjnych i sportowych.
W ramach rewitalizacji wielorodzinnej zabudowy miejskiej, powiększane są tereny służące rekreacji, w tym ciągi pieszych i rowerowych.
Nowoczesne rozwiązania dla rowerzystów. Przyjmą się też w Szczecinie?
W raporcie wspomniano o ciekawych rozwiązaniach, które można spotkać w polskich miastach. I tak np. w Poznaniu postawiono jeden z pierwszych w Europie totemów dla rowerzystów. To urządzenie, które mierzy prędkość jazdy. Dzięki połączeniu z sygnalizacją świetlną rowerzyście wyświetlane są informacje na temat tego, jakie tempo powinien utrzymać, aby płynnie przejechać przez zbliżające się skrzyżowanie.
Ekologicznie i bezpiecznie bez faworyzowania ruchu samochodowego - tak można w Europie, ale i w Polsce
W Barcelonie, w każdy piątek na godzinę wyłączany jest ruch samochodowy, dzięki czemu rowerzyści mogą bezpiecznie dotrzeć do pracy czy szkoły. W Londynie funkcjonują części ulic zamknięte dla ruchu samochodowego. Podobnie w Berlinie, gdzie zapoczątkowano rozwiązanie w pandemii, a dziś są plany rozszerzania stref o kolejne ulice.
W samej Polsce, w Krakowie działać będzie od 2023 pierwsza w kraju strefa czystego transportu. Obejmie ona obszary najatrakcyjniejsze dla turystów (wdrażanie będzie etapowe i zajmie kilka lat).
Dane do raportu sporządzonego przez CentrumRowerowe.pl zebrano m.in. w urzędach miast, zarządach dróg i Głównym Urzędzie Statystycznym oraz od przedstawicieli lokalnych społeczności rowerowych.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?