Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Test szóstoklasisty. Rozwiąż z nami sprawdzian krok po kroku

Marta Zabłocka
Marta Zabłocka
Szóstoklasisto, nie potrafisz analizować kluczy odpowiedzi? Nie wiesz, dlaczego za wykonanie zadania otrzymałeś nie trzy, ale dwa punkty? Rozwiąż z nami ubiegłoroczny sprawdzian. Wyjaśnimy Ci, dlaczego dana odpowiedź jest prawidłowa.

Proponujemy analizę zadań (zamkniętych i otwartych), które pojawiły się na egzaminie w 2010 roku. Wyjaśnimy Ci, dlaczego dana odpowiedź jest prawidłowa. Przedstawimy kolejne etapy działań zmierzające do podania rozwiązania.

Arkusz i odpowiedzi. Egzamin szóstoklasisty 2011

Sprawdzian szóstoklasisty 2011. Pierwsze opinie uczniów

Sprawdzian szóstoklasisty 2011. Punktacja testu i opinie nauczycieli

Arkusz egzaminacyjny 2010Klucz punktowania 2010

Zanim napiszesz egzamin gimnazjalisty... Sprawdzian szóstoklasisty

  1. Wspomnienia dotyczą czasów, w których Kazimierz Górski był:
    C.początkującym zawodnikiem
    W 1. tekście pojawia się wiele sformułowań wskazujących na odp. C, m.in. następujące zdanie:
    Byłem w niej [mowa o drużynie] najmłodszym zawodnikiem.
    2. Czym wyróżniał się Kazimierz Górski spośród zawodników swojej drużyny?
    C.drobną budową ciała
    Odp. C sugerują następujące zdania: Gdybyś jeszcze ważył choć trochę więcej -
    westchnął uczeń najstarszej klasy(...) - Ja dreptałem na końcu, niski i szczuplutki. Co ten dzieciak tu robi?! - wrzasnął jakiś dowcipniś. Zawtórował mu śmiech na widowni. Zagotowało się we mnie. "Poczekajcie - pomyślałem sobie - już ja wam pokażę dzieciaka". Zaczęło się nie najlepiej, bo przy próbie przejęcia piłki dryblas wyższy ode mnie o głowę odepchnął mnie bezceremonialnie.
  2. Z której wypowiedzi narratora wynika, że jest on uczestnikiem zdarzeń?
    A. Zdecydowałem się na dośrodkowanie.
    Musisz dokonać analizy polecenia, zastanowić się, kim jest narrator, a kim uczestnik zdarzeń. Narrator to osoba mówiąca w tekście, uczestnik - ktoś, kto bierze udział w zdarzeniu. W artykule narrator przemawia w 1. os., co potwierdzają czasowniki w 1. os. l.poj. oraz zaimki: mojego, mnie. Szukamy zatem zdania, w którym znajduje się czasownik w 1. os. l.poj. Poza tym w tej wypowiedzi powinna znaleźć się informacja wskazująca na uczestnictwo w określonym zdarzeniu, w działaniu.
  3. "Gdy to usłyszałem, skrzydła wyrosły mi u ramion." W tym zdaniu narrator mówi o
    B. radości i chęci działania.
    Zastanów się, w jakich sytuacjach mówimy komuś wyrosły skrzydła u ramion? Tego związku używamy wtedy, kiedy jakaś sytuacja przyczyniła się do zmiany zachowania określonej osoby. Ta osoba jest zadowolona, energiczna, z chęcią podejmuje wyzwania.

5. Kazimierz Górski został uznany za najlepszego polskiego trenera XX wieku przez
D. czytelników "Piłki Nożnej".
Pod głównym tekstem znajduje się przypis, w którym pojawia się odpowiedź na pytanie:
W plebiscycie czytelników tygodnika "Piłka Nożna" został [chodzi o Kazimierza Górskiego]uznany za najlepszego polskiego trenera XX wieku.

  1. Sformułowanie według legendy oznacza, że bieg i śmierć posłańca
    D. mogą być zmyślone.
    Przypomnij sobie, czym jest legenda? Legenda to opowieść mówiąca o
    niezwykłych wydarzeniach (związanych głównie z powstawaniem miast, państw, z historią rodów itp.). Legenda często opowiada o nieprawdopodobnych, nierealnych zdarzeniach.

Sprawdzian szóstoklasisty. Poznaj tematy wypracowań z ubiegłorocznych prac

  1. Wskaż tytuł najlepszy dla całego tekstu.
    A. Bieg maratoński
    Masz nadać tytuł dla całego artykułu (nie jego fragmentu). Głównym tematem tekstu jest bieg maratoński, już w 1. zdaniu notatki pojawia się sformułowanie "bieg maratoński". Artykuł prezentuje historię przytoczonego zwrotu, legendę związaną z jego powstaniem, zatem najlepszym tytułem dla całego tekstu byłby Bieg maratoński.
  2. Na igrzyskach w Londynie dystans maratonu zwiększono o 2,195 km. Ile to metrów?
    B. 2195 m
    1 km to 1000 m, zatem 2,195 km to 2195 m (przesuwamy przecinek o 3 miejsca w prawo)
  3. Uczestnicy biegu startowali co dwie minuty. Pierwszy zawodnik wystartował
    o godzinie 9.05, a ostatni o 9.37. Ilu zawodników wzięło udział w biegu?
    B. 17
    Chyba najprostszą metodą (niewymagającą przeprowadzania skomplikowanych działań) na rozwiązanie tego zadania będzie liczenie ''co dwa", zaczynasz od 5 (pamiętamy, że wtedy wystartował 1. zawodnik), później 7, 9, 11 itd., kończysz na 37 (wtedy wystartował ostatni zawodnik).
    10. W opisie występu łyżwiarki poeta zwraca uwagę przede wszystkim na
    D. ruchy.
    W utworze występuje m.in. wiele czasowników, które wskazują na poszczególne ruchy łyżwiarki: skoczyła, błysnęła, pomknęła, dotyka, tańczy,, również następujące sformułowania potwierdzają dynamizm zawodniczki:Już jest tu, już jest tam,/ wzięła wiraż i hejże!/ śmiałym susem na wprost .
  4. W wierszu występują porównania. Służą one przedstawieniu łyżwiarki oraz uwydatnieniu cech
    A. lodu.
    Przypomnij sobie, czym jest porównanie? W wierszu występuje kilka porównań, większość odnosi się do łyżwiarki, z kolei następujące zestawienie ma związek z lodem: po lodzie jak szkło.
  5. Które sformułowanie oddaje rytmiczność ruchów łyżwiarki?
    B. pierwszy takt, drugi takt, trzeci takt
    Zastanów się, z czym Ci się kojarzy rytm, rytmiczność? Pewnie od razu wskażesz na muzykę, taniec, szukaj zatem odpowiedzi związanej z tymi dziedzinami.
    13. Łyżwiarka wzbudza w poecie
    C.zachwyt.
    Odpowiedź C potwierdzają w szczególności wykrzyknienia oraz zakończenie utworu: Istny cud.../Brawo!
    14. Która z figur ma kształt trójkąta prostokątnego równoramiennego?
    B.
    Przypomnij sobie, czym się charakteryzuje trójkąt prostokątny równoramienny? Równoramienny trójkąt prostokątny ma kąt prosty, ponadto ramiona tego trójkąta są jednakowej długości.
  6. Boisko ma kształt prostokąta o wymiarach 45 m i 90 m. Ile metrów kwadratowych ma to boisko?
    A. 4050
    Musisz obliczyć pole prostokąta (wzór na pole prostokąta: a*b), wykonaj czynność mnożenia: 45*90=4050

Egzamin szóstoklasisty. Przeczytaj informator dotyczący sprawdzianu

  1. Na planie prostokątnego boiska zamalowano część powierzchni, na której
    zostanie wymieniona nawierzchnia. Na jakiej części boiska zostanie wymieniona nawierzchnia?
    C. 1/3
    Całkowita długość boiska wynosi 90 m, z kolei szerokość 45 m. Nie wiesz, ile wynosi długość tej nawierzchni, ale masz podaną długość niezamalowanej powierzchni, odejmij zatem całkowitą długość boiska od długości niezamalowanej powierzchni: 90-60=30. Szerokość nawierzchni wynosi tyle samo, co szerokość boiska, zatem obliczanie pola boiska oraz pola nawierzchni nie jest konieczne. Zastanów się, jaką część liczby 90 stanowi liczba 30. Nie musisz wykonywać skomplikowanych działań, możesz równie dobrze policzyć liczbę kratek zamalowanych oraz niezamalowanych.
  2. Zawodnicy jednej drużyny wzięli ze skrzynki 5 butelek wody mineralnej, a zawodnicy drugiej drużyny dwa razy więcej. Ile butelek wody zostało w skrzynce? Do rozwiązania tego zadania brakuje informacji, ile butelek wody
    D. było w skrzynce, zanim zaczęli je brać zawodnicy.
    Wiesz, ile butelek wody wzięli zawodnicy jednej drużyny, jesteś w stanie policzyć, ile butelek wody wzięli zawodnicy innej drużyny, dzięki tym danym możesz podać liczbę butelek wziętych ze skrzynek. Chcąc się dowiedzieć, ile butelek zostało w skrzynce, musisz znać liczbę butelek znajdujących się w niej na samym początku.
  3. Uczniowie z województwa łódzkiego rozpoczęli ferie zimowe później niż uczniowie z województwa małopolskiego o
    C. 4 tygodnie.
    Uczniowie z województwa małopolskiego rozpoczęli ferie 18 stycznia, z kolei uczniowie z województwa łódzkiego przerwę zimową zaczęli 15 lutego. Policz, ile tygodni mija od 18 stycznia do 15 lutego. Pamiętaj, że luty liczy 31 dni.
  4. W ilu województwach uczniowie mieli ferie w ostatnim tygodniu stycznia?
    C. W siedmiu.
    Ostatni tydzień stycznia rozpoczyna się 24. dnia tego miesiąca, zatem w tym czasie ferie mieli uczniowie z następujących województw:kujawsko-pomorskiego, lubuskiego, małopolskiego, świętokrzyskiego, wielkopolskiego, podlaskiego oraz warmińsko-mazurskiego.

Szóstoklasisto, sprawdź się! Rozwiąż testy z ubiegłych lat

  1. Uczniowie z województw mazowieckiego i podlaskiego uczestniczyli podczas
    swoich ferii zimowych we wspólnej trzydniowej wycieczce. Kiedy odbyła się ta wycieczka?
    B. Od 3 do 5 lutego.
    Musimy odczytać z tabeli, kiedy uczniowie konkretnych województw mieli ferie, okazuje się, że od 1. do 7. lutego uczniowie województwa mazowieckiego, jak i podlaskiego, nie uczestniczyli w zajęciach szkolnych. Szukamy właściwej odpowiedzi.
  2. Maksymalną długość nart dla skoczka oblicza się, mnożąc wzrost zawodnika
    przez 1,46. Oblicz maksymalną długość nart dla zawodnika o wzroście 1,5 m. Wynik wyraź w centymetrach. Zapisz obliczenia.

Liczymy długość nart zawodnika, mnożąc wzrost zawodnika przez 1,46: 1,5 m*1,46=2,19 m Następnie zamieniamy metry na centymetry, 1 m=100 cm, zatem 2,19 m = 219 cm (przesuwamy zatem przecinek o 2 miejsca w prawo). Pamiętaj o udzieleniu odpowiedzi! Odpowiedź: Maksymalna długość nart dla zawodnika wynosi 219 cm.
22. Podczas meczu koszykówki Paweł trafił do kosza 5 razy, Leszek miał 2 razy
więcej trafień niż Paweł, a Zbyszek o 3 mniej niż Paweł i Leszek razem. Ile razy trafił do kosza Leszek, a ile Zbyszek?

Najpierw oblicz, ile razy trafił do kosza Leszek, Leszek miał 2 razy więcej trafień niż Paweł, zatem wykonaj czynność mnożenia: 5*2=10 - tyle razy trafił do kosza Leszek.
Później oblicz, ile trafień miał Zbyszek, chłopiec miał o 3 trafienia mniej niż Paweł i Leszek razem, musisz zatem zsumować trafienia Pawła i Leszka, następnie odjąć od uzyskanej liczby 3 trafienia: (5 10) - 3 = 12 - tyle trafień miał Zbyszek.
Odpowiedź: Leszek trafił do kosza 10 razy, a Zbyszek 12 razy.

  1. Na planie w skali 1 : 50 000 trasa wyścigu ma długość 16,4 cm. Ile kilometrów
    mają do pokonania uczestnicy wyścigu? Zapisz wszystkie obliczenia.

Najpierw zastanów się, ile 1 cm na mapie wynosi cm w rzeczywistości:
1 cm na mapie to 50000 cm w rzeczywistości, następnie dowiedz się, ile 16,4 cm na mapie wynosi w cm rzeczywistości, pomnóż w związku z tym 16,4 cm *50000 cm = 820000 cm, pamiętaj, że wynik musisz podać w cm, 1 km to 100000 cm, zatem pomnóż 820000*0,00001 = 8, 2 km - tyle kilometrów mają do pokonania uczestnicy wyścigu
Odpowiedź: Uczestnicy wyścigu mają do pokonania 8, 2 km.

  1. Pomyśl o kimś, kto odniósł sukces. Opisz, co osiągnął i opowiedz, jak do tego
    doszedł. Twoja praca powinna zająć co najmniej połowę wyznaczonego miejsca.

Zanim zabierzesz się do pisania pracy, przeanalizuj dokładnie polecenie! Musisz napisać opis osoby, która odniosła sukces. Co więcej, powinieneś zaprezentować osiągnięcie tej osoby oraz opowiedzieć, jak wyglądała droga dojścia do sukcesu.
Pamiętaj, Twoja praca powinna zajmować co najmniej połowę wyznaczonego miejsca, tj. 11 linijek.
Aspekt treści: Otrzymasz 3 pkt, jeśli napiszesz pracę, która będzie zwierała co najmniej jeden opis szczegółowy osoby, która osiągnęła sukces, zaprezentujesz to osiągnięcie oraz opowiesz drogę dojścia do kariery.

Przykłady prac:

Mój kuzyn, mając 28 lat, został prezesem jednej z największych firm komputerowych w całym kraju. Jego droga była długa i ciężka, ale mu się udało.
Kiedy jeszcze chodził do szkoły podstawowej, postanowił zapisać się na kółko informatyczne. Nauczył się tam, co to jest komputer, zobaczył jego wnętrze. Ten widok go oszołomił. Od tamtej pory wiedział, że będzie informatykiem. W szóstej klasie zajął pierwsze miejsce w miejskim konkursie z tej dziedziny. W liceum nauczył się wielu nowych rzeczy o komputerach. Maturę z informatyki zdał na 92 procent. Poszedł na studia z tej dziedziny.
Wkrótce kuzyn założył swoją własną firmę komputerową. Na początku mieściła się ona w Warszawie, w małym pomieszczeniu obok bloku. Ludzie jednak szybko przekonali się, że znajdują się tam najlepsi specjaliści w tej branży. Firma podpisała wiele kontraktów i w dość szybkim tempie przerodziła się w dużą korporację, a na jej czele stał mój kuzyn.
Bardzo cieszę się z sukcesu członka mojej rodziny. Mam nadzieję, że kiedyś osiągnę sukces tak, jak on.

Próbny egzamin szóstoklasisty 2011. Zobacz wyniki

Adam Małysz jest sportowcem z wielkimi sukcesami. Już od szóstego roku życia uprawiał ten wspaniały sport - skoki narciarskie. Trenował bardzo zawzięcie, co daje teraz rezultaty. Klub, w którym się uczył, to Wisła Ustronianka.
Małysz pierwszy sukces osiągnął w 1996 roku. Zajął wtedy drugie miejsce w Pucharze Świata. Potem odniósł jeszcze wiele zwycięstw, dzięki czemu zdobył cztery Kryształowe Kule.
Bardzo podziwiam Adama Małysza. Kibicuję mu zawsze. Chciałbym być taki jak on.

Aspekt języka: styl - Otrzymasz 1 pkt., jeśli praca będzie napisana w stosownym stylu (odpowiadającym wymogom opisu, styl pisany, nie możesz używać kolokwializmów, wyrazów zbyt potocznych) oraz użyjesz bogatego słownictwa.
Aspekt języka: gramatyka - Uzyskasz 2 pkt. za tekst poprawny pod względem językowym (dopuszczalny jest jeden błąd).
Aspekt zapisu: ortografia - Otrzymasz 2 pkt. za tekst poprawny pod względem ortograficznym (dopuszczalny jest jeden błąd).
Aspekt zapisu: interpunkcja - Uzyskasz 2 pkt. za tekst poprawny pod względem interpunkcyjnym (dopuszczalny jest jeden błąd).

Czytaj też:

Zanim napiszesz egzamin gimnazjalisty... Sprawdzian szóstoklasisty
Sprawdzian szóstoklasisty. Poznaj tematy wypracowań z ubiegłorocznych prac
Egzamin szóstoklasisty. Przeczytaj informator dotyczący sprawdzianu
Szóstoklasisto, sprawdź się! Rozwiąż testy z ubiegłych lat
Próbny egzamin szóstoklasisty już 13 stycznia
Próbny egzamin szóstoklasisty 2011. Zobacz wyniki

Źródło:CKE

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto