Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tłumy na wernisażu współczesnych obrazów Jezusa Miłosiernego w Warszawie

OPRAC.: Informacja prasowa
W podziemiach katedry św. Floriana i św. Michała Archanioła w Warszawie setki osób zjawiły się na wernisażu obrazów Jezusa Miłosiernego namalowanych według wizji św. siostry Faustyny.
W podziemiach katedry św. Floriana i św. Michała Archanioła w Warszawie setki osób zjawiły się na wernisażu obrazów Jezusa Miłosiernego namalowanych według wizji św. siostry Faustyny. fot_Jacek Lagowski
W podziemiach katedry św. Floriana i św. Michała Archanioła w Warszawie setki osób zjawiły się na wernisażu obrazów Jezusa Miłosiernego namalowanych według wizji św. siostry Faustyny. Wierni diecezji warszawsko-praskiej po raz pierwszy mogli zobaczyć obrazy, które powstały w ramach projektu „Namalować katolicyzm od nowa”. Aż siedem z dziesięciu prezentowanych na wystawie dzieł trafi do świątyń na Pradze. Wystawa potrwa do 2 kwietnia.

Zgromadzonych gości przywitał kurator wystawy, pomysłodawca przedsięwzięcia i prezes Fundacji Świętego Mikołaja, Dariusz Karłowicz. – Fakt, że istnieje już utrwalona praktyka wykonywania obrazu, a otaczająca nas kultura coraz bardziej się sekularyzuje oraz to, że sztuka sakralna w Polsce - poza szlachetnymi wyjątkami - nie istnieje, sprawia, że wyzwanie, przed którym stanęli nasi malarze, okazało się jeszcze trudniejsze. Największym wyzwaniem, przed jakim stanąć może artysta jest uchwycenie nieskończoności, próba opowiedzenia w formie artystycznej tego, czego słowami i obrazami tak naprawdę opowiedzieć się nie da. Za odwagę podjęcia tego niezwykle trudnego wyzwania i za bardzo głębokie, artystyczne odpowiedzi z całego serca artystom dziękuję – powiedział.

Głos zabrał również uczestniczący w projekcie ks. prof. Jacek Grzybowski, biskup pomocniczy diecezji warszawsko-praskiej. – Chrześcijaństwo i sztuka spotykają się na wielu płaszczyznach, łączy je cześć dla prawdy, wolności, piękna i zachwyt nad Bożą epifanią. Kultura pozbawiona transcendencji staje się pusta, a chrześcijaństwo bez kultury – nieme. Dlatego należy starać się ze wszystkich sił, by do rozłąki kultury i chrześcijaństwa nigdy nie doszło – mówił.

• Ekspozycja prezentuje dziesięć nowych wizerunków Jezusa Miłosiernego autorstwa Jarosława Modzelewskiego, Ignacego Czwartosa, Wincentego Czwartosa, Jacka Dłużewskiego, Wojciecha Głogowskiego, Jacka Hajnosa OP, Krzysztofa Klimka, Bogny Podbielskiej, Beaty Stankiewicz i Artura Wąsowskiego. Warszawa to drugie miasto, w którym zagości wystawa, pierwszym był Kraków, gdzie cieszyła się ogromnym zainteresowaniem.

• Obrazy zostały wykonane według wizji zawartych w „Dzienniczku” św. Faustyny Kowalskiej. Malarze pracowali tak jakby Święta zwróciła się z zamówieniem obrazu bezpośrednio do nich. W przygotowaniu merytorycznym artystów uczestniczyli teolodzy, językoznawcy, historycy sztuki i filozofowie.

• Prace powstały dzięki hojności prywatnych mecenasów sztuki, na specjalne zamówienie organizatorów projektu „Namalować katolicyzm od nowa” - Fundacji Świętego Mikołaja, Teologii Politycznej oraz Instytutu Kultury św. Jana Pawła II z Papieskiego Uniwersytetu św. Tomasza z Akwinu (Angelicum). Celem akcji jest ożywienie sztuki sakralnej przez powrót do Kościoła obrazów wysokiej klasy artystycznej, wyrażonych współczesnym językiem malarskim oraz odnowienie mecenatu takiej sztuki.

• Wystawę można zobaczyć do 2 kwietnia w podziemiach Katedry diecezji warszawsko-praskiej pw. św. Michała Archanioła i św. Floriana, przy ul. Floriańskiej 3 w Warszawie. Od poniedziałku do soboty w godzinach 12:00-20:00, w niedziele od 8:00 do 21:30.

Pierwsza odsłona projektu „Namalować katolicyzm od nowa”

– Wystawiane prace nie są kopią istniejących obrazów. To odpowiedź, której współcześni malarze udzielają na nakaz malowania wizerunku Miłosierdzia Bożego, który św. siostra Faustyna otrzymała od objawiającego się jej Chrystusa – mówił Dariusz Karłowicz, prezes Fundacji Świętego Mikołaja, pomysłodawca przedsięwzięcia i kurator wystawy. – Idziemy śladami ks. Sopoćki, który już po śmierci św. siostry Faustyny składał zamówienia u malarzy, poszukując najpiękniejszej wersji obrazu Jezusa Miłosiernego (…). W projekcie «Namalować katolicyzm od nowa» podeszliśmy do zamówienia nowych obrazów Miłosierdzia Bożego bardzo poważnie. W przygotowaniu artystów do tego arcytrudnego zadania wzięli udział znawcy tematyki Bożego Miłosierdzia – teolodzy, filozofowie i historycy sztuki. Przewodnikiem po «Dzienniczku» św. Faustyny była wybitna znawczyni tekstu dr Izabela Rutkowska, która starannie zrekonstruowała Panajezusowy obstalunek tego niezwykłego obrazu. Bardzo bogatą historię realizacji tematu i spory toczące się wokół różnych efektów tego zamówienia zbadała teolog i historyk sztuki dr Dorota Lekka. Swoją wiedzą wspierał nas również filozof ks. prof. Jacek Grzybowski, biskup pomocniczy diecezji warszawsko-praskiej – dodał.

Malowanie Jezusa

Ignacy Czwartos, współtwórca Stowarzyszenia Otwarta Pracownia, na pytanie o to dlaczego namalował Jezusa podkreślił: „Myślę, że ja Go maluję od zawsze”. – Malarstwo abstrakcyjne, którym się param, wymaga skupienia i modlitwy. Często myślałem o Chrystusie. To zadanie, by namalować od nowa obraz Miłosierdzia Bożego, jest połączeniem malarstwa abstrakcyjnego, duchowego z figuracją. Całe życie się przygotowywałem do tego obraz – dodał.
– Chciałam namalować Jezusa. Spełniło się moje marzenie. Opatrzność, mam nadzieję, miała w tym swój udział. Od dzieciństwa interesowałam się postacią św. siostry Faustyny i tym objawieniem. Czytałam kilka razy „Dzienniczek”. Tam było źródło życia, źródło nadziei (…). Wskazówki są proste, a im prościej, tym mocniej trzeba się trzymać wytycznych. Okazuje się jednak, że wewnątrz rygoru jest olbrzymia przestrzeń wolności, a myślę, że z tego sobie malarze nie zdają sprawy. Mimo wielkiej odpowiedzialności i ścisłości teologicznej, Bóg daje swobodę – mówiła Bogna Podbielska, warszawska artystka, w trakcie prac nad wizerunkiem Jezusa Miłosiernego.
– Jakie jest Jego Oblicze? Miałem w telefonie chyba ze 100 różnych portretów Jezusa. Dążyłem do tego, aby obecność postaci Chrystusa była bezpośrednia i wydaje mi się, że udało się osiągnąć tę bliskość. Natomiast prawdziwą próbą dla obrazu jest odbiór osób, które przychodzą do kościoła ze swoimi problemami i chcą się przed nim modlić – mówił Wojciech Głogowski w trakcie prac nad obrazem.

Projekt „Namalować katolicyzm od nowa”

Wizerunki Jezusa Miłosiernego powstały w ramach projektu „Namalować katolicyzm od nowa”, którego celem jest ożywienie sztuki sakralnej przez powrót do kościoła obrazów wysokiej klasy artystycznej, wyrażonych współczesnym językiem malarskim oraz odnowienie mecenatu takiej sztuki.

– Zachodnia sztuka sakralna umiera. W języku współczesnej kultury coraz częściej brakuje obrazów i słów zdolnych opowiedzieć, ba, choćby odnieść się do historii śmierci i zmartwychwstania Chrystusa. Dobra Nowina nieprzetłumaczona na język kultury XXI wieku coraz częściej staje się niema lub niezrozumiała. To poważny problem – ale i wielkie wyzwanie – wyjaśnił Dariusz Karłowicz. – Wyrażenie nauki Chrystusa językiem kolejnego pokolenia jest obowiązkiem tych, którzy mają przekazać światu Prawdę. To rodzaj naszej współpracy w dziele Wcielenia. Dla chrześcijaństwa kultura nie jest luksusem, ale powietrzem, którym oddycha. Zaczynamy od arcytematu, od centrum chrześcijańskiego życia i od centrum religijności naszych czasów, od obrazu Miłosierdzia Bożego – dodał.

Projekt „Namalować katolicyzm od nowa” jest realizowany dzięki prywatnym mecenasom sztuki - Danucie i Krzysztofowi Domareckim, Jolancie Domańskiej-Gruszce i Mirosławowi Gruszce, Wojciechowi Piaseckiemu, Dorocie i Tomaszowi Zdziebkowskim. Wśród dobroczyńców wystawy wspomniani zostali również gospodarze i patroni z Diecezji Warszawsko-Praskiej, ze szczególnym uwzględnieniem bp Romualda Kamińskiego i bp Jacka Grzybowskiego.

Następne 20 lat

– Rzecz nie kończy się tylko na namalowaniu dziesięciu obrazów (…). To wydarzenie jest w naszych marzeniach pierwszym krokiem ku znacznie większemu przedsięwzięciu, które rozplanowaliśmy na 21 lat. Będziemy przez kolejne lata malować każdego roku inny temat z 20 tajemnic różańca. Już teraz trwają prace nad kolejną odsłoną projektu, której tematem jest „Zwiastowanie” – zdradził Karłowicz.

WYSTAWA WSPÓŁCZESNYCH OBRAZÓW JEZUSA MIŁOSIERNEGO

GDZIE? / Podziemia Katedry diecezji warszawsko-praskiej pw. św. Michała Archanioła i św. Floriana, przy ul. Floriańskiej 3 w Warszawie.
DO KIEDY? / do 2 kwietnia 2023 roku.
W JAKICH GODZINACH? Poniedziałek-sobota 12:00-20:00, niedziela 8:00-21:30
WSTĘP WOLNY

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Tłumy na wernisażu współczesnych obrazów Jezusa Miłosiernego w Warszawie - Portal i.pl

Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto