Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Twoje dziecko poszło do kina na bajkę? Uważaj co tam zobaczy

thens
thens
-Nie obawiam się nazwać tego typu praktyki mianem gwałtu na nieletniej wrażliwości – komentuje dr Paweł Fortuna fakt wyświetlania dzieciom zwiastunów filmów dla dorosłych.

Pani Anna, chcąc zrobić przyjemność swojej czteroletniej kuzynce, wybrała się z nią na bajkę wyświetlaną w lubelskim kinie Cinema City o godzinie 11.15. Niestety, nie zobaczyły nawet początkowych napisów. Przed filmem pokazane zostały zwiastuny filmów dla dorosłych, w tym reklama nowego filmu "Sherlock Holmes". W ciemnym kinie oczom dziecka ukazała się między innymi scena, w której dwóch mężczyzn brutalnie boksuje się. A wszystko okraszone ponurymi zdjęciami zaułków Londynu oraz elementami magii. Pokazane sceny tak bardzo przeraziły czteroletnią dziewczynkę, że nie było możliwości zatrzymać płaczące dziecko w sali. Po wyjściu pani Anna poprosiła o zwrot pieniędzy za bilety. Jednak usłyszała, że film się już zaczął. Nie można zaprzeczyć, seans się rozpoczął, ale nie rozpoczął się jeszcze film, na który zakupione zostały bilety.

Nie tylko pani Anna była zbulwersowana zwiastunami wyświetlanymi w kinie. Na lubelskich forach internetowych oraz w lokalnej prasie rozpętała się istna burza.

Pan Rafał Rybski, dyrektor operacyjny, odpowiedzialny za kontakt z mediami w rozmowie z Wiadomościami24.pl, przyznał rację, że opisana sytuacja nie powinna mieć miejsca. Według przekazanych informacji, zwiastuny filmów dla dorosłych, powinny być wyświetlane dopiero po godzinie 17. Dyrekcja sieci Cinema City zareagowała od razu po protestach widzów.
Kontrowersyjne zwiastuny nie są wyświetlane. Pan Rafał Rybski dodał, że nie jest to pierwszy taki przypadek. Ale zawsze, tak jak w opisanej sytuacji, władze Cinema City reagują błyskawicznie. - Niestety, część zwiastunów filmowych jest narzucona przez dystrybutora konkretnego filmu. Są sytuacje, kiedy nawet osoby z ramienia Cinema City nie mogą ich obejrzeć, przed premierą, na wyraźne żądanie dystrybutora. Warto dodać, że część zwiastunów, jest integralną częścią wyświetlanego po nich filmu - wyjaśnia Rybski.

Stanisław Żurek, psychoterapeuta z kilkudziesięcioletnim doświadczeniem określa opisywaną sytuację, jako zbrodnię psychologiczną na dziecku. -Tak samo jak nastolatka została zgwałcona cieleśnie, tak dziecko zostało zgwałcone tym, co zobaczyło w kinie - komentuje. - Jeden taki obraz może zrujnować poprawne funkcjonowanie osoby. Skutki mogą być dwa: albo problem będzie objawiał się kłopotami z relacją z innymi, depresją, nieuzasadnionymi w danej sytuacji napadami paniki, albo dziecko przejmie brutalność ze scen, które zobaczyło. Najbardziej narażone są dzieci najmłodsze, które nie pamiętają obejrzanych scen. Wtedy bardzo trudno dotrzeć do źródła problemu - przestrzega.

Opinię tę potwierdza dr Paweł Fortuna psycholog biznesu, wykładowca psychologii komunikacji perswazyjnej w KUL: -Doświadczenie pokazuje, że tego typu urazy mogą stanowić swoiste piętno i przejawiać się nawet dużo później, w życiu dorosłym, różnego typu negatywnymi postawami lub krytycyzmem. Reklama kinowa jest swoistym „superbodźcem”, z którym niewprawiony w poznawczej obróbce informacji umysł małego dziecka nie potrafi sobie poradzić. Trudno jest mu się zdystansować do odbieranych scen. Dla małego umysłu przekaz kinowy to realne wydarzenia, bawiące, wzruszające lub, jak w tym przypadku, zagrażające. Brak wyczucia w tym zakresie ludzi decydujących o wyświetlaniu zwiastunów filmów dla dorosłych na seansach dla dzieci, powinien być piętnowany i z całą mocą nagłaśniany. Nie obawiam się nazwać tego typu praktyki mianem gwałtu na nieletniej wrażliwości.

Co robić, jeśli dziecko zobaczy brutalne obrazy? Stanisław Żurek radzi, aby możliwie jak najszybciej wyjaśnić dziecku, że to co zobaczyło, w żadnym wypadku nie zagraża jemu samemu, ani rodzicowi lub opiekunowi. Była to tylko bajka, która nie ma nic wspólnego z rzeczywistością.

O skomentowanie całej sprawy poprosiliśmy Rzecznika Praw Dziecka. Oto tekst listu otrzymanego w odpowiedzi:

Obowiązujące przepisy niestety nie chronią najmłodszych przed niewłaściwymi treściami zwiastunów i bloków reklam, adresowanych do widzów pełnoletnich, a emitowanych w kinach przed seansami dla dzieci. Ograniczenia w promowaniu przemocy, ale jedynie w radio i telewizji, zawiera ustawa o radiofonii i telewizji oraz akty wykonawcze do tej ustawy. Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak zwrócił na to uwagę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w wystąpieniu z października 2008 roku. Zdaniem Rzecznika konieczne jest zarówno wprowadzenie zakazu emisji zapowiedzi filmowych i reklam, przeznaczonych dla dorosłej publiczności, przed seansami dla dzieci, jak i uzupełnienie luki prawnej zakresie przyporządkowywania filmom kinowym odpowiedniej kategorii wiekowej.

Marek Żebrowski
Dział Komunikacji Społecznej
Biuro Rzecznika Praw Dziecka

Zatem, jak przy okazji wielu dziedzin życia w Polsce, można powiedzieć: Rodzicu radź sobie sam. Prawo jest bezradne, a jak pokazuje podany przykład, nie możemy liczyć na zwykły ludzki rozsądek ze strony osób dobierających zwiastuny przed filmem. Władze kina reagują dopiero na liczne protesty rodziców. Tylko, że najmłodsi widzowie obejrzeli już brutalne sceny. Czy nie lepsza z punktu widzenia kina oraz rodziców byłaby prewencja, niedopuszczania do takich sytuacji?

Pan dr Paweł Fortuna tak podsumował całą sprawę: - Na sali kinowej jesteśmy raczej bezbronni i jedyne, co nam pozostaje to zasłonić oczy dziecku pod pretekstem jakiejś zabawy. Myślę, że ważniejsze jest to, jak reagują dorośli na tego typu praktyki. Mam nadzieję, że sprawa nie zakończy się na tym artykule, a rodzice zaczną się zachowywać jak świadomi konsumenci, których prawa są chronione i powinny być respektowane. Jeśli zła sława szybko rozprzestrzeni się drogą marketingu szeptanego, wtedy samo widmo zmniejszenia zysków przywoła dystrybutorów do porządku.

Kuriozalne w tym wszystkim jest to, że przed filmami dla dorosłych wyświetlane są reklamy... bajek dla dzieci.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

"Szpila" i "Tiger" znowu spełniają marzenia

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto