Uczeni USA znaleźli wodę na pięciu planetach pozasłonecznych

CC, Autor: Aldaron, a.k.a. Aldaron
Badania realizowano w ramach przeglądu obserwacji atmosfer planet pozasłonecznych. Naukowcy wykorzystali w tym celu specjalne urządzenie o nazwie Wide Field Camera 3, zamontowane na pokładzie Kosmicznego Teleskopu Hubble'a.

Amerykańska agencja kosmiczna NASA poinformowała, o jednym z najnowszych odkryć oznak występowania wody w atmosferach aż pięciu planet, które okrążają inne gwiazdy, niż naszą. Woda sprzyjać istnieniu lub powstaniu warunków życia. Obserwacje i badania umożliwił Kosmiczny Teleskop Hubble'a.

Pięć planet ma w nauce rejestrowe oznaczenia: WASP-17b, HD209458b, WASP-12b, WASP-19b i XO-1b. Wszystkie okrążają gwiazdy z odległości "względnie bliskiego otoczenia Układu Słonecznego". Stosunkowo najsilniejsza obecność wody w atmosferze planet dała się obserwować w przypadku WASP-17b i HD209458b. Na zdjęciu w artykule porównanie rozmiaru Jowisza - z lewej i WASP-17b - z prawej (Foto - Autor: Aldaron, a.k.a. Aldaron, Wikipedia).

Zobacz zdjęcia - Artystyczna wizja sytuacji, w której światło gwiazdy rozświetla atmosferę planety pozasłonecznej (Fot. PAP / NASA), GALERIA -WP.PL

Odkrycia dokonał zespół naukowców pod kierunkiem L. Drake’a Deminga z University of Maryland w College Park (USA). Badania prowadzono w ramach projektu przeglądu obserwacyjnego atmosfer planet pozasłonecznych. Naukowcy wykonywali obserwacje dzięki specjalnemu urządzeniu o nazwie Wide Field Camera 3, pracującemu na pokładzie Kosmicznego Teleskopu Hubble'a.

W założeniach projektu położono akcent na potrzebę szczegółowej analizy linii absorpcyjnych w atmosferach określonej grupy planet pozasłonecznych. Wybrane do badań planety, należą do grupy planet tranzytujących, czyli takich, które krążąc po orbitach, dla obserwatora z odległej Ziemi dają się widzieć, jak co pewien czas przechodzą przed swoją gwiazdą.

W momencie tranzytu (przechodzenia), światło gwiazdy częściowo prześwituje (przebija się, przechodzi) przez atmosferę planety, która - w zależności od swojego składu chemicznego i panujących w niej warunków - "powoduje powstanie dodatkowych linii absorpcyjnych w widmie".

Zespół naukowców wybrał, dla potrzeb obserwacji, odpowiednie zakresy długości fali w podczerwieni, w których – według założeń - powinny występować linie absorpcyjne wody, o ile takie "byłyby obecne w atmosferze planet". I rzeczywiście linie wody znaleziono. Okazały się jednak słabsze niż oczekiwano. Uczeni przypuszczają, że powodem tego może być, bliżej nieznana "przesłona" planety, w postaci pyłu.

Pięć zbadanych planet nie ma zapewne podobieństw do Ziemi. Wszystkie one - to duże obiekty kosmiczne, krążące wokół swoich gwiazd po bliskich orbitach. Taką kategorię planet astronomowie określają mianem "gorących jowiszy".

Aktualnie astronomowie mają już w rejestrach ponad 1000 planet pozasłonecznych. Wszystkie znajdują się prawie w 800 odkrytych układach planetarnych. Ich szczegółowy spis, każdy zainteresowany może znaleźć, w Encyklopedii Planet Pozasłonecznych, dostępnej na specjalnej stronie internetowej