"Ślady przeszłości – uczniowie adoptują zabytki" to program edukacyjny realizowany przez warszawskie Centrum Edukacji Obywatelskiej. Program jest skierowany do uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. W tym roku po raz kolejny w poszczególnych województwach w Polsce odbywały się prezentacje uczniowskich projektów.
Projekt „Ślady przeszłości” to niepowtarzalna szansa dla młodych ludzi, by odkryć historię własnego regionu i małych społeczności. Zaangażowanie młodzieży w pracę było ogromne. Młodzież potrafi wiele, wystarczy tylko zachęcić i pokierować. A podczas regionalnej prezentacji nie zabrakło ani zapału ani młodych fachowców od historii regionu.
Opowieści z regionu
Kapliczka, cmentarz, stare fotografie, zwyczaje kulinarne…Tematyka uczniowskich projektów była zróżnicowana. Okazało się, że z pozoru mało ciekawe wsie i miasteczka mogą kryć wiele wspaniałych historii. Uczniowie Zespołu Szkół w Żdżarach zaopiekowali się kapliczką z 1879 r. Z ich inicjatywy został odnowiony ołtarzyk z XIX w. Uczniowie z Głuchowa postanowi przybliżyć i ocalić od zapomnienia ginące zawody. Organizowali spotkania z historykami i etnografami, zgromadzili sprzęty codziennego użytku i wyposażenie chaty wiejskiej. Zostały też zorganizowane warsztaty rękodzieła artystycznego. Gimnazjaliści ze szkoły w Brzostku odrestaurowali nagrobek (pomnik), który mieszkańcy Brzostku wystawili lekarzowi Teodorowi Kaczyńskiemu w 1882 r.
To zaledwie kilka projektów, jednak pokazują jak wiele wysiłku i pracy kosztowało przechadzanie się po śladach przeszłości.
Czy warto wracać do historii? Przykład młodych ludzi z terenu województwa podkarpackiego pokazał, że warto i w dodatku można to zrobić w bardzo niekonwencjonalny sposób.
Jak czytać kolory szlaków turystycznych?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?