17 listopada ubiegłego roku Minister Skarbu Państwa, korzystając z doradztwa wielu konsorcjów, podjął decyzję o ogłoszeniu publicznego zaproszenia do prywatyzacji Polbus PKS sp. z o.o we Wrocławiu.
Polbus PKS (kapitał zakładowy 20 mln. zł), oprócz szeregu innych atrakcyjnych terenów w mieście, posiada perełkę obok Dworca Głównego PKP, Dworzec Centralny PKS. Posiada również na terenie Dolnego Śląska cztery placówki. Dwie stanowiące własność, w tym siedziba Spółki, mieszczą się we Wrocławiu, dwie pozostałe w Oleśnicy i w Środzie Śląskiej.
Na apel odpowiedziało Prywatne Biuro Podróży Sindbad - Ryszard Wójcik z Opola; PBG DOM Sp. z o.o. z siedzibą w Wysogotowie; Echo Investment S.A. z siedzibą w Kielcach; Retail Provider Wrocław Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie oraz Dolnośląskie Linie Autobusowe Sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu.
Oferta jest szczególnie atrakcyjna dla Echo Investment S.A. z siedzibą w Kielcach. Znany we Wrocławiu deweloper, zamierza wyburzyć istniejący obiekt i nie deklaruje budowy nowego dworca. "Działka, na której stoi dworzec, to łakomy kąsek" - mówi GW Wojciech Gepner z Echo Investment.
Teren dworca PKS, usytuowany obok remontowanego dworca głównego PKP, był od dłuższego czasu takim "łakomym kąskiem", jako teren dogodny np. do budowy hotelu, centrum biznesowego i apartamentów. Położony jest w centrum miasta, ma świetne usytuowanie komunikacyjne. Przyjazny klimat dla inwestora, deklarowany przez decydentów, powoduje dreszcz emocji wśród mieszkańców miasta, w kontekście ogłoszonej prywatyzacji.
Zarówno ministerstwo, jak i władze miasta, nie zaprzeczają możliwości likwidacji dworca. Deklarują natomiast utrzymanie połączeń autobusowych, choć nie wiadomo na jak długo.
Przy istniejącym układzie komunikacyjnym miasta, jego niewydolności i widocznych problemach modernizacyjnych, przeniesienie dworca PKS w inny rejon miasta jest działaniem wręcz aspołecznym. A już rejon Maślic (wg pojawiających się propozycji nowa lokalizacja) - najmniej odpowiedni. Aktualnie nie ma na terenie miasta terenu tak świetnie łączącego funkcje komunikacyjne, jak ten gwarantujący sąsiedztwo dworca PKP i PKS.
Jeszcze w zeszłym roku, przed wyborami, przedstawiano wizję budowy centrum komunikacyjnego miasta w oparciu o PKP i PKS. W programie był tramwaj plus, centrum przesiadkowe, wydzielenie ulicy Suchej tylko na potrzeby PKP, PKS i Taxi.
Na tej podstawie władze spółki opracowały program dostosowujący obecny stan do wymogów XXI wieku. Cóż z tego, kiedy ponad 50 proc. udziałów ma Skarb Państwa i on decyzją swojego ministra może zrobić wszystko.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?