Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Z Bydgoszczy do Gdańska dojedziemy w 63 minuty! Kolej szybsza i bezpieczniejsza już w 2026 roku

Marta Mikołajska
Umowa na przygotowanie dokumentacji projektowej ostała podpisana wczoraj w Urzędzie Wojewódzkim w Bydgoszczy. Obecni byli Mikołaj Bogdanowicz, wojewoda kujawsko-pomorski i Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
Umowa na przygotowanie dokumentacji projektowej ostała podpisana wczoraj w Urzędzie Wojewódzkim w Bydgoszczy. Obecni byli Mikołaj Bogdanowicz, wojewoda kujawsko-pomorski i Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK. Marta Mikołajska
Wczoraj (25 lutego) podpisano umowę na przygotowanie dokumentacji projektowej dla modernizacji przecinającego Bydgoszcz ponad 110-kilometrowego odcinka kolejowego na trasie Złotniki-Kujawskie-Twarda Góra. Wartość umowy to niemal 29 mln zł.

Zadanie „Prace w ciągu C-E 65 na odcinku Zduńska Wola – Inowrocław – Tczew” LCS Bydgoszcz Główna realizowane jest w ramach modernizacji linii kolejowej nr 131 łączącej Śląsk, Kujawy i Pomorze. Dokumentacja obejmuje około 110 km linii na odcinku Złotniki Kujawskie – Twarda Góra. Plan zakłada przebudowę jedenastu stacji: Nowa Wieś Wielka, Brzoza Bydgoska, Trzciniec, Kotomierz, Pruszcz Pomorski, Parlin, Terespol Pomorski, Laskowice Pomorskie, Warlubie, Twarda Góra i Bydgoszcz Główna.

Szybciej i bezpieczniej

Jak zapowiada Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych SA, perony będą wyższe i lepiej oświetlone. Ma to ułatwić podróżującym wsiadanie do pociągów i wysiadanie z nich. Zamontowane zostaną także nowe wiaty i ławki oraz czytelne oznakowanie.

- Dzięki modernizacji dostęp do wszystkich peronów będzie wygodny, także dla osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się. Poziom bezpieczeństwa zwiększy budowa nowego systemu sterowania ruchem kolejowym - Lokalne Centrum Sterowania Bydgoszcz Główna. Zostanie ono wyposażone w nowoczesne systemy i sprzęt komputerowy – zapewnia Ireneusz Merchel. Jak podkreśla, kluczowe dla modernizacji będzie zastąpienie wszystkich przejazdów kolejowo-drogowych i przejść dla pieszych w poziomie szyn bezkolizyjnymi skrzyżowaniami dwupoziomowymi.

Dzięki tym rozwiązaniom pociągi pojadą szybciej, a kierowcy i piesi będą mogli przekraczać linię kolejową bezpieczniej – dodaje prezes PKP PLK

Budowa za dwa lata

W październiku w Inowrocławiu podpisano umowę na przygotowanie projektu modernizacji odcinka Zduńska Wola – Inowrocław – Tczew. W ramach obu tych zadań powstaną dodatkowe dwa tory od Jaksic do Nowej Wsi Wielkiej. Takie rozwiązanie ma oddzielić ruch pasażerski od towarowego.

To może Cię zainteresować:

Modernizacja ma poskutkować tym, że pociągów będzie przejeżdżać więcej. Pojadą też szybciej. Jak zapowiada Ireneusz Merchel, nawet do 200 km/h. Zgodnie z planem, dojazd z Bydgoszczy do Gdańska ma trwać 63 minuty, do Inowrocławia – około 20-25 minut. Przejazd do Warszawy z kolei ma skrócić się o pół godziny.

Zgodnie z założeniem, dokumentacja projektowa będzie gotowa w pierwszym kwartale 2022 r. Roboty przewidziano na lata 2022-2026. Środki na realizację inwestycji PLK planują pozyskać w ramach kolejnej unijnej perspektywy finansowej na lata 2021-2027.

od 7 lat
Wideo

Jakie są wczesne objawy boreliozy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bydgoszcz.naszemiasto.pl Nasze Miasto