Zaledwie 20 lat temu odkryto pierwszą planetę pozasłoneczną, krążącą wokół gwiazdy podobnej do naszej

Redakcja Wiadomości24.pl
NASA/JPL-Caltech
20 lat temu astronomowie odkryli pierwszą planetę pozasłoneczną krążącą wokół gwiazdy podobnej do naszego Słońca. Trudno w to uwierzyć, ale jeszcze na początku lat 90. Układ Słoneczny był jedynym znanym ludzkości układem planetarnym.

51 Pegasi b - tak nazywa się pierwsza odkryta przez ludzkość planeta pozasłoneczna krążąca wokół gwiazdy podobnej do naszej. Zrewolucjonizowała historię astronomii 6 października 1995 r., gdy odkryli ją dwaj naukowcy: Michael Mayor i Didier Queloz z Obserwatorium Genewskiego.

Co ciekawe 3 lata wcześniej Aleksander Wolszczan i Dale Frail zauważyli zakłócenia pulsara PST B1257+12. Naukowcy wysnuli słuszny wniosek, że wokół obiektu krążą planety. Rzeczywiście tę gwiazdę neutronową w gwiazdozbiorze Panny okrążają trzy planety. Dlaczego rok 1995 wskazywany jest przez NASA, jako przełomowy? Bo gwiazda 51 Pegasi, wokół której krąży planeta 51 Pegasi b jest podobna do naszego układu. Tego samego nie można powiedzieć o gwieździe neutronowej, obiekcie o średnicy kilkunastu kilometrów i masie podobnej do Słońca.

Do dziś potwierdzono istnienie ponad 1800 egzoplanet. Więcej niż 1000 odkrył Teleskop Kosmiczny Kepler, który wystrzelono w 2009 r. z zadaniem poszukiwania planet pozasłonecznych.

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko