Ludowa melodia i ludowa piosenka, z powtarzającymi się w refrenie słowami: "zaszczep się, Marysiu!". Do tego - teledysk utrzymany w swojskich podlaskich klimatach, nagrany w dwóch tradycyjnych gospodarstwach w Rumejkach koło Juchnowca Kościelnego. To wspólny pomysł mieszkańców i urzędników tej gminy na to, jak promować szczepienia przeciwko COVID-19. Temat ważny, ale - jak przyznają wszyscy uczestnicy projektu - przy jego realizacji świetnie się bawili. Bo do poważnych spraw podeszli z przymrużeniem oka. Mają nadzieję, że ten sposób na promocję okaże się skuteczny.
Pieniądze na promocję szczepień gmina - jak wiele innych zresztą - otrzymała od wojewody podlaskiego.
- Chcieliśmy je wykorzystać w niebanalny sposób, bo zależało nam, by faktycznie z tym przekazem trafić do mieszkańców naszej gminy czy województwa - mówi Krzysztof Sokólski, dyrektor Ośrodka Kultury w Juchnowcu Kościelnym. Przyznaje, że zadanie wbrew pozorom nie było takie łatwe. - Zrobiliśmy burzę mózgów - uśmiecha się. Nad najlepszym pomysłem debatowali gminni urzędnicy, ale i mieszkańcy gminy. Nie chcieli powielać schematów, produkując ulotki czy plakaty. W końcu postanowili: nagramy piosenkę, nakręcimy teledysk.
- W realizacji materiałów filmowych mamy już doświadczenie. W dobie pandemii nasza działalność się przeorganizowała, mocno zainwestowaliśmy w przestrzeń onlinową, kręciliśmy filmy, nawiązaliśmy współpracę z doświadczonym filmowcem - tłumaczy genezę pomysłu Krzysztof Sokólski. Poza tym chcieli do działań włączyć lokalne zespoły muzyczne, które przez pandemię zostały niemal pozbawione możliwości koncertowania: próby co prawda już się odbywają, ale nie ma przeglądów, festiwali, których kiedyś organizowano bez liku.
Przy realizacji projektu nie chcieli przerabiać gotowych piosenek. Wszystko miało być oryginalne. Dlatego o napisanie tekstu stylistyką nawiązującego do ludowych piosenek poprosili lokalną poetkę Danuę Ekman. W tworzeniu muzyki siły połączyły dwa gminne zespoły działające przy Ośrodku Kultury: „Koplanianki” z Koplan i „Srebrne Nutki” z Kleosina. Panie i panowie zaśpiewali piosenkę, później przyszedł czas na nagranie teledysku. Tu zabawy i humoru było co niemiara! Historia o Marysi, która wybiera się za mąż, ale wcześniej chce zadbać o swoje zdrowie, wyśpiewywana jest podczas prac w gospodarstwie: przy wykopkach, w oborze, na tle krówek czy w czasie jazdy ciągnikiem.
Utwór można oglądać na Youtubie juchnowieckiego ośrodka kultury. Bije rekordy popularności. Do tej pory odtworzono go już ponad 75 tys. razy! - To cieszy - uśmiecha się Krzysztof Sokólski. A czy przynosi założone efekty? - Nie mamy sposobu, by to zmierzyć. Mamy natomiast nadzieję, że choć trochę rozluźni atmosferę wokół napiętego tematu szczepień - mówi.
Więcej - w Magazynie.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?