Zero waste w przestrzeni biurowej. Kilka rozwiązań, aby firma była bardziej eko!

Justyna Madan
Justyna Madan
Coraz więcej firm przyłącza się do idei zero waste
Coraz więcej firm przyłącza się do idei zero waste Unsplash.com
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
Tony papieru, plastiku i wiele niepotrzebnych gadżetów – wiele firm rocznie produkuje ogromną ilość odpadów. Można jednak temu zapobiec i w myśl idei zero waste, lub na początek less waste, wystarczy wprowadzić kilka rozwiązań, które ułatwią funkcjonowanie w biurowej przestrzeni.

Warto pamiętać, że zero waste nie oznacza zredukowania wytwarzania odpadów do zera, nie jest to możliwe, ale można je ograniczyć do minimum. Jest to idea, która pomaga nam zorganizować przestrzeń w taki sposób, aby jak najmniej produktów lądowało w koszu i zaśmiecało środowisko.

Zero Waste International Alliance podaje jedyną zweryfikowaną naukowo i uznaną na arenie międzynarodowej definicję Zero Waste:

„Zero Waste to etyczna, ekonomiczna, skuteczna i przyszłościowa koncepcja, dzięki której ludzie mogą zmienić swój styl życia i zwyczaje na takie, które naśladują cykle naturalne, gdzie wszystkie wyrzucane materiały są zaprojektowane tak, by stać się zasobami, z których mogą skorzystać inni. (…) Implementacja Zero Waste doprowadzi do całkowitego wyeliminowania przedostawania się do gleby, wody i powietrza szkodliwych substancji, które zagrażają zdrowiu Ziemi, ludzkości, zwierząt i roślin.”

Jest kilka podstawowych kroków ku drodze do zero waste, które każda firma powinna wprowadzić, a wiele z nich stosuje się do nich już od lat:

  • Elektroniczna korespondencja – wszystko to, co nie wymaga formy fizycznej, zarówno dokumenty i korespondencja pracownicza przeniesiona zostaje do przestrzeni wirtualnej. Pozwala to zaoszczędzić zarówno papier jak i pieniądze na ten papier wydatkowane.
  • Transport – w czasach pandemicznych wiele firm zdecydowało się na pracę zdalną, jest to więc duża oszczędność na rozprzestrzenianiu emisji dwutlenku węgla. Jeśli jednak do pracy jeździć musimy warto zdecydować się na rower czy transport zbiorowy, nie tylko tramwaje czy autobusy ale również dotarcie do pracy jednym samochodem wraz z innymi pracownikami.
  • Marketing – ograniczenie drukowania i rozprzestrzeniania ulotek, które szybko lądują w koszu na śmieci, lub niestety na chodnikach i trawnikach, można zastąpić reklamą w sieci. Zwiększa się szansa na dotarcie do większej ilości odbiorców niż w przypadku tradycyjnych ulotek.
  • Segregacja śmieci – to podstawa. Coraz więcej, nie tylko dużych firm decyduje się na ustawienie w przestrzeni biurowej kilku koszy na segregowane odpady. Jest to duży krok w stronę zero waste, ważne jednak aby się do zasad segregacji ściśle stosować.

Poza tym warto zainwestować w dzbanki filtrujące wodę z kranu lub dystrybutory z wodą źródlaną zamiast plastikowych butelek. Wszelkie niezbędne dokumenty warto drukować dwustronnie oraz drukować tylko to, co jest niezbędne. To pozwoli nam zaoszczędzić sporo papieru. Jeśli pracownicy zamawiają do firmy obiady, warto rozejrzeć się za cateringiem, który dostarcza żywność w opakowaniach pochodzących i nadających się do recyklingu.

Edukacja to podstawa

We wdrażaniu redukcji odpadów w firmach pomaga Polskie Stowarzyszenie Zero Waste, które podczas spotkań edukuje i motywuje pracowników oraz pomaga planować kolejne działania.

„Polskie Stowarzyszenie Zero Waste działa na rzecz zmiany świadomości społecznej dotyczącej zasobów, zapobiegając powstawaniu odpadów u źródła, promując bezodpadowy styl życia oraz zmianę wzorców produkcji i konsumpcji w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym.”

Stowarzyszenie jest organizatorem wielu ekologicznych akcji, w tym: Z własnym kubkiem, torby bumerangi, mobilny give box czy kawiarenka naprawcza. W swojej ofercie mają propozycje ekologicznych rozwiązań dla gmin i dla biznesu oraz bazę niezbędnej wiedzy, która gromadzi odpowiedzi na wiele pytań związanych z zero waste.

Wiele globalnych firm, m.in. Procter&Gamble, Nestle, Unilever czy General Motors w swoich zakładach, również w Polsce, wyznaczyły sobie cel redukcji odpadów i cel ten udało się osiągnąć. Potwierdzają to przeprowadzone w tych firmach audyty. Nestle ogłosiło już w 2019 roku, że wszystkie ich fabryki, działają w myśl zasady zero waste. W Polsce powstaje coraz więcej ekologicznych firm w branży kosmetycznej. W promowanie akcji angażuje się również sieć marketów Aldi, a Coca Cola zapowiada, że do 2030 roku wszystkie puszki i butelki zostaną poddane recyklingowi.

Świadomość stale rośnie, powstaje coraz więcej start-upów i firm, które pomagają firmom funkcjonować w myśl zasady zero waste i wcielić plany w życie.

  • Projekt Biuro Zero Waste oferuje pomoc w organizacji bardziej ekologicznej przestrzeni biurowej. Dowiemy się jak odpowiednio przystosować kuchnię, łazienkę, stanowisko pracy, konferencje/spotkania oraz segregować odpady. Ze strony internetowej www.biurozerowaste.pl można pobrać bezpłatne materiały, które pomogą w samodzielnym udoskonaleniu każdego biura.
  • Pomagamy Naturze (pomagamy-naturze.pl) wspiera firmy i przedsiębiorstwa we wdrażaniu rozwiązań mających na celu ochronę środowiska naturalnego. Pomagają w budowaniu, rozwijaniu i wzmacnianiu ekologicznego wizerunku firmy.
  • Firma Nowy Styl, która od 30 lat pomaga w urządzaniu przestrzeni biurowych nie tylko w Polsce ale i na całym świecie, również doradzi i pomoże wykonać to w ekologicznym stylu.
  • Polski Instytut Środowiska Pracy jest wspólnym projektem grupy czołowych specjalistów zajmujących się kształtowaniem środowiska pracy. Pomagają aranżować miejsca pracy, również w myśl zasady zero waste.
  • Interseroh to specjalista z zakresu ochrony środowiska i recyklingu. Pomaga w kwestiach recyklingu i odzysku, wspiera w zarządzaniu odpadami, prowadzi doradztwo środowiskowe, edukację ekologiczną oraz audyty.
  • Sustainable Circle odpowiada na potrzeby świata biznesu wspierając przedsiębiorców w minimalizowaniu wpływu na środowisko oraz w aktywnym działaniu na rzecz społeczeństwa.

Warto pamiętać o 17 Celach Zrównoważonego Rozwoju (SDGs) wskazanych przez ONZ, które mają być stopniowo realizowane do 2030 roku. Podstawą jest edukacja pracowników, ponieważ nawet firmy, które deklarują się jako „zielone” mogą takie nie być, jeśli pracownicy nie stosują się do ekologicznej idei. Jak podaje Mapa Trendów autorstwa infuture.institute w Polsce prym wiodą wszelkie akcje związane z przeciwdziałaniem zanieczyszczaniu środowiska. Potrzeba jeszcze jednak co najmniej kilku lat, aby kultura zastępowania plastiku materiałami wielokrotnego użytku weszła do życia na stałe. Dlatego podstawą sukcesu jest edukacja i konsekwentne wdrażanie ułatwień w przestrzeni biurowej. Dzięki temu idea zero waste stałe zagości w świadomości i przestanie być czymś, co sprawia trudność, a będzie elementem zwykłej codzienności.

Rządowa tarcza antyinflacyjna

Wideo

Materiał oryginalny: Zero waste w przestrzeni biurowej. Kilka rozwiązań, aby firma była bardziej eko! - Strefa Biznesu

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie