Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zmiany kontrowersyjnych przepisów, czyli F1 w sezonie 2012

Kamil Skoczylas
Kamil Skoczylas
Na spotkaniu Światowej Rady Sportów Motorowych (WMSC), które odbyło się w środę 7 grudnia 2011 roku zostały wprowadzone zmiany w regulaminie sportowym Formuły 1 na sezon 2012.

Większość zmian wynika z kontrowersji, jakie zaistniały w niedawno zakończonym sezonie.

Począwszy od przyszłego wszystkie bolidy mają obowiązek przejść kompletne testy zderzeniowe przed rozpoczęciem zimowych testów w Hiszpanii. Przywrócone zostaną także sesje testowe w trakcie sezonu. FIA ograniczyła się jednak do zaledwie trzech dni. Od 2010 roku zespoły mogły testować bolidy
tylko
w Abu Zabi, w ramach przygotowań dla młodych kierowców.

Jednym z podstawowych zmian jest powrót do przepisu stosowanego jeszcze do 2008 roku, kiedy to zawodnicy zdublowani mieli możliwość "oddublowania się" podczas neutralizacji. Dzięki temu tzw. "maruderzy" nie będą zakłócać przebiegu wyścigu, pozbawiając szansy ataku na lidera wyścigu przez kolejnych zawodników klasyfikacji.

Po raz pierwszy maksymalny czas wyścigu zostanie wydłużony do bagatela czterech godzin! To wykluczy sytuację, w której w wyniku częstych restartów i jazdy za samochodem bezpieczeństwa, zawodnicy nie będą w stanie pokonać pełnego dystansu wyścigu (poprzednim limitem był okres dwóch godzin).

W związku z wieloma kontrowersjami dotyczącymi obrony pozycji, FIA wprowadziła zakaz powrotu na optymalną linię jazdy po zmianie jej w celu uniemożliwienia ataku. Dzięki temu nie ujrzymy już sytuacji podobnych do GP Malezji w 2010 roku, kiedy to Lewis Hamilton, broniąc się przed Witalijem Pietrowem, swoją linię jazdy zmienił kilkakrotnie.

Skorygowano także przepis dotyczący zawodników znajdujących się w boksach w chwili przerwania wyścigu. Teraz kierowcy nie spadną na koniec stawki, lecz wrócą na zajmowaną przed zjazdem pozycję.

Ciało zarządzające zgodziło się również na używanie wszystkich kompletów opon w trakcie treningów. Poprzednio zawodnicy mogli korzystać jedynie z trzech specyfikacji ogumienia.

Czytaj dalej ---->
Na koniec FIA zakazała celowego ścinania toru w celu zaoszczędzenia czasu oraz paliwa. Ma to na celu wyeliminować kontrowersje podobne do wydarzenia z kwalifikacji w GP Indii, w których to Sebastian Vettel ściął szykanę, aby zdążyć zjechać do boksów i rozpocząć jeszcze jedno okrążenie pomiarowe.

Poinformowano również, iż Gerhard Berger zostanie nowym przewodniczącym komisji samochodów jednomiejscowych. Ucina to tym samym spekulacje na temat kandydatury Austriaka na stanowisko szefa zespołu Lotus-Renault GP.

Sezon 2012 po raz pierwszy od kilku lat nie przyniesie zmian technicznych. Jedyną korektą w przepisach jest tylko zakaz tzw. "dmuchanych dyfuzorów", mających wpływ na znacznie większą przyczepność. Jest to jednak wypadkowa ostatnich dwóch sezonów, w których zespól Red Bull Racing wprowadził ów nowinkę, natomiast inne zespoły w celu dogonienia w osiągach mistrzów świata, również postanowiły wdrożyć ten komponent.

W kwestii oponiarskiej firma Pirelli będzie dalej pracować nad jak najlepszą konfiguracją swojego produktu, aby była na jak najwyższym poziomie zarówno w przypadku efektowności, jak i efektywności (zapewniała zaciętą rywalizację na torze, przy jednocześnie jak najlepszej pracy) - podaje F1wm.pl

Nowy sezon Formuły 1 rozpocznie się 14 marca 2012 roku na australijskim torze Albert Park.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

MECZ Z PERSPEKTYWY PSA. Wizyta psów z Fundacji Labrador

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto