Dzięki staraniom polskiej ambasady w Waszyngtonie i organizacji polonijnych działających w USA, znana na całym świecie agencja prasowa Associated Press wprowadziła w swoim stylebooku (podręcznik stylu) zmiany dotyczące obozów koncentracyjnych z okresu II wojny światowej.
Czytaj też: Walijscy rugbyści zwiedzili... "polski obóz koncentracyjny"
Nowa instrukcja AP dla dziennikarzy brzmi następująco:
"Obozy koncentracyjne. Dla obozów z II Wojny w krajach okupowanych przez nazistowskie Niemcy, nie używaj fraz takich jak "polskie obozy śmierci", które wprowadzają w błąd, nie rozróżniając miejsca i sprawców. Zamiast tego używaj na przykład "obozy śmierci w okupowanej przez nazistów Polsce"
Zastosowanie nowych wytycznych przez AP jest odpowiedzią na reakcję polskich władz konsularnych na niedawną publikację agencji na temat obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu.
Czytaj też: Po naszej interwencji obóz koncentracyjny przestał być "polski"
Zmiany w stylebooku amerykańskiej agencji są efektem długiej kampanii przeciwko przekłamywaniu historii. W specjalnym komunikacie prasowym, polskie MSZ podziękowało "organizacjom społecznym i zwykłym Polakom oraz Amerykanom pochodzenia polskiego, którzy włączyli się w starania w tej sprawie".
Stylebook agencji Associated Press jest najbardziej popularnym podręcznikiem stylu używanym przez amerykańskich dziennikarzy. Z usług informacyjnych AP korzysta blisko 1,7 tysiąca tytułów prasowych oraz 5 tys. stacji radiowych i telewizyjnych na całym świecie.
Czytaj też: Kolejne "polskie" obozy śmierci. Tym razem w prasie izraelskiej
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?