Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Hotele i galerie w metrze? Londyn wyremontuje nieczynne stacje

Redakcja
Stacja Aldwych
Stacja Aldwych https://www.flickr.com/photos/ltmuseum/5032581857/
W Londynie jest 750 podziemnych tuneli oraz 13 opuszczonych stacji. Ich właściciel chce stworzyć tutaj sieć hoteli, które będą dodatkową atrakcją miasta.

Wycofane z użytku tunele i stacje to konstrukcje w większości wybudowane na początku XX wieku. Stworzone zostały one wtedy z myślą o szybkim przemieszczaniu się furmanek konnych, bo jeszcze nikt nie zdawał sobie sprawy, jak będzie wyglądać Londyn za kilkadziesiąt lat ogarnięty falą masowej motoryzacji.

Wśród tych perełek najbardziej znana jest stacja Aldwych, oddana do użytku w 1907 roku, gdzie w stanie bardzo dobrym zachowały się windy, mozaiki i schody prowadzące do wyjścia. Do dzisiaj służy okazjonalnie, jako plener filmowy. Podczas II wojny światowej to tutaj urządzono magazyny, w których składowano cenne muzealne zbiory m.in. freski Partenonu. Zbiory udało się ochronić, przetrwały ciężkie naloty i dzisiaj cieszą oczy zwiedzających.

Inna z nieczynnych stacji – Down Street, w trakcie trwania działań wojennych miała za zadanie stać się rezerwowym sztabem dowodzenia w przypadku, gdyby pomieszczenia wojennego sztabu były niedostępne. Z jej dobrodziejstw korzystał sam Winston Churchill.

Ciekawą legendą cieszą się tunele Plessey we wschodnim Londynie. Tutaj w czasie wojny znajdowały się składy i fabryka amunicji. Pracowały tutaj głównie kobiety. Na stacji Stockwell natomiast stacjonowali amerykanie wracający z Niemiec w 1945 roku.

Nieużytkowane tunele i stacje wyceniane są dzisiaj na około 3,6 mld funtów. Stąd pomysł na zagospodarowanie tych miejsc. Zarząd londyńskiej komunikacji miejskiej zastanawia się, czy na pierwszy ogień ogłosić przetarg na zagospodarowanie jednej, wybranej stacji, czy też zgrupować kilka w zbiorczą ofertę.

W tunelach pod stacją Clapham North już działa uprawa ziół, które pielęgnowane są dzięki specjalnemu oświetleniu LED. Stację Chalfont & Latimer wykorzystuje angielska sieć supermarketów Waitrose. Tam klienci odbierają zamówione telefonicznie produkty, gdy dostarczenie pod wskazany adres okazuje się z jakiegoś powodu niewykonalne.

Natomiast pozostałe tunele oraz stacje po renowacji staną się siecią hoteli, sklepów, klubów, artystycznych galerii i turystycznych atrakcji. Inwestorzy już liczą na krociowe zyski i szykują się do wykupu terenów. Pierwsze licytacje mają ruszyć już wkrótce - czytamy na platine.pl.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto