Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ruszyły prace kolejowe Kraków Główny Towarowy - Rudzice

HENRYK CZECHOWSKI
HENRYK CZECHOWSKI
Baner akcji Czas ba kolej, kolej na czas.
Baner akcji Czas ba kolej, kolej na czas.
Kraków od soboty 15 lipca będzie miał kolejny problem związany z komunikacją miejską. Przebudowa historycznego wiaduktu kolejowego przy ul. Grzegórzeckiej spowoduje do odwołania zwieszenie ruchu tramwajowego.

Kolejowe prace na terenie Krakowa wkraczają w kolejną fazę. Od dworca PKP Kraków Główny - Osobowy do Stacji Kraków Zabłocie i potem do stacji Kraków – Płaszów powstaną dwa nowe układy torów do obsługi krakowskiej kolei aglomeracyjnej.

Co przyniesie ta inwestycja kolejowa dla krakowian i sąsiednich miejscowości ?
Polepszy się jakość podróżowania, skrócony zostanie czas dojazdów. Kolej aglomeracyjna zostanie włączona do obsługi pasażerskiej nie tylko na terenie Krakowa.

Nowe przystanki, nowe węzły przesiadkowe spowodują zwiększenie integracji kolei z
istniejącą komunikacją miejską. Zakończenie inwestycji uruchomi większą liczbę połączeń kolejowych dalekobieżnych jak też w ruchu aglomeracyjnym. Inwestorem jest PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Od ul. Kopernika zniknie nasyp, a w jego miejsce powstanie wiadukt i dodatkowe tory. Natomiast pod tym wiaduktem ma powstać parking. Zostanie przebudowany historyczny wiadukt kolejowy przy ul. Grzegórzeckiej. Dobudowane zostaną dwa nowe jego przęsła, na końcu ich powstanie nowy przystanek osobowy Kraków – Grzegórzki.

Kolejnym etapem tej inwestycji będzie budowa dwu nowych mostów kolejowych na Wiśle i dodatkowe tory do stacji Kraków – Płaszów, a następnie do stacji do stacji Kraków – Bieżanów.

Będzie to największe przedsięwzięcie od 1847 roku kiedy to uruchomiona została kolej w Krakowie. Zmodernizowana zostanie prawie 20 km szlaku, 55 km sieci trakcyjnej, 200 rozjazdów. Wybudowane zostanie dwa nowoczesne lokalne centra sterowania i będą odpowiedzialne za sprawne i bezpieczne kierowanie pociągów.

Roboty obejmują 56 obiektów inżynieryjnych. Wybudowane zostanie 22 nowe wiadukty, przepusty, przejścia podziemne estakady i kładki dla pieszych. Koszt tego projektu na linii kolejowej E30 od stacji Kraków Główny - Towarowy do Stacji Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnych wyniesie 966 254 611,44 zł netto.

Przy okazji należy przypomnieć, że w końcowej fazie jest inwestycja tj. nowoczesna kolejowa łącznica od nowych przystanków osobowych Kraków - Krzemionki do przystanku osobowego Kraków – Zabłocie. Inwestycja ta ma zostać oddana w tym roku i pierwsze osobowe pociągi powinny na tej trasie kursować z grudniowym rozkładem kolejowym. Obecnie są już układane tory i stawiane słupy trakcyjne. Zakończenie prac spowoduje kolejne skrócenie czasu jazdy do Skawiny, Oświęcimia, Zakopanego.

Z uwagi na tą inwestycje zmieniona zostanie kolejna zmiana komunikacji tramwajowej na terenie Krakowa. Podaje kilka przykładów:

- linie 2, 5, 7, 12, 16, 21, 23 – w dalszym ciągu pozostaną zawieszone;
- linie 10, 11, 19 – zostaną zawieszone od dnia 15.07.2017 r.;
- linie 4, 14, 24 – będą kursować po obecnych trasach objazdowych, bez dodatkowych zmian;
- linia 1 – będzie kursować po nowej trasie objazdowej: ze Wzgórz Krzesławickich do Ronda Grzegórzeckiego po aktualnej trasie obowiązującej w związku z remontem torowiska na Rondzie Kocmyrzowskim, następnie al. Powstania Warszawskiego, ul. Lubicz, Rakowicką do Cmentarza Rakowickiego. Częstotliwość kursowania w dni powszednie zostanie zmniejszona do 20 minut;
- linia 3 – będzie kursować po nowej trasie objazdowej: z Nowego Bieżanowa do przystanku „Kabel” bez zmian, następnie: estakadą nad dworcem Kraków Płaszów, ul. Klimeckiego, Kotlarską, al. Powstania Warszawskiego, Tunelem do Dworca Towarowego, gdzie linia powróci na stałą trasę do Krowodrzy Górki. Częstotliwość kursowania w dni powszednie zostanie zmniejszona do 20 minut;
- linia 9 – będzie kursować po nowej trasie objazdowej: z Nowego Bieżanowa do Ronda Czyżyńskiego bez zmian, następnie al. Jana Pawła II, ul.;
- linia 18 - będzie kursować po swojej stałej trasie Czerwone Maki P+R - Ptaszyckiego, Igołomską do Pleszowa. Częstotliwość kursowania linii pozostanie bez zmian Krowodrza Górka. Częstotliwość kursowania w soboty zostanie ponownie zmniejszona do 20 minut;
- linia 20 – będzie kursować po nowej trasie objazdowej: od Małego Płaszowa do Ronda Mogilskiego po stałej trasie, następnie tunelem, ul. Kamienną, Długą, Basztową, Dunajewskiego, Podwale, Piłsudskiego do przystanku „Uniwersytet Jagielloński”, gdzie linia powróci na stałą trasę do Cichego Kącika. Częstotliwość kursowania linii pozostanie bez zmian;
- linia 22 – będzie kursować po trasie objazdowej: od Walcowni do Ronda Grzegórzeckiego po stałej trasie, następnie: ul. Kotlarską, Klimeckiego, estakadą nad dworcem Kraków Płaszów, ul. Wielicką, Limanowskiego, Kalwaryjską, Wadowicką do przystanku „Łagiewniki”, gdzie linia powróci na stałą trasę do Borku Falęckiego. Częstotliwość kursowania linii pozostanie bez zmian;
- linia 52 – będzie kursować po nowej trasie objazdowej: od Wzgórz Krzesławickich do Ronda Mogilskiego po aktualnej trasie obowiązującej w związku z remontem torowiska na Rondzie Kocmyrzowskim, następnie al. Powstania Warszawskiego, ul. Kotlarską, Klimeckiego, estakadą nad dworcem Kraków Płaszów, ul. Wielicką, Limanowskiego, Kalwaryjską, Wadowicką, Brożka do przystanku „Lipińskiego”, gdzie linia powróci na stałą trasę do Czerwonych Maków P+R. Częstotliwość kursowania linii pozostanie bez zmian.

Odnośnie zmian w krakowskiej komunikacji od 15 lipca polecam strony: www.zikit.krakow.pl i www.mpk.krakow.pl

(zdjęcia chroni prawo autorskie)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto