Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Autostrada na Euro 2012

Roman Woźniak
Roman Woźniak
Ulica Czysta w gminie Michałowice tu przetnie ją autostrada A2
Ulica Czysta w gminie Michałowice tu przetnie ją autostrada A2
Euro przybliża się nieuchronnie. Rodzą się więc obawy, czy przypadkiem na pytanie: Jak dojechać do stadionu, warszawiacy nie będą musieli odpowiedzieć: Trawą mości panowie, trawą... Droga, o której chcę pisać, powinna powstać już w 2005 r.

Jako mieszkańca Warszawy interesuje mnie najbardziej obwodnica wokół Warszawy. Ta inwestycja znacznie odciąży ruch w mieście. Ci, którzy mozolnie przebijają się przez zatłoczone centrum z jednego końca na drugi, ominą je, a korzystając z obwodnicy szybciej dotrą do celu.

Drugim istotnym fragmentem drogi jest połączenie dwu największych w Polsce miast, Warszawy i Łodzi, drogą szybkiego ruchu. Na to czekamy od lat. Tę drogę zaplanowałby każdy normalnie myślący człowiek, nieuwikłany w partyjne układy, czy potrzeby kolesiów. Kiedyś z powodów nie tylko gospodarczych powstała trasa Warszawa - Katowice, a teraz ma powstać trasa Warszawa - Gdańsk. Trasą przez Janki wjeżdża najwięcej samochodów do Warszawy. Tą południowo – zachodnią okolicą podwarszawską należy zająć się w pierwszej kolejności.

Droga ekspresowa od węzła Lotnisko do węzła Konotopa (zwana S2) to część autostrady A-2. Rozpoczęcie prac budowlanych zaplanowano na IV kwartał 2009 roku, a zakończenie budowy na I kwartał 2012 roku.
Na trasie, liczącej 11,1 km powstanie kilka węzłów: „Konotopa”, „Aleje Jerozolimskie", „Opacz", „aleja
Krakowska" i „Lotnisko”. Można się w tym zapętlić... Jeśli do tego dodamy: 1 tunel kolejowy, 10 wiaduktów w ciągu drogi głównej, 13 wiaduktów w ciągu łącznic, 7 wiaduktów nad lub pod drogą ,2 kładki dla pieszych, to przed naszymi oczyma rysuje się gigantyczna inwestycja na lata.

Planuje się, by ruch drogowy na drodze S2 i w węzłach był całkowicie bezkolizyjny. Jak czytamy w oficjalnym komunikacie: "Dostęp do drogi ekspresowej będzie możliwy tylko w węzłach. W związku z tym wzdłuż nowej drogi powstaną liczne, dodatkowe drogi lokalne, zapewniające dojazd do zabudowy i gruntów rolnych, a w poprzek nowej drogi zostaną wybudowane liczne poprzeczne przejazdy nad lub pod drogą. Na przecięciach z liniami kolejowymi powstaną wiadukty zapewniające bezkolizyjność ruchu drogowego i kolejowego".

Przedsięwzięcie to podzielono na dwa etapy:
W etapie I zostanie stworzony odcinek od węzła „Konotopa" do węzła „Opacz" włącznie, dzięki czemu w powiązaniu z budowaną równocześnie poprzeczną trasą S8/S7 Salomea - Wolica możliwe będzie doprowadzenie ruchu z autostrady A2 Łódź-Warszawa do Ursusa i Włoch.

W etapie II powstanie odcinek od węzła „Opacz" do węzła „Lotnisko", dzięki któremu w powiązaniu z wybudowaną wcześniej drogą nr S79 możliwe będzie doprowadzenie ruchu z autostrady A2 do Ursynowa i do Międzynarodowego Portu Lotniczego „Warszawa-Okęcie".

Już pewnym jest, że nie będzie centralnego lotniska dla Warszawy i Łodzi. Okęcie będzie musiało przyjąć lądujące z kibicami samoloty, ale też będzie trzeba ich wywieźć z lotniska. Do tego potrzebne są drogi, rozprowadzające pojazdy w różnych kierunkach. Obecnie do portu lotniczego, obsługującego miliony ludzi rocznie, prowadzi jedna ulica. Nie łudźmy się, nikłe są szanse także na dojazd koleją do dworca lotniczego na Okęciu.

Węzeł „aleja Krakowska”

Połączy on południową obwodnicę Warszawy (S-2) z al. Krakowską w rejonie osiedla mieszkaniowego Załuski w Warszawie. Będzie to praca nad jedną z najruchliwszych jezdni w Polsce. Alei Krakowskiej nie ma którędy ominąć, ani nie można tej ulicy zamknąć. Zwężenie jej spowoduje gigantyczne korki, choć obecnie ten trójpasmowy fragment też często bywa zakorkowany. Po wyburzeniu kilku domów droga pobiegnie do węzła Opacz, zlokalizowanego w polach na skraju niewielkiej kępy drzew. Tu połączy się z trasą TSW (Trasa Salomea Wolica).

Autostrada przetnie ul. Czystą. Jest to polna szeroka droga używana przez mieszkańców jako skrót przy zakorkowanych Al. Jerozolimskich czy al. Krakowskiej. Ci co tamtędy jadą wiedzą, że jeśli "pojedziesz Czystą, ubrudzisz sobie auto”. Węzeł „Opacz” budowany będzie w szczerym polu bez dróg dojazdowych. W
deszczowe dni może być ciężko. Ziemia badylarska gliniasta.

Węzeł „Opacz” da się drogowcom we znaki

Węzeł „Opacz” jest powiązaniem Południowej Obwodnicy Warszawy (S-2) z projektowaną trasą wylotową z Warszawy w kierunku Katowic i Krakowa zwaną trasą „Salomea – Wolica” (S8/S7) lub TSW.

Trasa Salomea – Wolica jest także istotna dla rozładowania korków w okolicach Warszawy. Jednak z tą trasą są duże trudności, bo nie ma jej jeszcze w pełni nawet na planach. W gminie Raszyn trwają spory między wójtem a Stowarzyszeniem Przyjazna Droga 721. W liście otwartym Stowarzyszenie „Przyjazna Droga 721”, zamieszczonym zarówno na stronie internetowej stowarzyszenia, jak i w Kurierze Południowym, postulują mieszkańcy, zwracając się do wójta Raszyna – „Panie Wójcie, wzywamy do opamiętania, bo inaczej obwodnica Raszyna powstanie najwcześniej za 5 lat. I to wyłącznie z winy Wójta”. Zanosi się na dalsze protesty, dotyczące przebiegu dróg poprzez teren gminy. W rejonie węzła Opacz czerwona kreska planowanej drogi urywa się i napotykamy na „granicę opracowania”. Strona internetowa jest na bieżąco uaktualniana można mieć więc obawy, że z węzłem Opacz jest problem, którego szczegółów nie znamy.

W rejonie południowym Raszyna proponowana jest też droga 721 bis, odciążająca dotychczasową drogę 721, która jest obwodnicą Warszawy dla aut ciężarowych.

Następnym trudnym przedsięwzięciem jest wiadukt, a może raczej tunel pod trasą kolejki WKD, trasy, której nie można zamknąć ani ominąć, bo kolejka ta dowozi setki ludzi do i z Warszawy. Kursuje cały dzień i prawie zawsze jest pełna. Budowa węzła „Aleje Jerozolimskie” jest powiązaniem Południowej Obwodnicy Warszawy (S2) z Al. Jerozolimskimi w rejonie Michałowic i chyba także będzie trudna.

Tam znajduje się -prócz zatłoczonych Al. Jerozolimskich- ulica Jesionowa, najruchliwszy łącznik osiedla Michałowice z Alejami. Corocznie przybywa pojazdów, chcących włączyć się do ruchu w Alejach lub chcących przejechać na drugą stronę ruchliwych Alei. Coraz głośniej mówi się też o potrzebie wybudowania trzeciego pasa ruchu w obie strony Alei Jerozolimskich.

Pisze o tym "WPR0052" w artykule „Kiedy doczekamy się trzypasmowych Alei Jerozolimskich?”. Szczególnie ubiegają się o ich poszerzenie mieszkańcy Pruszkowa. Miasto i okolica rozrastają się, sięgając już blisko stu tysięcy mieszkańców. 52 tys. samochodów przejeżdża obecnie Alejami Jerozolimskimi jednego dnia. Wokół Warszawy robi się coraz tłoczniej.

Gdzie jest węzeł Aleje Jerozolimskie?

Węzeł Aleje Jerozolimskie wydaje się także być problematycznym, bo węzeł ten... nie istnieje, o czym pisze autor artykułu pt. "Ocknięcie na obwodnicy" z Rzeczpospolitej z 11-13 kwietnia 2009. Podobnie jak nie istnieje węzeł aleja Krakowska. Mamy prawdopodobnie do czynienia z wyrzucaniem z planu co kosztowniejszych inwestycji. Autostrada przyjmuje kształt drogi tranzytowej, omijającej centrum miasta z sześcioma zjazdami z całej wokół warszawskiej obwodnicy.

W Czechowicach na krańcach Warszawy, gdzie wyrastają nowe wielokondygnacyjne bloki, autostrada przetnie ruchliwą ulicę Regulską, na moment wyjdzie z Warszawy, by pokonać najstarszą w Polsce linię kolejową Warszawa - Wiedeń. Już w 1845 roku jeździły tą trasą pociągi. Wiadukt lub tunel nad trzema torami trasy kolejowej Berlin - Moskwa będzie też wyzwaniem dla budowniczych. Dalej autostrada przebiega po terenach ogródków działkowych, przylegających do ulicy Orląt Lwowskich. Skoro
wtedy orlęta dały sobie radę, to może i teraz nasi budowniczowie poradzą sobie z trasą. Nad ruchliwą ulicą Warszawską w Ursusie trasa będzie przechodziła na wysokości ulicy Henryka Brodatego. Jak stwierdził znajomy, to chyba jego dziesięcioletniemu synowi broda szybciej wyrośnie nim tędy autostradą pojadą samochody.

Konotopa - tego nawet nie ma na papierze projektantów, a jest rok 2009. To chyba mało czasu na wykonanie tego ważnego połączenia z kierunku północnego, południowego i zachodniego. Plany drogowców kończą się na ulicy Różanej... Czy naprawdę będą to prace terminowe, a droga usłana różami, zobaczymy.

Źrodła: www.drogi.waw.pl Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Warszawie
http://bip.raszyn.pl/
http://www.raszyn.pl/
http://www.raszyn.net.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=160&Itemid=48
http://www.721.org.pl/ Stowarzyszenie Przyjazna Droga 721
Kurier Południowy 17-23 kwietnia 2009 List otwarty Cała prawda o obwodnicy Raszyna autor Stowarzyszenie Przyjazna Droga 721
WPR 0052 Województwo Powiat Region Gazeta wpr.pl 10 kwietnia 2009 Kiedy doczekamy się trzypasmowych Alei Jerozolimskich, autor Olgierd Lewan
Życie Warszawy 11-13 kwietnia 2009, "Ocknięcie na obwodnicy" Konrad Majszyk

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto