Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Co z finansami na polską kolej i jej przyszłością?

Ryszard Zagórski
Ryszard Zagórski
Czerwone światło dla kolei.
Czerwone światło dla kolei.
Wykorzystanie w latach 2007-2011 „aż 1 procenta” z kwoty 20 miliardów złotych unijnego dofinansowania polskiej kolei, to jakieś nieporozumienie. Świadczy to o nieudolności czy małej randze transportu kolejowego? Co trzeba zrobić?

Dlaczego jest tak źle? Nie wykorzystujemy przyznanych pieniędzy na poprawienie infrastruktury kolejowej, pomimo że w Polsce dochodzi do największej liczby wypadków kolejowych w Unii Europejskiej! Wielu zauważa, że taki stan wynika ze zbyt przestarzałego taboru i niedbałości ludzi. Jeśli ktoś mówi, że brakuje pieniędzy na zmiany w polskiej kolei, a są to eksperci, to nasuwa się pytanie: O co właściwie chodzi? Są pieniądze na modernizację kolei i to niemałe, a zachowujemy się jakby ich nie było.

Czy fakt, że przy największej liczbie wypadków kolejowych i ginących w nich ludzi Polska zajmuje niechlubne pierwsze miejsce w Unii, jest zbyt słabym argumentem do wykorzystywania unijnych pieniędzy przeznaczonych na kolej?
Na domiar złego, z tych 20 miliardów złotych dofinansowania, latem 2011 roku Polska złożyła wniosek do Komisji Europejskiej o przesunięcie kwoty 1,2 miliarda euro (około 5 miliardów złotych) z projektów kolejowych na drogowe. Czyli drogi dla pojazdów samochodowych mają zielone światło, a tzw. drogi żelazne czerwone.

Nie pomagają w niczym nawet konferencje, na których głównym tematem są problemy zrównoważonego transportu. Czyżby nie liczył się przeciętny obywatel niezmotoryzowany? Dla zwykłego śmiertelnika najważniejszy jest bezpieczny i szybki transport. Mamy szansę taki transport mieć, bo są pieniądze. Niestety, nie umiemy nimi rozporządzać, czyli nie ma kto ich zagospodarować.

Na pytanie: "Dlaczego nie wykorzystujemy przyznanych pieniędzy na kolej?" Wiceminister Zdziebło stwierdza, że... „nie ma super przygotowanych projektów".
A kto jest za to odpowiedzialny? Zarząd kolei.

Prof. zw. dr hab. Bogusław Liberadzki, europoseł, Kierownik Katedry Transportu SGH, twierdzi wprost, że teraz jest dobry moment na zmianę prezesa PKP SA. Trzeba jednak wybrać właściwego człowieka.

Od pewnego czasu dla transportu samochodowego jest zielone światło, pomimo że bardziej zasmrodzi środowisko, a transport kolejowy jest be! Ktoś chce kolej wykończyć. Czy dlatego, że jest bardziej ekologiczny i powinien być bardziej ekonomiczny? Czas najwyższy, aby to się zmieniło.

Rozpoczął się konkurs Dziennikarz obywatelski 2011 Roku.
Zgłoś swój materiał! Zostań najlepszym dziennikarzem 2011 roku. Wygraj jedną z ośmiu zagranicznych wycieczek.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto