Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kanał żeglugowy na Mierzei Wiślanej

Marta Wróbel
Marta Wróbel
Od kilku miesięcy w mediach słyszymy o projekcie Kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej. Kanał ma mieć 1,1 km długości, do 80 metrów szerokości i 5 metrów głębokości.

To cześć projektu POLSKA 3.0 który zakłada stworzenie atrakcyjnej strefy biznesu, świetnie skomunikowanego obszaru inwestorskiego. To program zintegrowanych działań, mających na celu połączenie polskich rzek, autostrad i kolei w jedną płaszczyznę transportu multimodalnego oraz budowę największego w Europie Ponadnarodowego Centrum Logistycznego w Gorzyczkach.
Głównym założeniem projektu jest przywrócenie żeglowności polskich rzek, począwszy od rzeki Odry, budowa połączenia Dunaj – Odra – Łaba, wpisującego się w Środkowoeuropejski Korytarz Transportowy CETC–ROUTE 65, budowa Ponadnarodowego Centrum Logistycznego Gorzyczki – Věřňovice (jedyna w Europie lokalizacja, gdzie będą łączyć się drogi m.in autostrady A1, kolei szerokiego toru z Dalekiego Wschodu, drogi rzecznej (portu rzecznego) i dogodnego połączenia poprzez autostradę z największym portem lotniczym Cargo Pyrzowice-Katowice z prawie blisko 500 ha terenem inwestycyjnym w SSE.), oraz restrukturyzacja górnictwa na Śląsku. Dodatkowymi założeniami projektu jest doprowadzenie do żeglowności innych rzek w Polsce – budowa kanału Śląskiego, rewitalizacja drogi wodnej Górnej Wisły, budowa stopnia wodnego Niepołomice, przebudowa Noteci do klasy IV, rewitalizacja szlaku wodnego E-40 (od Brześcia do Wisły), użeglownienie Warty.

Kanał żeglugowy Nowy Świat na Mierzei Wiślanej to projekt połączenia drogą morską Zalewu Wiślanego z Zatoką Gdańską w obrębie terytorium Polski. Ma on na celu skrócenie, pogłębienie i uproszczenie morskiego szlaku na Bałtyk. Jest to świetny sposób na zmniejszenie ruchu i obciążenia na drogach, oraz zadbanie o powietrze czy też środowisko.

7 kwietnia 2016 roku zaprezentowano po raz pierwszy wizualizacje planowanego kanału. Lokalizacji - Nowy Świat pomiędzy Przebrnem a Skowronkami.

Choć to droga inwestycja wydaje się ona bardzo potrzebna. Transport morski jest najbardziej przyjazną środowisku formą transportu, a nasz kraj do tej pory nie doceniał wartości żeglugi.

Współautor artykułu:

  • Magdalena Wróbel
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto