Jak informują „Polskie Linie Kolejowe” zarządca infrastruktury PKP, przygotowano już dwa projekty nowej inwestycji drogi kolejowej w Małopolsce. Ma ona łączyć atrakcyjne uzdrowiskowe miejscowości, jak też skrócić czas jazdy pociągów przez Muszynę na Słowację oraz do Zakopanego.
W listopadzie 2011 roku przedstawiciele PKP i Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej omawiali w Nowym Sączu kolejne szczegóły tego projektu. Zadaniem będzie nie tylko skrócić czas przejazdu pociągów osobowych i towarowych, ale też po zakończeniu inwestycji zaoszczędzić na drogim paliwie.
Szacuje się, że cała inwestycja będzie kosztować około 6 miliardów złotych. Część środków ma pochodzić z „Funduszy Unii Europejskiej”. Nowa trasa kolejowa będzie wynosiła 57 km. Realizację inwestycji zaplanowano na lata 2014 - 2020.
Trasa będzie przebiegać z Krakowa Głównego, przez węzłową stację kolejową w Podłężu, a następnie koło miejscowości Szczyrzyce do miejscowości Piekiełko koło Limanowej. Następnie od stacji w Piekiełku nastąpi rozjazd przez Rabkę Zdrój, Mszanę Dolną do Chabówki i dalej do Zakopanego bez zbędnego dwukrotnego zmieniania kierunku jazdy pociągów w Suchej Beskidzkiej i Chabówce.
Kolejny rozjazd nastąpi ze stacji PKP Piekiełko. Pociągi przez Limanową pojadą do
Muszyny i tam nastąpi rozjazd do Krynicy Zdroju oraz w kierunku granicy polskiej i dalej na Słowację, Węgry oraz do Austrii. Już 60 eurodeputowanych między innymi z Polski, Węgier, Słowacji i Rumunii podpisało się pod wspólną deklaracją wspierającą tę inwestycję w Parlamencie Europejskim.
W projektowanej inwestycji jest też modernizacja już istniejącej, ale zaniedbanej trasy kolejowej: Chabówka - Mszana Dolna - Tymbark - Limanowa - Nowy Sącz. Na tej trasie do niedawna kursowały stale pociągi dowożące mieszkańców i turystów do tych atrakcyjnych regionów oraz do pracy i szkół.
Planowana inwestycja kolejowa da zatrudnienie ponad tysiącom osób o różnych specjalnościach przy budowie, a potem przy eksploatacji. Najważniejsze, że zaktywizuje gospodarczo miejscowości leżące na tej nowej trasie kolejowej.
Jest też drugi mniej realny projekt, aby przebiegała ze stacji Wieliczka przez Myślenice i Mszanę Dolną do Chabówki. Ten projekt jest jednak mało realny do wykonania z uwagi na większe koszty i przeszkody inżynieryjne.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?